Boeing znao za problem 737 aviona prije nesreće Lion Aira. Nije ništa poduzeo

Foto: Epa

PREMA najnovijem priopćenju tvrtke Boeing, izgleda da je ta kompanija znala za probleme sa zrakoplovom 737 Max i prije tragične nesreće Lion Aira u listopadu 2018. godine, ali je odlučila ništa ne poduzeti, piše CNN.

Boeing je već ranije priznao da sustav upozorenja koji je trebao biti standardan u cijeloj floti "nije bio operativan na svim zrakoplovima". No u priopćenju koje je objavljeno ove nedjelje naveden je i vremenski okvir koji pokazuje da su neki zaposlenici kompanije bili svjesna tih problema godinu dana prije avionske nesreće u kojoj je krajem prošle godine poginulo 189 putnika i članova posade.

Znali da nedostaje ključan sustav

Mada u svom nedavnom priopćenju kompanija Boeing i dalje tvrdi kako problem sa softverom "nije imao negativan utjecaj na sigurnost zrakoplova", vrlo je moguće da je nedostatak upozorenja igrao ulogu u padovima zrakoplova Lion Aira i Ethiopian Airlinesa, u kojima je sveukupno poginulo 346 ljudi.

Naime, sustav upozorenja mogao je obavijestiti pilote da senzor ne radi ispravno. Preliminarna istraživanja u obje tragične nesreće, ukazuju na to da su neispravni podaci sa senzora AOA pokrenuli softver koji registrira gubitak uzgona Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) i koji je spuštao nos aviona onemogućavajući time pilotima kontrolu nad zrakoplovom.

Zašto je važan sustav upozorenja?

No u priopćenju je Boeing naveo jednu zanimljivu i pomalo zabrinjavajuću informaciju, odnosno da sustav upozorenja senzora AOA radi samo na onim zrakoplovima koji imaju dodatnu opcionalnu značajku, poznatu kao indikator AOA.

Indikator AOA omogućuje pilotima uvid u to rade li dobro oba senzora AOA te upozorava ako senzori nude nepodudarne informacije.

To znači da zrakoplovne kompanije koje nisu kupile tu opremu – uključujući Lion Air i Ethiopian Airlines – nisu imale na raspolaganju navedeni sigurnosni mehanizam.

Značajna uloga u obje nesreće

Neispravni pokazatelj kuta između krila zrakoplova i zračnih struja možda je odigrao ulogu u obje nesreće, uzrokujući nepotrebno aktiviranje sustava za sprečavanje zastoja i spuštajući nos zrakoplova unatoč pokušajima pilota da održe visinu, podsjeća AFP.

Boeingova analiza „utvrdila je da izostanak AOA upozorenja o nepodudarnosti (podataka) nije negativno utjecao na sigurnost ni na rad zrakoplova”, navodi se u priopćenju američke kompanije, uz zaključak da je postojeća funkcija "prihvatljiva" dok upozorenje i pokazatelj ne budu odvojeni u sljedećem planiranom ažuriranju softverskog sustava.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.