Koliko bi litra goriva koštala da vlada nije zamrznula cijene?

Foto: Patrik Macek/PIXSELL

DANAS bi građani, kao svakog utorka kad bi se donosile korekcije cijene goriva, sigurno provjeravali je li i koliko je skočila cijena dizela ili benzina da je vlada nije fiksirala.

Vlada je na sjednici odlučila intervenirati u cijene goriva tako što je trgovcima odredila maksimalnu cijenu. Tako se cijena benzina ograničila na 11 kuna i 10 lipa po litri, a cijena dizela na 11 kuna po litri.

Odgovorili samo iz INA-e

Što se tiče ukupne cijene goriva, nabavna cijena ima udjel od 30 do 35 posto, posebni porez oko 40 posto, dok PDV u strukturi cijene goriva ima udjel od dodatnih 20 posto. Trgovačka marža je između 5 i 10 posto.

Drugim riječima, kada litra goriva iznosi 11 kuna, vlada na trošarine uzima 4.4 kn i 2.2 kn za PDV, dok trgovac gorivom uzima 1.1 kn. 

I sad, nakon što su cijene fiksirane, koliko se trgovcima isplati prodavati gorivo? 

To pitanje uputili smo najvećim distributerima goriva u Hrvatskoj. Pitali smo ih i koliko trenutno zarade na litri dizela, odnosno benzina te ako prodajom nisu zadovoljni, što planiraju poduzeti.

Odgovor smo dobili samo od INA-e iz koje su odgovorili kako se tu radi po poslovnoj tajni.

Grozdanić: Kompanije trenutno posluju s malom dobiti

Ipak, energetičar i energetski ekonomist Igor Grozdanić za Index je rekao kako bi cijena, da nije došlo do zamrzavanja, iznosila oko 11.50 kuna po litri.

"Tvrtke imaju dovoljno zaliha za 30 dana i imaju dovoljno ekonomskog prostora da mogu još neko vrijeme držati na 11 kuna. Međutim, nakon 30 dana može doći do ozbiljnih problema. Prema tržištu nije u redu da se ta uredba produžava", objasnio je Grozdanić.

"Oni sad rade s minimalnom dobiti, ali nakon 30 dana može im nastati problem", dodaje.

Govori da se svakako nada da neće doći do produžavanja te uredbe.

"Nema razloga za to. U svakom slučaju, pogotovo premium goriva trebamo prepustiti tržištu i slobodnom formiranju cijena. Kvalitetno tržište premium goriva smo desetljećima njegovali, ostala goriva bi se još donekle i mogla zadržati na 11 kuna neko kraće razdoblje, ali premium goriva nipošto. Ako se to dogodi došlo bi do problema s tržištem", objasnio je.

Tin Bašić: Ćorić je govorio da bi cijena išla preko 12 kn, to uzimam s rezervom

 

Osnivač portala cijenegoriva.info Tin Bašić kaže također da bi cijene sigurno rasle.

"Sigurno bi rasle cijene. Vlada je uredbom zaustavila kretanje cijena, fiksirajući cijenu. Sigurno bi došlo do poskupljenja goriva u ova nešto više od dva tjedna koliko traje to zamrzavanje. Pitanje je što će biti 16. studenoga. To ne znamo. Cijena eurosupera 95 je prije zamrzavanja iznosila 11.35 kn. Koliko bi poraslo do danas? Teško je reći. Ministar gospodarstva Tomislav Ćorić je govorio da bi išlo preko 12 kuna. To uzimam s rezervom", govori on.

"Jedna je mogućnost da se uredba produži. To je zakonski održivo 90 dana, a drugi scenarij je da se vrati sve na staro, ali to sad ovisi o vladi. Podsjećam da benzinske postaje određuju cijene goriva po modelu kako je to nekoć radilo Ministarstvo gospodarstva, koje od 2014. više ne određuje cijene goriva", naveo.

Distributeri su više zaradili 2021., nego 2019.

Vjeruje da distributeri goriva troše zalihe koje imaju.

"Vjerujem da ne nabavljaju naftne derivate na svjetskim tržištima, nego troše zalihe. Iako, treba podsjetiti i da su oni podigli marže. Kako je nedavno rekao ministar financija Zdravko Marić, njihova marža je iznosila 1.44 kune po litri. Nekad je bila jedna kuna po litri. Godine 2014. ministar financija Ivan Vrdoljak je apelirao da smanje marže koje su bile od 85 do 90 lipa", rekao je on.

"Za njih je 2020. godina bila teška, nije se vozilo i trošilo, nije bilo prodaje. Ako usporedite prvih šest mjeseci prodaje u recimo INA-i za 2019., 2020. i 2021. vidjet ćete da im je dobit veća 2021. nego 2019. godine, kad je bila ta zlatna godina svega. Stoga, jasno je da kompanije maržama moraju nadoknaditi gubitke, to svi rade, kafići i restorani isto tako", objasnio je Bašić.

Evo kolike su cijene u susjedstvu 

Što se tiče hrvatskog susjedstva, recimo da prema portalu autotraveler.ru, prosječna cijena benzina u BiH iznosi 9.10, a dizela 9.03 kune. U Srbiji, pak, litra dizela iznosi 10.61 kunu, a dizela 10.98 kuna. U Sloveniji litar dizela košta 10.15 kuna, a dizela 11.06 kuna. U Mađarskoj litra benzina je 10.30 kuna, a dizela 10.61 kunu. U Crnoj Gori litra benzina iznosi 10.76 kuna, a dizela 9.33 kune.

Gotovo svaka država u Europi bilježi porast cijena goriva od zadnjih korekcija.

Najveći porast cijene benzina i dizela je u pribaltičkim državama, Estoniji, Latviji i Litvi.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.