Dvije prijave za kriminal u obnovi, građani mogu sami dojaviti sumnje na prevare

Screenshot

PREDSTAVNICI Fonda za obnovu grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije i Zagrebačke županije, na čelu sa šefom Fonda Damirom Vanđelićem, održali su danas konferenciju za medije na kojoj su predstavili što je do sad napravljeno po pitanju obnove nakon potresa. 

Između ostalog, Fond je posebnu pozornost posvetio pokušajima bilo kakvih zloupotreba, manipulacija i prevara. Stoga su uveli i mogućnost da građani sami anonimno prijavljuju sve eventualne sumnje na zloupotrebe.

Sprječavanje prevara i sukoba interesa

Direktor Samostalne službe za prevenciju prijevara Davor Iljkić pojasnio je kako rade na prevenciji prevara. Istaknuo je da se njegov rad bazira na prevenciji i analitici pa su za početak svi zaposlenici Fonda, kao i članovi Upravnog vijeća, ispunili izjave odnosno upitnike o sukobu interesa.

"Smatrali smo potrebnim da u svakom našem postupku sukob interesa bude izbjegnut. Uspostavili smo sustav prijavljivanja nepravilnosti i to mogu građani sami prijaviti. I ovom prilikom ih pozivam da to i učine. Cilj je čitav proces digitalizirati. Za sada najviše pomažu alati Fine, dok ne nabavimo Anty-fraud Software. Trenutno smo u fazi testiranja gotovih rješenja koja su prisutna na tržištu. Uspostavili smo sustav prijavljivanja nepravilnosti na web stranici putem e-maila nepravilnosti@fzo.gov.hr temeljem kojih nam građani mogu dojaviti svoja saznanja i opservacije", kazao je Iljkić i pozvao medije da im budu partneri i da im pomognu.

"Sve nepravilnosti koje mi ne otkrijemo, da ih otkrijete vi", poručio je medijima.

Prva prijava

Šef Fonda Damir Vanđelić rekao je da su u Fond stigle dvije prijave mogućeg kaznenog djela koje su prijavili građani. Te prijave mogućih nepravilnosti, a riječ je o hitnim intervencijama, Fond prosljeđuje DORH-u (jedan je fingirani račun navodno na 1.5 milijun kuna).   

"Riječ je o prijavi mogućeg kaznenog djela. Nismo mi prijavili nekog upravitelja, nego je riječ o tome da nama građani prijavljuju nepravilnosti i mi to prosljeđujemo DORH-u", rekao je Vanđelić i dodao kako u spomenutom slučaju isplate iz Fonda nije bilo.

"Riječ je o mogućoj prevari koju će oni istražiti", dodao je.

Četiri faze obnove

Na konferenciji su ukratko predstavili i plan provedbe obnove koji će u ponedjeljak biti dostupan na stranicama Fonda.

Objasnio je da će obnove prolaziti četiri faze: donošenje odluke (recimo, privremena odluka o izgradnji zamjenske obiteljske kuće), druga faza provedbe je ugovaranje projektanata i slično, treća faza je izrada projektne dokumentacije, a četvrta radovi obnove. 

"Sve isplate za hitne intervencije bit će u roku od pet dana od primitka dokumentacije", rekao je Vanđelić.

Direktor Službe za pripremu dokumentacije za javnu nabavu Saša Miroslavić istaknuo je da Fond uspostavlja visoko transparentan način upravljanja nabavom kao i dinamički sustav nabave i elektronske dražbe. 

"Velika prednost dinamičkog sustava nabave je u tome što omogućava konstantno tržišno natjecanje i za cijelo vrijeme uspostave omogućava svim zainteresiranim ponuditeljima da se uključe. Osim toga, u postupcima nabave koje smo pokrenuli temeljem zaprimljenih privremenih odluka resornog Ministarstva koristimo e-dražbe kao transparentne tehnike za dodjelu ugovora. E-dražbe su automatski anonimizirani procesi, što znači da ni Fond niti ponuditelji ne znaju tko je na kojem mjestu i tko će u konačnici dobiti ugovor“, objasnio je Miroslavić.

Dodao je da je u korištenju e-dražbi cilj Fonda postizanje ušteda od najmanje pet posto i stvaranje transparentnih uvjeta za odabir ponuditelja.

Fond zaprimio devet odluka o obnovi, uglavnom za Zagreb

Predstavljajući kvartalno izvješće o radu Vanđelić je izvijestio da su ukupni troškovi Fonda u prva tri mjeseca ove godine iznosili 18.19 milijuna kuna, od čega je 17.29 milijuna ili 95 posto isplaćeno za naknade šteta uzrokovanih potresom. Pet posto su ostali troškovi koji su vezani za rad Fonda.

Fizičkim osobama isplaćeno je četiri, a pravnima 96 posto od ukupnog iznosa naknade štete i to su upravitelji zgrada, rekao je Vanđelić.   

"S danom 31. ožujka broj zaprimljenih zahtjeva u Ministarstvu je bio 7714, od toga Fond je do istog dana od resornog Ministarstva zaprimio tri privremene odluke o obnovi potresom oštećenih zgrada koje zahtijevaju tehničko-financijsku kontrolu i ti su natječaji u tijeku, a ovih dana dobili smo dodatnih šest privremenih odluka, dakle ukupno devet", izvijestio je šef Fonda.

Većinom se, kaže, radi o uklanjanju objekata i uglavnom u Zagrebu.

"Fond je izmjenama Zakona o obnovi u veljači dobio dodatne obveze, od nadležnosti za obnovu dijela stambenih zgrada u Sisačko-moslavačkoj i Karlovačkoj županiji do rješavanja privremenog smještaja za građane koji su ostali bez svojih domova u potresu", naveo je Vanđelić dodavši kako ga brine tako mali broj odluka, a to je, tvrdi, dokaz da je cijeli proces izuzetno kompleksan. 

Istaknuo je da je ukupna šteta od potresa 127.6 milijardi kuna, što je izrazito visok iznos s kojim će se, kazao je, država morati nositi. Fond će, rekao je, uspostaviti mjerenje trajanja svih aktivnosti, efikasnost u provođenju obnove te će se voditi briga da administrativni troškovi službenika koji rade u Fondu budu što manji. 

Prosječno trajanje od urudžbiranja do plaćanja, što se tiče sredstava za hitne intervencije, iznosi 2.8 dana, dok je na početku to bilo osam dana.

U prvoj fazi Fond je dobio zahtjeve za privremenim smještajem na 25 lokacija u Karlovačkoj, Krapinsko-zagorskoj te Zagrebačkoj županiji i njih su operativni koordinatori posjetili, snimili potrebne radove i sad se pripremaju za rješavanje privremenog smještaja. Isto tako, kazao je, u međuvremenu su stigli zahtjevi i za 628 lokacija u Sisačko-moslavačkoj županiji koji će se rješavati u drugoj fazi budući da Stožer završava zbrinjavanje po ranije započetim postupcima i u postupku je predaja poslova Fondu. 

"Na natječaje za obnovu moći će se javljati i strane tvrtke", rekao je Vanđelić.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.