Slučaj hidroavioni: Kako smo utvrdili opasne propuste i spasili ljudske živote

Foto: Index

IAKO su prve informacije koje je Index vrlo detaljno istražio, dokazao i objavio ukazivale "samo" na to da se hidroavione kompanije European Coastal Airlines skandalozno loše održava, do mjere da su ugroženi sigurnost i pilota i putnika, vrlo brzo se pokazalo da je istina o poslovanju te kompanije još strašnija. Lakoća kojom je vodstvo te kompanije kršilo zakone, te mlitava reakcija nadležnih, ostavili su dojam da u Hrvatskoj zapravo nikoga nije briga što radi strani investitor pa taman time ugrožavao ljudske živote. U skladu s tim, današnje priopćenje po kojem hidroavioni do daljnjega ne lete u Hrvatskoj, samo je posljedica načina rada kakvog je zamislio Klaus Dieter Martin, vlasnik ECA.

No, krenimo redom. Index je utvrdio sigurnosne propuste kod održavanja aviona i nakon opsežnog istraživanja objavio tekst sredinom kolovoza. Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo, neovisna agencija kojoj je jedini posao brinuti o sigurnosti zračnog prometa, izvodila je kojekakve verbalne veleslalome ne bi li izbjegla Indexu odgovoriti na postavljena pitanja i doslovce smo ih morali 'izvlačiti' iz njih,  međutim, vjerojatno su i sami shvatili da je situacija preozbiljna da bi je ignorirali pa su brzinski upriličili inspekcijski nadzor i prizemljili cijelu flotu ECA i oduzeli im licence.

Vlasnik kompanije, Klaus Dieter Martin, uvjeravao je javnost da je riječ o administrativnim zaprekama, da mu se bivši djelatnici svete, itd. No, činjenica je da mu od četiri hidroaviona tri više, od kolovoza do danas, uopće nisu dobila dozvole za let. Sve i da su ga uzeli "na zub" bivši djelatnici i zli novinari, prilično je nevjerojatno da bi ga, po našem dojmu sklona, Agencija držala na tlu.

U međuvremenu se s tim jednim avionom navodno letjelo bez plana i programa; niti su djelatnice na centrali znale objasniti kud se i kad leti, niti je o tome bilo ikakve obavijesti na službenim stranicama. Fotografije sa sporadičnih letova a koje je ECA objavljivala na svojem FB profilu očito su služile samo za igrokaz u kojem se pokušavalo ostaviti dojam kako je sve u redu.

U međuvremenu je Index objavio dopis vlasnika kompanije u kojem poziva pilote da lete bez radne dozvole, čime bi kršili zakone RH, na što su neki od njih, u strahu za posao, i pristali.

Osim toga, protiv ECA je prijavu podnio i splitski Inspektorat rada, a zbog kršenja zakona koji se tiču radnog prava i sigurnosti. Nadalje, ugovor o korištenju dijela vojne baze u Divuljama s prvim danom rujna raskinulo im je i Ministarstvo obrane (iako je krajnje upitno zašto i kako im je to uopće i odobreno...). Navodno su iz ECA tražili pomoć dok se ne snađu s prostorom na kojem bi mogli održavati avione, a onda Divulje doživjeli kao trajno rješenje, što MORH-u, pogotovo u izmijenjenom sastavu, nikako nije bilo opcija.

Na upite Indexa javili su da nemaju namjeru odgovarati, a potpuno preko volje i suhoparno činila je to i Agencija. Usput, budi rečeno da smo čitavo vrijeme komunicirali s Agencijom, odnosno da se nikada ni jedno živo biće nije udostojilo staviti svoj potpis na odgovore koje smo primili.
No, i famozna Agencija je odlučila jednostrano prekinuti komunikaciju i na Indexov posljednji upit potpuno se oglušila...

A pitali smo je li točno (po našim izvorima je) da je posljednji iz flote hidroaviona imao "nezgodu", odnosno da su mu otkazali motori te da je i on do daljnjega na remontu. Nisu nam odgovorili, ni Agencija ni ECA.

I premda ponašanje vlasnika ECA (što je tema o kojoj bi se dao napisati roman) prema njegovim djelatnicima, putnicima i vlastima nije ni najmanje pohvalno, ključno je pitanje - kako i zašto su hrvatske vlasti to tolerirale.

Konkretno, osim obustavljanja letova, Agencija se nije pobrinula informirati putnike otkazanih letova koja su im prava, već se isti (uglavnom strani turisti) s temom neuspješnog povrata novca javljaju redom kome stignu, uglavnom medijima.

Oleg Butković, tehnički a po svemu sudeći i budući ministar prometa, ovaj je skandal u potpunosti izignorirao; oglušio se i na Indexove pozive i poruke.

Prema Indexovim informacijama, investitori koji stoje iza Martina nisu odustali od projekta hidroaviona u Hrvatskoj, što je možda i jedina lijepa vijest u cijeloj ovoj priči. Navodno su samo Martina i njegove poslovne običaje označili kao najslabiju kariku investicije.

A postoji li neka zanimljiva veza između ECA i Agencije, nije poznato. Za sada. Index je detektirao jednog od bivših inspektora Agencije koji je s tog radnog mjesta otišao raditi u ECA kao direktor zračnih operacija, što samo po sebi nije strahota (ali može biti), međutim i prije nego smo ga pitali išta na temu tog transfera, sugovornik nam je objasnio da će nas tužiti ako ga samo spomenemo. Pa, eto, onda i ne spominjemo. Za sada.

 

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.