HRVATSKE ŽELJEZNICE u potrazi su za autobusnim prijevoznicima koji će voziti njihove putnike kad im se vlakovi budu pokvarili.
Trenutno prikupljaju ponude. Raspisali su natječaje na Elektroničkom oglasniku javne nabave u kojima traže autobuse s vozačima na redovnim željezničkim linijama sve od sjevera do juga države; od Varaždina i Čakovca do Knina i Splita.
Da budemo precizni, traži se: "Usluga prijevoza putnika autobusima u izvanrednim slučajevima kad je željeznički putnički promet u prekidu, na relacijama: Varaždin - Golubovec, Varaždin - Koprivnica, Varaždin - Budinščina, Varaždin - Kotoriba, Čakovec - Mursko Središće i obratno."
Traže autobuse za putnike iz vlakova
A na jugu države Hrvatske željeznice potražuju: "Uslugu prijevoza putnika autobusima u izvanrednim slučajevima kad je željeznički putnički promet u prekidu na relaciji Split - Perković i obratno."
U kolovozu su također raspisali natječaj u kojem su tražili prijevoznika za putnike čiji se vlak pokvari od Šibenika do Knina.
Natječaj se zvao "Usluga prijevoza putnika mini busom u izvanrednim slučajevima kad je željeznički putnički promet u prekidu na relaciji Šibenik - Perković - Knin i obratno". Za tu je namjenu otišlo 123.750 kuna.
Čitajući što HŽ sada nabavlja, prisjetili smo se putnika koji nam je još u srpnju, kad smo putovali od Splita do Osijeka, ispričao da je kupio kartu za vlak, a dočekao ga je - autobus. Drugim riječima, vlakovi na relaciji Šibenik-Perković-Knin ni tada nisu redovno vozili.
>>Išli smo HŽ-om od Splita do Osijeka i nazad. Trajalo 28 sati, ljudi spavali na podu
HŽ nam nije odgovorio koliko su česti ovi "izvanredni slučajevi"
Upitali smo HŽ koliko se često dogode ovakvi "izvanredni slučajevi" u kojima im se vozilo pokvari i onda putnike pošalju na autobus? Nismo dobili konkretan odgovor iako smo ga čekali danima, a iz glasnogovorničke službe su obećali dostaviti podatke. Zanimalo nas je i zbog čega dolazi do izvanrednih prekida linija te postoji li tu neki kvar koji se da sanirati umjesto da se unajmljuju autobusi. Ni na to nisu odgovorili.
"Do povremenog uvođenja zamjenskog autobusnog prijevoza dolazi zbog kvarova željezničkih vozila, radova na pruzi i izvanrednih događaja. Nakon saniranja kvarova vozila, posljedica izvanrednih događaja ili dovršetka radova dionicom voze vlakovi. Povremeno uvođenje autobusnog prijevoza zbog navedenih razloga sastavni je dio organizacije željezničkog prometa. Karta za vlak vrijedi na relaciji na kojoj je uveden zamjenski autobusni prijevoz", poručili su iz HŽ-a.
"Prijevoz minibusom obavlja se kao supstitucija željezničkog prijevoza"
Za putnike na sjeveru Hrvatske koji zapnu u vlaku od Varaždina preko Čakovca i u okolnim naseljima potražuju se dva autobusa, ne starija od 10 godina i klimatizirana. HŽ je za tu uslugu spreman dati 94.175 kuna, odnosno 12.500 eura.
Za relaciju Perković-Split i obrnuto traži se "midi bus" i obični autobus, ukupnog kapaciteta 80 sjedećih mjesta, a procijenjena vrijednost nabave je 27.500 eura, odnosno 207.185 kuna. To su natječaji koji su u tijeku.
U završenom natječaju za Šibenik-Perković-Knin ranije se tražio minibus, a procijenjena vrijednost nabave bila je 125.000 kuna. Pojašnjeno je zbog čega su ga naručivali.
"Prijevoz minibusom obavlja se kao supstitucija željezničkog prijevoza u slučaju prekida prometa u njegovom redovnom odvijanju i to za vrijeme i relaciju o kojoj ponuditelja obavještava Operativni centar HŽ Putničkog prijevoza i nadležna Regionalna jedinica naručitelja", navodilo se u nabavi s početka kolovoza 2022. godine.
Autobusi moraju biti čisti, klimatizirani i nadoknaditi putnicima štetu ako kasne
U dokumentaciji za nabavu autobusnog prijevoza navode što sve mora biti osigurano.
"Autobus treba biti zaposjednut vlakopratnim osobljem HŽ Putničkog prijevoza d.o.o. Ponuditelj je dužan odazvati se na mjesto polaska u roku do 60 (šezdeset) minuta po pozivu i prevesti putnike do ugovorenog mjesta, te je odgovoran za štetu koju bi putnik pretrpio zbog zakašnjenja. Ponuditelj odgovara za sigurnost putnika od početka do završetka prijevoza", navodi se u pozivu za dostavu ponude.
Onaj tko dobije natječaj, dužan je i osigurati putnike.
"Ponuditelj je dužan nadoknaditi cjelokupnu štetu koja nastane putniku i drugim oštećenim osobama ovlaštenim na potraživanje iste, uslijed smrti, tjelesne ozljede ili oštećenja zdravlja putnika, kako imovinsku, tako i neimovinsku, sve sukladno odredbama Zakona", stoji dalje u dokumentaciji. Ugovori se sklapaju na ne dulje od godinu dana.