MINISTAR mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Vojin Mitrović potpisali su u utorak sporazum o održavanju i rekonstrukciji deset cestovnih mostova na državnoj granici dvije zemlje, koji uključuje razmjernu podjelu troškova u omjeru 50:50.
Sporazumom se uređuju odnosi međusobne suradnje po pitanju održavanja i rekonstrukcije deset mostova, od kojih je većina preko rijeke Save, dok se nekolicina odnosi na mostove preko rijeke Une te rijeke Maljevac i Korane.
Butković je izvijestio da sporazum uključuje razmjernu podjelu troškova, u omjeru 50:50, a kako sada predstoji formiranje zajedničkog tijela koje će operativno provoditi odredbe sporazuma.
Obnovit će se svi mostovi
Konkretno, to znači obnovu svih mostova, jednog po jednog, a sredstva koja treba osigurati hrvatska strana osigurat će Hrvatske ceste ili Hrvatske autoceste, ovisno o ingerenciji, rekao je Butković.
Sporazumom se uređuju i aktivnosti poput onih povezanih s očuvanjem funkcionalnosti i trajnosti mostova, kao i sigurnosti prometa, dodao je ministar.
Ocjenjuje da neće biti problema što se tiče financijske konstrukcije, jer u konačnici se i ne radi o velikim sredstvima, no Butković napominje da se ne može utvrditi ukupna vrijednost sporazuma. "To će se identificirati kako se bude obnavljao most po most", pojašnjava.
Realizacija sporazuma podrazumijeva redovno i izvanredno održavanje mostova, od kojih su neki, poput onog na graničnom prijelazu Gunja-Brčko, u posebno lošem stanju. Za realizaciju projekata opsežnije rekonstrukcije dodatno će se potpisati posebni ugovori, rekao je ministar.
Most Svilaj završen
Butković je podsjetio i na zajednički projekt izgradnje mosta Svilaj, kao i mosta preko Save koji će povezivati Hrvatsku i BiH kod Stare Gradiške.
Napominje da se troškovi ovih mostova financiraju u omjeru 50:50, dok kod mosta Svilaj Hrvatska svoj dio sufinancira iz Instrumenta za povezivanje Europe (CEF).
Ocjenjuje da će oba mosta značajno unaprijediti povezanost dvije zemlje. Pritom, most Svilaj je već završen, a čeka se završetak izgradnje graničnih prijelaza i puštanje u promet, dok je most Gradiška dio planirane brze ceste, od mađarske granice, preko Virovitice i Okučana do granice s BiH, a koja se nastavlja spojem na autocestu Gradiška - Banja Luka i tako spaja međunarodni koridor E661.
Poput ministra Butkovića, i bosansko-hercegovački ministar Mitrović istaknuo je da mostovi povezuju ljude, zemlje i gospodarstva. "To je ono što je u ovom trenutku potrebno za ovu regiju", ustvrdio je Mitrović.
Sporazum je ocijenio značajnim, jer će se prethodno neodržavanim mostovima podići operativna i radna sposobnost, važna za neometan i siguran promet robe i putnika.
Mitrović je kao primjer mosta u lošem stanju naveo onaj koji povezuje Novi Grad i Dvor na Uni, a kao i Butković, izdvojio je i most između Gunje i Brčkog, podsjetivši kako je napravljen prije 130 godina.
Butković: Natječaji u prometu uz nultu stopu mogućnosti korupcije i netransparentnosti
Na pitanje novinara treba li biti veća transparentnost pri provođenju milijunskih natječaja, u kontekstu trenutne afere oko Janafa, Butković je odgovorio da Janaf nije u njegovom resoru pa ne može odgovarati za ono što se eventualno tamo događalo.
S druge strane, ističe da se u resoru prometa trenutno provode najveći infrastrukturni projekti u Hrvatskoj, u koje se trenutno ulaže oko 20 milijardi kuna, a uglavnom se s 85 posto sufinanciraju iz europskih fondova.
Naglašava da se svi ti natječaji provode uz najmanju, nultu stopu mogućnosti da bi nešto moglo biti netransparentno, koruptivno ili nepravilno.
Na konstataciju novinara da se u slučaju Janaf unaprijed znalo tko će dobiti poslove, Butković je rekao da to ne zna. "Ako je pak tome tako, to nije pravilno i to se ne smije događati", dodao je.
U kontekstu izjave člana Predsjedništva BiH Željka Komšića oko jučerašnjeg sastanka predsjednika SDA Bakira Izetbegovića i predsjednika HDZ-a BiH Dragana Čovića s hrvatskim premijerom Plenkovićem, u kojoj je Komšić između ostalog ustvrdio da Hrvatska doživljava BiH kao štalu u koju se može ući i izaći, novinari su Butkovića pitali mogu li ovakvi projekti demantirati da politika ulazi baš u sve sfere odnosa te predstavljati pozitivan korak. Hrvatski ministar je podsjetio na brojne dosadašnje projekte koji su se provodili i provode se s BiH, poput već spomenutih mostova na Svilaju te kod Gradiške na Savi, kao i otvaranja direktne zračne linije Zagreb - Mostar.
"Tako da ova reakcija gospodina Komšića ulazi u sferu trenutne političke situacije i u BiH, a dijelom i u Hrvatskoj. Tako da ga sve ovo što mi radimo demantira", ustvrdio je Butković.