Live-commerce sve popularniji oblik kupnje među generacijom Z

Live-commerce sve popularniji oblik kupnje među generacijom Z
Foto: Shutterstock

Sadržaj nastao u suradnji s: Mastercard

GENERACIJA Z postaje najjača potrošačka skupina. Čini gotovo trećinu svjetske populacije i dvije petine kupaca globalno, a voli kupovati putem videoprijenosa uživo i personalizirano iskustvo kupnje.

Online kupnja među građanima Hrvatske raste posljednjih godina jer gotovo polovica građana kupuje putem interneta barem jednom mjesečno, najčešće odjeću, elektroniku i kozmetiku, pokazuje istraživanje MasterIndex iz 2024. Glavni razlozi rasta su praktičnost, širi izbor, niže cijene i mogućnost usporedbe proizvoda. Većina građana kupuje podjednako na domaćim i inozemnim platformama, ali domaće ipak imaju prednost.

U razdoblju od godinu dana, barem jednu kupnju preko interneta obavilo je 70 posto građana Hrvatske, pokazali su podaci Eurostata iz 2024. godine. To je u skladu su s ostatkom Europske unije, gdje je isto učinilo 77 posto Europljana.

Kad su u pitanju generacije rođene od sredine 1990-ih do sredine 2010-ih, odnosno, popularnije - generacija Z, analiza njihovih navika pokazuje da se vladaju ponešto drugačije od ostalih skupina. Budući da su odrasli u digitalnom dobu, njihove kupovne navike uvelike su time oblikovane, otkrilo se najnovijim istraživanjem preferencija ove generacije na portalu Statista.

Foto: Shutterstock

Društvene mreže su sada popularnije od klasičnih internetskih tražilica u potrazi za informacijama o proizvodima. Velik utjecaj na odluke o kupnji imaju preporuke i komentari s tih kanala.

Preporuke i personalizirano iskustvo kupnje 

Generacija Z posebno je usmjerena na povoljne cijene i popuste, što pokazuje njihovu potrošačku osviještenost. Moda i elektronika najčešće su kategorije proizvoda koje kupuju online, no uvijek traže povoljne cijene ili popuste koji ih često potiču na impulzivne kupnje. Ako nema posebnih ponuda, radije će odustati, navodi se u istraživanju objavljenom u ožujku 2025.

Sve popularniji oblik kupnje među generacijom Z postaje live-commerce, oblik kupnje putem videoprijenosa uživo, koja omogućava pristup ekskluzivnim popustima.

Velika novost i karakteristika ove generacije je što prednost daju personaliziranom iskustvu kupnje koje odgovara njihovim specifičnim interesima. Internetske trgovine pomno prate i grade algoritam kako bi svakom kupcu ponudile onaj proizvod koji će htjeti kupiti. Generacija Z također je zainteresirana za korištenje virtualne i proširene stvarnosti u kupnji, čime se imitira doživljaj sličan stvarnom odlasku u trgovinu.

Zbog interesa za personalizaciju, dostupnost i inovativnost, generacija Z najčešće kupuje proizvode izravno od potrošačkih brendova. Više od 70 posto pripadnika generacije Z u 2022. godini kupovalo je od takvih brendova, više nego bilo koja druga generacija. Zbog ovih karakteristika imaju moć oblikovati budućnost online trgovine, navodi se u istraživanju Statiste.

No, koliko su njihove kupnje sigurne?

Generacija Z odrasla je uz tehnologiju i digitalni svijet pa posebno cijeni digitalna i personalizirana rješenja za plaćanje, prilagođena njihovim individualnim potrebama. Osim što su oprezni pri upravljanju novcem, koriste internet kako bi se educirali o financijama i donosili kvalitetnije odluke o vlastitom budžetu, navodi se u izvješću Mastercard New Payments Index iz 2024. godine.

Foto: Shutterstock

Zbog povećanih rizika raste i regulatorni pritisak. Europska unija, primjerice, Direktivom o uslugama plaćanja (poznatom po kratici PSD2) od svih koji obavljaju transakcije online traži snažno potvrđivanje identiteta potrošača (Strong Customer Authentication, SCA).

SCA primarno podrazumijeva primjenu višestupanjske potvrde identiteta, što u praksi znači kako je za potvrđivanje transakcije korisnik treba dati bilo koja dva od ukupno tri elementa: nešto što zna (poput lozinke), nešto što posjedujete (pametni telefon) i nešto što je nedvojbeno njegovo (naprimjer otisak prsta, sken oka ili lica, što zovemo još i biometrija).

Mastercard, kao jedna od vodećih tehnoloških kompanija u industriji plaćanja, među prvima je implementirala biometrijsku potvrdu identiteta u online plaćanjima u okviru svoje usluge Mastercard Identity Check. Korištenjem rješenja poput Mastercard Identity Check, korisnici mogu brzo i sigurno potvrditi identitet. ID Check se automatski aktivira ukaže li se potreba za provjerom identiteta pri plaćanju i krajnje je jednostavan za korisnika. Uoči li banka potencijalno sumnjiv zahtjev za transakciju Mastercard karticom, poslat će korisnicima o tome obavijest putem svoje mobilne aplikacije.

Nakon toga svoj identitet korisnici mogu potvrditi, na primjer, otiskom prsta i odmah razriješiti nedoumicu, čak i ako se u tom trenutku bavi nečim drugim. Umjesto da tipkaju dugačku lozinku, dovoljno je prisloniti prst na senzor ili samo pogledati u kameru mobitela kako bi se kupnja potvrdila.

Ovaj sustav u skladu je s aktualnim regulativama i već uvriježen. Koriste ga brojni digitalni novčanici te se bez dodatne instalacije može koristiti na pametnim telefonima koji posjeduju takve senzore.

Mastercard Identity Check eliminira potrebu za odlaskom u poslovnicu ili pozivanjem službe za podršku pa tako i korisnici mogu brže obaviti kupnju na svojem pametnom telefonu.

Foto: Shutterstock

Kako bi sigurnost plaćanja podignuo na još veću razinu, Mastercard koristi i tokenizaciju, proces kojim se podaci s kartice zamjenjuju jedinstvenim digitalnim tokenom. Na taj način, čak i ako podaci dospiju u neovlaštene ruke, neće se moći iskoristiti za bilo koju drugu transakciju osim specifične za tog trgovca.

Savjeti za sigurniju kupnju

Kako bi se dodatno zaštitili, potrošači trebaju obratiti pozornost na nekoliko ključnih sigurnosnih mjera. Kupnja na provjerenim stranicama s HTTPS protokolom, izbjegavanje dijeljenja nepotrebnih osobnih podataka i izbjegavanje korištenja javnih Wi-Fi mreža smanjuju rizik od krađe identiteta. Također, preporučuje se korištenje ažuriranih antivirusnih programa i alata za upravljanje lozinkama.

Razvoj sigurnosnih tehnologija neprestano napreduje. Nove metode autentifikacije, poput biometrije vena, prepoznavanja otkucaja srca i analize ritma tipkanja, postaju sve relevantnije. Mastercard surađuje s bankama i tehnološkim partnerima na sustavima koji u stvarnom vremenu analiziraju transakcije i blokiraju sumnjive aktivnosti kako bi se osigurala dodatna zaštitu korisnika.

Sponzorirani sadržaj donose Index i Mastercard prema najvišim profesionalnim standardima.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.