Guverner HNB-a: Godinama se zalažem da financijska pismenost bude predmet u školama

Guverner HNB-a: Godinama se zalažem da financijska pismenost bude predmet u školama
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Guverner Hrvatske narodne banke (HNB) Boris Vujčić izjavio je da se već godinama zalaže da osobne financije budu obvezan predmet u školama, s obzirom na to da se svatko u životu susreće s odlukama financijskog karaktera.

HNB je u povodu obilježavanja Svjetskog tjedna novca, a u cilju promicanja financijske pismenosti, po deveti put u suradnji s Hrvatskim debatnim društvom organizirao učeničku debatu, ove godine pod nazivom "Financijski influenceri: odgovor na financijske izazove mladih?".

"Financijske odluke su nešto s čime se svi susreću u životu"

Vujčić je rekao da HNB poduzima niz aktivnosti s ciljem podizanja razine financijske pismenosti, a jedna je učenička debata, koja se s obzirom na razinu zainteresiranosti učenika te izvrsne diskusije, pokazala izuzetno uspješnom. Također, podsjetio je da je HNB lani u Zagrebu otvorio Moneterru, informacijsko-edukacijski centar koji na digitalan i interaktivan način obrađuje teme iz financija, pozvavši učenike da ga posjete.

Istaknuo je da se godinama zalaže da financijska pismenost bude obvezan predmet u školskoj nastavi, zato što su odluke financijskog karaktera nešto s čim će se svatko susretati u životu, bilo da je riječ o štednji, investicijama ili podizanju kredita.

"To su sigurno informacije i znanja koje će im, ako ih učenici steknu u srednjoj ili osnovnoj školi, pomoći u životu", kazao je. Drago mu je što su učenici u današnjoj raspravi i sami zaključili da bi bilo dobro da se u školi više obrazuju o osobnim financijama.

"Mladi su iznad prosjeka opće razine financijske pismenosti od vršnjaka u 40 zemalja"

Viceguverner HNB-a Bojan Fras podsjetio je da su u proteklih deset godina provedena tri istraživanja financijske pismenosti prema OECD-ovoj metodologiji, a najnovije 2023. godine pokazalo je da je starosna skupina od 19 do 29 godina u Hrvatskoj iznad prosjeka opće razine financijske pismenosti vršnjaka iz 40 zemalja koje su istraživanje provodila.

U Okrugloj dvorani HNB-a debatirali su članovi Hrvatskoga debatnog društva, a pridružilo im se više od 190 učenika i profesora iz 18 škola iz 15 hrvatskih gradova - Čakovca, Dugog Sela, Bjelovara, Siska, Krapine, Korenice, Hrvatske Kostajnice, Pazina, Splita, Osijeka, Iloka i Zagreba te s otoka Raba, Lošinja i Visa. Raspravi se pridružio i Toni Milun, profesor matematike i financijski "vloger".

Okupljeni su mogli i glasovati, pri čemu se na samom početku debate 74 posto učenika izjasnilo da smatra da sadržaj koji nude "influenceri" može pomoći u donošenju financijskih odluka, no nakon rasprave timova, ali i svih prisutnih učenika došlo je do promjene konačnog stajališta većine. Tako, po završetku debate čak 66 posto učenika se ipak složilo s tezom da se sadržaj koji nude "influenceri" ne bi trebao primjenjivati u donošenju financijskih odluka.

Zagrebački gimnazijalci, predstavnici negacijskog tima Marin Bolanča, Mila Krešić i Nela Damić zastupali su stavove da "influenceri" na društvenim mrežama u većoj mjeri nisu od koristi za razvoj financijske pismenosti mladih, štoviše, da su potencijalno i štetni, pri čemu su između ostalog osporavali njihovu kvalificiranost i motive. Također, tu je i činjenica da se ne može jednostavno provjeriti istinitost i nepristranost internetskog sadržaja.

"Mladi slijede influencere samo radi trendova"

Kažu i da mladi slijede "influencere" samo radi trendova, dok s druge strane, smatraju, alternative i pouzdaniji izvori informacija postoje, kao što su provjereni stručnjaci, obitelj, prijatelji i obrazovni sustav. 

Predstavnici afirmacijske skupine Lana Srića, Bruno Grbac i Sven Divjak, također učenici zagrebačkih gimnazija, pak, zagovarali su argumentaciju da svaka tema može biti obrađena kvalitetno, na svakoj platformi, i u bilo kojem formatu, ako je osoba koja ju prezentira stručna u tom području. Pritom, mišljenja su da financijski "influenceri" stvaraju sadržaj koji je puno "probavljiviji" za obrazovanje mladih, nego od primjerice udžbenika.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.