Sjever Italije, srce europske automobilske industrije, zabrinut je što će nakon 2035. godine biti zabranjena prodaja automobila pokretanih benzinskim i dizel gorivom jer tisuće radnih mjesta ovise o proizvodnji motora s unutarnjim izgaranjem. Intenzivan miris goriva osjeća se u Lingottu, južnoj četvrti Torina. Snažni, prodorni zvuk motora, pojačava dojam posjetiteljima u tamošnjem muzeju automobila.
"Odluka o zabrani prodaje novih automobila na benzin i dizel je prenaglo donesena, previše se žuri s time", kaže 36-godišnji Fabrizio Iuliano, vodič u Museo Nazionale dell' Automobile, u razgovoru za Hinu.
"Prijelaz mora biti postepen"
Iuliano, rođen u Torinu, smatra da prijelaz mora biti postepen kako bi se industrija prilagodila a da Europska unija treba dopustiti motore na sintetička ili e-goriva. Sintetička goriva proizvode se iz čistog vodika i ugljikova dioksida koji se uzima iz atmosfere. Ta se goriva mogu koristiti u današnjim motorima s unutarnjim izgaranjem.
Italija, domovina Fiata, Ferrarija i Alfa Romea jedna je od predvodnica pobunjenih zemalja protiv prijedloga Europske komisije, zajedno s Njemačkom, Poljskom, Češkom, Slovačkom, Rumunjskom i Bugarskom. EU želi da 2050. uopće ne bude ispuštanja štetnog ugljikovog dioksida pa bi automobili trebali biti električni.
"Velika garaža budućnosti", piše na ulazu u muzej u Torinu gdje su izloženi automobili s početka 20.stoljeća. Svijet je tada bio uzbuđen izumom i napretkom automobila pa je lokalni plemić blizak kompaniji Fiat osnovao muzej prije 90 godina. U njemu je na tri kata izloženo 207 auta, među kojima i prvi ikada u Italiji.
"Priča talijanskog dizajna"
"Ovo je priča našeg dizajna, talijanske kreativnosti", kaže Iuliano. Nogometaši torinskog velikana Juventusa obučeni su u crno-bijele dresove s natpisom "Jeep", vozila koje se sklapa u Italiji. Na ulicama Torina najčešći automobil je Fiat. Oni izlaze iz pogona Mirafiori, smještenog na jugozapadu grada, gdje radi oko 20.000 ljudi.
Torinski gradonačelnik Stefano Lo Russo boji se da će mnogi od tih ljudi izgubiti posao ako se automobili kakve sada sklapaju ondje ne budu smjeli prodavati. U proizvodnji budućih električnih automobila ne koristi se toliko dijelova pa je potreba za radom manja. Lo Russo se stoga sastao u ožujku s Fransom Timmermansom, potpredsjednikom Europske komisije.
"Razgovarali smo o tome kako će promjena automobilskog motora utjecati na ovo područje", rekao je Lo Russo nakon sastanka. "Zatražio sam od Europske komisije da ovu tranziciju poprati odgovarajućim alatima jer će biti posljedica za proizvodni sektor", dodao je.
Suočavanje s novom stvarnošću
Lo Russo i Timmermans razgovarali su u Torinu u sklopu europskog Foruma gradova, konferencije koja se održava svake dvije godine, a na kojoj se razmatra kako korištenje EU fondova može preoblikovati gradove. Europska povjerenica za EU Fondove, Elisa Ferreira, napominje da automobilsku industriju čeka velika promjena.
"Zemlje i regije se naprosto moraju suočiti s novom stvarnošću", kaže Ferreira za Hinu. Napominje da ovo nije prva tranzicija industrije u Europi jer je ranije slična sudbina zahvatila tekstilnu industriju, brodogradnju i proizvodnju čelika.
"Kompanije i regije će morati prekvalificirati radnike za druge poslove, a na raspolaganju su im EU fondovi iz kojih će moći povlačiti novac u tu svrhu", kaže Ferreira u torinskoj hali gdje su se nekoć popravljali vlakovi, a gdje se danas nalaze minijaturni uredi visokotehnoloških kompanija.
Fabrizio Iuliano živi u zgradi pored tvornice Fiata. Ona je ekspanziju doživjela 1960-ih i 1970-ih godina, a lokalni stanovnici su i danas ponosni na svoj brend. No Iuliano već danima sa svog balkona primjećuje promjene u dvorištu pogona. "Vidio sam kako testiraju električne automobile", kaže. "Čini se da je promjena neizbježna".
Uredba EK do jeseni
Europska komisija će do jeseni obznaniti novu uredbu o vozilima u EU. Automobile proizvedene nakon 2035. godine smjet će pokretati samo "ugljično neutralna goriva", no zbog inzistiranja Njemačke i Italije u tu kategoriju će biti uvrštena sintetička ili e-goriva.
Izgaranjem takvih goriva oslobađa se ugljikov dioksid koji je već uzet iz atmosfere pa navodno ne pridonosi povećanju emisija ugljikova dioksida. Tehnologija proizvodnje e-goriva je, međutim, još uvijek u povojima i daleko od komercijalizacije. Za njihovu proizvodnju potrebne su goleme količine električne energije iz obnovljivih izvora kako bi se elektrolizom dobio čisti vodik.
Radnici u Torinu stoga još uvijek ne znaju što očekivati u budućnosti. Fabrizio Iuliano kaže da on i brat, zaposlen na dizajnu luksuznih Bugattijevih automobila, nemaju vlastiti auto. Fabrizio na posao u muzej automobila, gdje je zaposlen od 2019., odlazi biciklom. "Radno mjesto mi nije daleko, a biciklom i brže stignem zbog gužvi na ulicama", objašnjava.
Muzej je prošle godine posjetilo rekordnih 240.000 posjetitelja, što je 40.000 više nego 2019. Neki znatiželjno promatraju Ferrari iz 1982. godine te crveni bolid Formule 1. Malo dalje nalazi se hrpa crnih istrošenih guma i natpis "Sudbina - početak novog doba ili kraj za svakoga".
Iuliano nije siguran hoće li, uslijed najavljene promjene motora u Europi, i automobili parkirani na ulici uskoro postati muzejski primjerci. "Možda nam uskoro zatreba dodatni prostor u muzeju", kaže.