HIDROAVIONI tvrtke European Coastal Airlines koji su povezivali gradove i otoke na Jadranskoj obali prizemljeni su prije otprilike dvije godine, nakon što je Index objavio svjedočanstva bivših pilota te kompanije o katastrofalno lošem održavanju aviona zbog kojeg je bila ugrožena sigurnost putnika i posade.
>FOTO Index otkriva opasne propuste: Zaustavite hidroavione prije nego netko pogine
>NAKON ISTRAGE INDEXA ECA izgubila dozvolu za obavljanje komercijalnog zračnog prijevoza
Kako smo tada pisali, postupci na održavanju koji bi trebali biti rutinski provodili su se traljavo i tek toliko da se zadovolji forma, neki od vitalnih dijelova hidroaviona do te su mjere bili zapušteni da su od korozije slabjeli i pucali.
Da su informacije koje smo tada objavili bile točne, potvrđuje prije desetak dana objavljeno Završno izvješće o nesreći aviona u vlasništvu iste kompanije, koja se dogodila u lipnju 2015., u Resniku kod Splita, a u kojoj su dva pilota izgubila život, dok je treći preživio, ali ima trajne posljedice.
Osim samom nesrećom, Izvješće se bavi i kasnijim događajima u ECA-i, poput pucanja upravljačke sajle prije polijetanja, što bi, da se dogodilo u zraku, dovelo do pada aviona i teških posljedica za sve koji bi se u njemu nalazili, na što smo upozoravali u svojim tekstovima iz 2016.
Agencija za nesreće: Da je komanda pukla u zraku, došlo bi do teške nesreće
“...približno godinu dana nakon predmetne nesreće, uslijed djelovanja korozije, događa se puknuće lijeve komande kormila smjera na putničkom zrakoplovu. Sretna okolnost je da je do pucanja komande došlo prije polijetanja, tijekom voženja zrakoplova po aerodromskim površinama. Da je do ovog kvara došlo tijekom leta, spomenuti putnički zrakoplov i osobe u njemu, najvjerojatnije bi doživjele tešku nesreću. Djelovanje korozije na konstrukciju i dijelove zrakoplova trebalo bi biti uočeno i sanirano tijekom održavanja, prije nego li korozija uznapreduje do mjere kada funkcionalnost pojedinih dijelova bude ugrožena.
Obzirom da zrakoplovi tvrtke ECA obavljaju letačke operacije u uvjetima koji su vrlo agresivni po pitanju korozije (polijetanje s morske površine, slana voda), održavanju zrakoplova u takvim uvjetima trebalo bi posvetiti naročitu pažnju. Uglavnom, otkaz jedne od vitalnih komandi zrakoplova uzrokovan propustom u održavanju, nešto je što se ne bi smjelo dogoditi, osobito ne operatoru koji se bavi komercijalnim operacijama”, navodi se u Završnom izvješću Agencije za istraživanje nesreća.
U rujnu 1994. godine u Kanadi se dogodila teška nesreća ovog tipa aviona (Twin Otter), kakve je ECA koristila za prijevoz putnika - upravo zbog korodiranog upravljačkog kabla. Poginule su tri osobe, a jedna je teško ozlijeđena. Avion se popeo na visinu od 100 stopa od razine tla, tada je puknuo upravljački kabel, pilot je izgubio kontrolu i udarili su u površinu vode.
Iako je vlasnik ECA-e nakon prizemljenja u kolovozu 2016. godine u više navrata najavljivao ponovno pokretanje letova, to se nikada nije dogodilo.