RAZVOJ kartica kao sredstva plaćanja popraćen je uputstvima i savjetima o svim opasnostima koje prijete ako bude ukradena, ako netko sazna vaš PIN, broj kartice itd. Ona se nikome ne daje. Mnogi se toga pridržavaju u svim situacijama, osim kad trebaju izaći s autoceste. Tada su primorani karticu dati djelatniku Hrvatskih autocesta kako bi mogli platiti cestarinu.
Naplatne kućice HAC-a tako su jedino mjesto na kojem se dogodi da se kartica da djelatniku i onda ju se ne vidi nekih desetak sekundi. Radi se o nečemu što ostale firme uglavnom ne rade. Uostalom, kad se ide na drive-in McDonald'sa, dobijete POS uređaj kroz prozorčić te sami provučete karticu. Naš dojam je i da se na naplatnim kućicama HAC-a problem može riješiti dužim kabelom na POS uređajima.
HAC: Imamo videonadzor
Ovu problematiku iznijeli smo HAC-u te smo im postavili nekoliko pitanja o ovoj temi.
"Sve izlazne staze pod upravljanjem Hrvatskih autocesta pokrivene su video nadzorom te su u slučaju bilo kakve sumnje na malverzaciju korisnika ili operativnog radnika moguće naknadne provjere i utvrđivanje činjeničnog stanja u poslovanju. Do sad nismo imali slučaj pritužbe/reklamacije na kartično plaćanje na naplatnim postajama", stoji u njihovom odgovoru.
"U slučajevima plaćanja bankovnim karticama kod operativnih radnika, kartica se mora prisloniti na POS uređaj koji se nalazi u naplatnoj kućici, a tzv. pin-pad daje se korisniku radi potrebne verifikacije transakcije", dodaju.
Dodali su više i oko samostalnog plaćanja cestarine.
"Napominjemo da HAC konstantno nadograđuje poslovanje s korisnicima te je važno skrenuti pozornost da je na naplatnim postajama Demerje, Blato na Cetini, Ravča, Vrpolje, Perušić, Buševec, Breznički Hum, Lipovljani, Spačvi te na 6 automata naplatne postaje Bregana i 4 automata naplatne postaje Zagreb istok, omogućeno samostalno obavljanje plaćanja cestarine Bankovnim karticama bez prisustva operativnog radnika.
Naplatne kućice se ukidaju 2024.?
Važno je napomenuti da HAC korisnicima predlaže korištenje ENC uređaja ili kupnju ENC paketa koji se mogu koristiti za plaćanje cestarine na autocestama te se na taj način ubrzava protočnost prolaska vozila kroz naplatnu postaju bez potrebe korištenja gotovine ili kartičnog sredstva plaćanja, a uz što se ostvaruje i značajan popust na cestarinu", napomenuli su iz HAC-a.
Inače, očekuje se da se 2024. godine uvede novi sustav plaćanja cestarina uz koji će se ukinuti naplatne kućice. U prosincu su iz HAC-a više za Index napisali o tome.
"Aktivnosti oko novog sustava naplate cestarine su u tijeku te će u siječnju biti raspisan natječaj za novi sustav, a prema sadašnjim procjenama sustav će biti završen 2024. godine.
Novi sustav naplate temeljen je na kombinaciji dviju suvremenih i provjerenih tehnologija: naplati putem unaprijeđene verzije uređaja ugrađenog u vozilo (ENC) i automatskog sustava očitanja registarskih oznaka. Za teška vozila (kamioni, autobusi) uređaj ENC će biti obvezan, dok će ostala vozila (osobna, kombi, laka vozila s prikolicom) moći izabrati ono što im više odgovara: ENC uređaj ili prijavu registarske oznake vozila u sustav naplate.
Novi sustav naplate cestarine temelji se na slobodnom protoku s više voznih trakova, bez zaustavljanja vozila, s beskontaktnim načinima plaćanja.
Vezano za radnike na naplatnim postajama (blagajnike), jedan dio radnika otići će u mirovinu, jedan dio će otići kroz sustav poticajnih otpremnina, dok će jedan dio ostati na poslovima nadzora i kontrole i drugim pozadinskim poslovima. Od 2017. godine do sada iz HAC je u restrukturiranju otišlo oko 700 radnika.
Vrijednost investicije novog sustava naplate cestarine iznosi 495 milijuna kuna, sredstva za novi sustav naplate cestarine osigurana su kroz Nacionalni program oporavka i otpornosti 2021.-2026", napisali su iz HAC-a u prosincu.