Preminula je s 37 godina. Postala je simbolom ranog feminizma u Hrvatskoj

Foto: Wikipedia

Dora Pejačević bila je hrvatska skladateljica i violinistica rođena u Budimpešti 1885. godine. Ostala je zapamćena kao jedna od najistaknutijih žena Hrvatske 19. stoljeća. Svojim radom i djelovanjem postaje simbolom ranog feminizma u Hrvatskoj. Preminula je već s 37 godina, nakon svog prvog poroda.

Mlada glazbenica

Dora se rodila u Budimpešti u vrlo cijenjenoj obitelji Pejačević. Dva njena pretka obnašala su dužnost bana - Ladislav Pejačević šest godina, a kasnije Teodor Pejačević deset godina. Ladislav joj je bio djed, a Teodor otac.

Kako se rodila u imućnoj obitelji, Dora je mogla svoj život posvetiti školovanju i umjetnosti. Brzo se preselila u obiteljski dvorac u Našicama gdje su dolazili učitelji glazbe. Od malena je voljela svirati violinu pa je prve poduke dobila kao još djevojčica. Kasnije se odlučila više posvetiti glazbi pa stiže u Zagreb, a kasnije odlazi u Dresden, Beč i Prag. Mladost u Srednjoj Europi ne provodi samo svirajući violinu već i družeći se s drugim umjetnicima toga vremena.

Premda je umrla relativno mlada, Dora Pejačević je iza sebe ostavila opus od preko 50 skladbi. Originali se čuvaju u Hrvatskom glazbenom zavodu u Zagrebu. Prve skladbe izdala je odmah po povratku u Hrvatsku, a inspiraciju je pronalazila u narodnim tradicijama i običajima, čime je pridonijela nacionalnom buđenju toga vremena. Među poznatim skladbama nalaze se: Tri pjesme, Dva nokturna i O programnoj glazbi.

Kada počinje feminizam u Hrvatskoj?

Važnost Dore Pejačević ne pronalazimo samo u njenom djelovanju kroz umjetnost, niti ju mjerimo samo zbog njenog doprinosa nacionalnom buđenju. Dora Pejačević je, uz Mariju Jurić Zagorku, Ivanu Brlić-Mažuranić, Milku Trninu, Maju Strozzi i još puno drugih, dokaz hrvatskog feminističkog napretka i društvenog razvoja.

Radi se o ženama koje su u vremenu strogo patrijarhalnog društva izborile svoje pravo na rad i djelovanje, inspirirajući iduću generaciju žena da učine isto. „Snowball“ efekt koji su prouzročile nastavio se u 20. stoljeće, no nema dileme da su upravo Dora i ostale žene započele taj proces kada je u pitanju naš prostor.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.