Zbog manjka radnika autobuse bi mogli voziti strani radnici. "Bit će više nesreća"

Foto: Index

SPLITSKI autobusi sve rjeđe prometuju. Kašnjenje autobusa, ukidanje i reduciranje gradskih linija posljedice su nedostatka vozača. Natječaji su otvoreni, ali interesa za radno mjesto u gradskoj tvrtki Promet gotovo i nema. Iako im je prednost zapošljavanje domaće radne snage, uprava i sindikat svjesni su da bi moglo doći i do zapošljavanja stranih radnika. 

Iako su s godinama obnovili vozni park i uveli novi sustav rada, vozači nisu zadovoljni uvjetima i velikim brojem prekovremenih, zbog kojih nemaju slobodnog vremena. Sve to osjete i putnici, koji se žale na kašnjenja. Probleme pokušava popraviti i direktor Stanko Sapunar, koji je za Index kazao da stanje s novim zaposlenjima ide nabolje. 

 

 

"Cijelo vrijeme je otvoren natječaj za nekoliko radnih mjesta, za sada imamo desetak prijava i s tim smo zadovoljni. Situacija se popravlja. No nedostaje nam vozača kako bi vozni red bio besprijekoran. 

Na bolovanju je trenutno 25 vozača, ali imamo problem jer su pojedini i na godišnjem, tu su slobodni dani, ali i porodiljni dopusti na koje vozači imaju zakonsko pravo. Uskoro ćemo uvoditi dodatne linije i trebat će nam još veći broj zaposlenih", objašnjava Sapunar. 

Splićani podijeljeni oko rada stranih radnika

Hoće li se u Splitu strani radnici zaposliti na mjesto vozača autobusa kao u Rijeci i Zagrebu, pitaju se i pojedini građani koji su nezadovoljni organizacijom rada gradske tvrtke. Osim toga, mnogi nisu sigurni da će se Nepalci ili Filipinci snaći u vožnji gradom. 

"Nisam zadovoljna voznim redom u Splitu. U koji god grad dođem, oduševim se, a kod nas je sve neprecizno, neuredno i kasne. Čula sam da nedostaje radnika, ali to nije opravdanje. Već dugo je kaotično. Što se tiče strane radne snage, mislim da u tome nema ništa loše. Neka ljudi rade samo da sve lijepo funkcionira kao i u drugim europskim gradovima", smatra Ana, s kojom se slaže i sugrađanka Tina:

"Naviknuli bismo se na njih i ne bih imala ništa protiv. Ako žele raditi, neka ljudi rade. U početku bi im bilo malo teže, ali kasnije bi se vjerojatno prilagodili."

No nisu svi zadovoljni mogućim rješenjem za kojim će tvrtka Promet morati posegnuti ako ne privuče domaću radnu snagu. 

"Ako zaposle strane radnike, mislim da će biti više prometnih nesreća. Ne znaju baš voziti i to ne bi bilo pametno. Mislim da bi i komunikacija bila loša. Oni su nekako izgubljeni jer ne znaju adrese i loše sve rade", kazao je Edo.  

"Ne znam kako bismo se sporazumjeli. Rukama i nogama"

Oni koji svakodnevno koriste gradski prijevoz kažu nam kako se često dogodi da određeni autobusi uopće ne dođu na stanicu. Uz kašnjenja, strah ih je i kako će komunicirati sa strancima. 

"Nisam oduševljena, ali ako nema drugog načina, očito nas i to sljeduje. Ne znam baš kako bismo se sporazumjeli. Bilo bi tu ruku i nogu, svega i svačega", rekla je Majda.  

"Zadovoljna sam voznim redom za sada. Ljudi manipuliraju brojem radnika. Imamo svi pravo biti bolesni i na godišnjem odmoru. Čudni smo, zločesti smo, predobro nam je kakvi smo. A kako će nam biti da nas voze strani radnici, ne znam. Mislim da se ne bi mogli sporazumjeti jer je hrvatski jezik težak i dugo je potrebno da ga se nauči", smatra Gordana.

Pregovara se o boljim uvjetima rada

U splitskoj firmi zaposleno je oko 320 vozača. Kada se zbroje bolovanja i godišnji, trenutno im nedostaje oko 90 radnika, što je za rad, prema direktoru, otegotna okolnost jer se lakše pokriju kada nedostaje 60-ak radnika, a sve preko broja 80 za ovu firmu predstavlja problem. Njihov cilj je na sve moguće načine prvo privući domaće radnike. 

"Prvi korak prema tome je kolektivno pregovaranje sa sindikatom kako bismo poboljšali materijalna prava radnika. Očekujem da bi novi radnici došli radi većih primanja. Pokušat ćemo i financiranjem D kategorije privući nove radnike koje bismo obvezali novim ugovorom da rade kod nas. 

U suradnji sa srednjim školama tražit ćemo i mlade radnike, a omogućit ćemo i umirovljenicima rad na četiri sata. Ako ne budemo mogli, znamo da su Rijeka i Zagreb krenuli sa stranim radnicima i očekujemo da ćemo kroz par mjeseci imati nekakva iskustva kako se oni ponašaju u prometu", smatra Sapunar. 

Sindikat: Posao nije adekvatno plaćen

Do daljnjeg su morali otkazati oko 60 autobusa, što je za direktora Sapunara zanemariv broj jer ih imaju oko 1200. Kako bi javni gradski prijevoz funkcionirao besprijekorno, a radnici bili zadovoljni, trenutno su u pregovorima sa sindikatom koji traži bolje uvjete. 

"Posao vozača nije adekvatno plaćen, ponajprije zbog toga što se radi o nemjerljivoj odgovornosti. Trenutno su u tijeku sindikalni pregovori s upravom u kojima je cilj značajno podignuti materijalna prava svih radnika, ali s posebnim naglaskom na vozače. Zasad se može komunicirati da postoje indicije da bi se moglo pronaći rješenje na obostrano zadovoljstvo", rekao je za Index Hrvoje Mlikota, glasnogovornik pregovaračkog odbora sindikata. 

Osim što su nezadovoljni primanjima, koja se kreću oko 1000 eura bez prekovremenih sati, vozače često napadaju putnici, a zbog nedostatka radne snage mnogi rade prekovremeno. 

"Učestalo ukidanje polazaka pojedinih linija nikako nije uvjetovano bolovanjima vozača. Ako uzmemo u obzir da je danas na bolovanju 25 vozača od njih 328, što je 7.3%, a imamo podatak da je prosjeku bolovanja cijele EU 9.8%, tada možemo pričati i o zavidnom angažmanu vozača u Splitu, pa stoga i ovim putem molimo putnike za razumijevanje prema našim vozačima koji nisu krivci za nepoštovanje voznog reda", apelirao je.

Nekada se na natječaje javljao velik broj vozača, dok je danas interes vrlo nizak. Iz sindikata se nadaju da će boljim uvjetima rada ipak uspjeti privući domaće radnike te da neće morati zapošljavati strance. 

"Svi zajedno u tvrtki dužni smo iscrpiti sve mogućnosti da to bude domaća radna snaga. Naše mišljenje je da je glavno da se zadovolji trenutni kadar jer ako su oni zadovoljni uvjetima, to bi bio dobar poziv i ostali radnicima. No ako se to ne dogodi, nećemo biti protiv strane radne snage", zaključio je. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.