Europa ima toliko prirodnog plina da su cijene nakratko pale ispod nule

Foto: Pixsell/Marko Prpic

EUROPA ima više prirodnog plina nego što treba i ne zna što će s njim. Zbog toga su cijene početkom ovog tjedna nakratko bile negativne, piše CNN.

Dužnosnici su mjesecima upozoravali na energetsku krizu ove zime jer je Rusija - nekoć najveći opskrbljivač prirodnim plinom u regiji - srezala opskrbu u znak odmazde za sankcije koje je Europa uvela zbog invazije na Ukrajinu.

Sada su skladišta plina u Europskoj uniji skoro puna, tankeri koji prevoze ukapljeni prirodni plin (LNG) stoje u redu pred lukama, ne mogu istovariti svoj teret, a cijene padaju.

Zašto su cijene pale ispod nule?

Referentna cijena budućih isporuka europskog prirodnog plina pala je 20% od prošlog četvrtka, odnosno za više od 70% otkako je krajem kolovoza dosegla rekordnu vrijednost. U ponedjeljak su nizozemske trenutačne cijene plina za isporuku unutar jednog sata, koje odražavaju uvjete europskog tržišta u realnom vremenu, pale ispod 0 eura, prema podacima Intercontinental Exchangea.

"Cijene su postale negativne zbog preopskrbljene mreže", rekao je Tomas Marzec-Manser, voditelj plinske analitike pri Commodity Intelligence Servicesu (ICIS).

Iznenađujuć razvoj događaja

To je krajnje iznenađujuć razvoj događaja za Europu, gdje su tijekom prošle godine kućanstva i poduzeća pogođena nevjerojatnim porastom cijene jednog od najvažnijih izvora energije.

Massimo Di Odoardo, potpredsjednik istraživanja plina i LNG-a u kompaniji Wood Mackenzie, kaže da je neuobičajeno toplo vrijeme uvelike odgovorno za dramatičnu promjenu.

"U zemljama poput Italije, Španjolske i Francuske temperature i potrošnja plina bliže su razinama kolovoza i početka rujna. Čak i u nordijskim zemljama, Velikoj Britaniji i Njemačkoj potrošnja je daleko ispod prosjeka za ovo doba godine", rekao je Di Odoardo za CNN Business.

Europska unija također je izgradila značajne tampone protiv bilo kakvog daljeg poremećaja opskrbe punjenjem skladišta plina do vrha kapaciteta. Skladišta su sada puna gotovo 94%, što je znatno iznad cilja od 80% koji zemlje EU trebaju postići do studenog.

"Iznimno visoka razina"

"To je iznimno visoka razina", rekao je Di Odoardo, napominjući da je maksimalna razina pohrane u prosjeku iznosila 87% kapaciteta u posljednjih pet godina.

Europski napori da se osigura što više goriva prije zime uzrokovali su gomilanje LNG tankera u europskim lukama, što je pogoršano nedostatkom terminala za uvoz LNG-a. EU je povećala uvoz LNG-a iz Sjedinjenih Američkih Država i Katara, dok je uvoz prirodnog plina iz Rusije padao.

Felix Booth, voditelj LNG-a u podatkovnoj tvrtki Vortexa, rekao je za CNN da čak 35 brodova ili pluta u blizini ili vrlo sporo plovi prema lukama u sjeverozapadnoj Europi i na Pirenejskom poluotoku zbog nedostatka mogućnosti skladištenja.

Tim će brodovima vjerojatno trebati još mjesec dana da pronađu skladišta za svoje terete. Zajedno nose LNG vrijedan oko dvije milijarde dolara.

Cijene bi mogle porasti u prosincu i siječnju

Unatoč nedavnom padu cijene za buduće isporuke prirodnog plina na oko 100 eura po megavat satu, europske cijene i dalje su 126% više nego što su bile prošlog listopada, kada su se gospodarstva ponovno počela otvarati nakon pandemijskih restrikcija i potražnja je naglo porasla.

Cijene bi mogle ponovno naglo porasti u prosincu i siječnju, kad vrijeme postane hladnije, što će neke od tih tankera potaknuti da još neko vrijeme čekaju na moru prije nego što dođu u luku radi istovara.

I unatoč činjenici da je udio Rusije u ukupnom europskom uvozu plina pao s 40% na samo 9%, europska regija bi se sljedećeg ljeta mogla naći u teškoj situaciji dok bude pokušavala napuniti svoje zalihe prije sljedeće zime.

Očekuje se da će cijene dosegnuti 150 eura po megavat satu do kraja 2023. godine, ističe Bill Weatherburn, ekonomist u Capital Economicsu.

"Punjenje skladišta prije sljedeće zime zahtijevat će od EU da uveze još više LNG-a jer postoji potreba za nadomještanjem izgubljenog uvoza ruskog plina tijekom cijele godine", rekao je Weatherburn za CNN.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.