Foto: međimurje.hr, Wikipedia
Međimurska županija, za razliku od ostatka zemlje stvorila je izuzetno povoljno okruženje za sve vrste investicija.
Prije pet godina, kroz EU projekt "Razvoj investicijskog okruženja" uspješno su prošli napredni program certificiranja za ulaganja s ciljem pružanja pomoći potencijalnim ulagačima, u koji su uključeni "one stop service center" i program post-investicijske podrške.
Broj zaposlenih u javnom sektoru ispod državnom prosjeka
Iako imaju vrlo efikasnu administraciju, Međimurci su ispod prosjeka po broju zaposlenih u javnom sektoru. Prema podacima Instituta za javne financije, u Međimurskoj županiji, u javnom sektoru trenutno je zaposleno 6 posto u odnosu na ukupan broj zaposlenih, dok u drugim županijama ta brojka prelazi 10 posto.
Imaju i najmanje rashode za zaposlene u svim županijskim uredima, i to unutar deset posto ukupnog proračuna.
Međimurci su najbrži u izdavanju raznih dozvola i općenito rješavanju administrativnih pitanja, a Matija Posavec župan Međimurske županije kaže da svoj uspjeh mogu zahvaliti kvalitetnoj organizaciji.
"Osnovni razlog je prvenstveno kvalitetna organizacija i koordinacija svih županijskih ureda, službenika i ustanova, a sve s ciljem da investitorima osiguramo brže, jednostavnije ishođenje sve dokumentacije potrebne za realizaciju same investicije. Jedini u Hrvatskoj imamo i program koji smo nazvali postinvestment care koji za cilj ima pružanje podrške investitoru i nakon realizacije investicije. Time mu dajemo sigurnost, ali i pokazujemo da nam je stalo do svakog radnog mjesta, u svakom trenutku. Reakcije su izvrsne jer je gotovo svaki investitor, a imamo ih iz cijelog svijeta od SAD-a, Njemačke, Austrije, Nizozemske, s područja Azije, nakon otvorenog jednog pogona otvorio još barem jedan", kaže Posavec.
Međimurski radnik 30 posto efikasniji od njemačkog
Temelj uspjeha Međimurja je i kvalitetna i educirana radna snaga. Mnogi Međimurci su godinama radili u zapadnim zemljama, gdje su usvojili zapadnjački mentalitet i radnu etiku. Zbog toga ih ulagači danas uspoređuju s Njemačkom.
"Ne samo da nas uspoređuju s Njemačkom nego njemački investitor otvoreno kaže da je dio proizvodnje preselio u Međimurje jer je međimurski radnik preko 30 posto efikasniji od onog njemačkog. A kada vam to kaže direktor ugledne njemačke tvrtke koja posluje u cijelom svijetu te izvozi proizvode u Kinu (s oznakom made in Croatia) onda znate da ste na dobrom putu i morate biti ponosni", kaže Posavec.
Međimurska županija zauzela je treće mjesto među malim europskim regijama na natječaju Financial Timesa, odnosno njihovog FDI magazina na kojem se procjenjivao gospodarski potencijal, ljudski resursi, promocija izravnih stranih ulaganja i kvaliteta života.
Očekuju investiciju njemačke automobilske industrije
Posavec kaže da su oduvijek bili prvi u Hrvatskoj po brzini izdavanja raznih dozvola, te da su zbog toga i izabrani od strane Vlade kao županija u kojoj će krenuti projekt e-dozvola, kroz koji je rok za izdavanje građevinske dozvole skraćen na 24 sata. Zbog toga su im se nedavno javili njemački investitori iz automobilske industrije koji u Međimurju žele otvoriti svoj novi pogon.
"Mislim da neću pogriješiti ako kažem da od kada postoji županija smo imali najkraće rokove kada je izdavanje različitih dozvola u pitanju. Kada su prosjeci po Hrvatskoj bili do 3 mjeseca, Međimurska županija je svoje dozvole izdavala u roku od 14 dana. To je bio i jedan od glavnih razloga zašto je Međimurje bilo izabrano od strane Vlade RH kao županija u kojoj će prvo zaživjeti i projekt e-dozvola, pa se danas dozvole izdaju u roku od 24 sata. Kako je jednom prilikom rečeno, ako želite provjerite može li se nešto ostvariti na terenu pokrenite pilot projekt u Međimurju. Kada danas govorimo i o postupcima legalizacije Međimurje se nalazi na 72 posto riješenosti predmeta dok je hrvatski prosjek 40 posto. Sve su to razlozi zašto su nam se nedavno javili njemački investitori iz jedne velike automobilske grupacije koji će na našem području izgraditi i otvoriti novi pogon. Sve su to elementi koje su ozbiljni investitori prepoznali, a na nama je samo da im dokažemo ispravnost odluke. A to činimo svakodnevno", kaže Posavec.
Rad ispred politike, a nezaposlenost rekordno niska
Dok se u ostatku Hrvatske svi bave beskonačnim stranačkim prepucavanjima, u Međimurju je posao i zajednički napredak na prvom mjestu. Imaju vrlo šaroliku upravljačku strukturu na županijskoj razini pa je župan iz HNS-a, zamjenici iz Reformista i HSS-a, predsjednik skupštine Međimurske županije iz SDP-a, zamjenici predsjednika skupštine iz HSLS-a i Laburista, dok su pročelnici upravnih odjela u županiji i iz HDZ-a.
Međimurje je prošlog tjedna bilježilo najmanji broj nezaposlenih od kada postoji područni ured Zavoda za zapošljavanje u Čakovcu, odnosno od 1995. godine. Trenutno imaju 4670 nezaposlenih, no još je bitniji broj zaposlenih koji kontinuirano raste a trenutno iznosi gotovo 41000.
"Oprostite što ću ovo reći, ali je bilo brzo kao u Njemačkoj"
Na području Međimurja trenutno je oko 2500 tvrtki s ukupnim prihodom od preko gotovo 11 milijardi kuna. Izvoz im je veći od uvoza te su 2013. ostvarile pozitivan saldo vanjskotrgovinske razmjene od oko 690 milijuna kuna.
Jedan od uspješnih primjera strane investicije na području Međimurja je tvrtka Haix Obuća. Haix je vodeći proizvođač vatrogasnih čizama u svijetu, a u Međimurje su došli 1999. godine.
Investirali su u jednu od najmodernijih tvornica obuće u Europi, koja se prostire na 6000 četvornih metara. Krajem 2014. zapošljavali su 600 ljudi.
Ewald Haimerl, predsjednik Uprave i vlasnik Haix Schuhe GmbH je prilikom otvaranja novog pogona rekao da su svo administriranje obavili kao da su u Njemačkoj.
"Moja je odluka bila da 1999. dođemo u Hrvatsku, u Međimurje jer se tu dobro osjećam. Tu je izrazito vrijedna radna snaga, a položaj Međimurja ima neslućen potencijal i zato ćemo upravo u Međimurje uložiti ukupno 20 milijuna eura. Sve je jako brzo odrađeno, dosta brzo smo dobili sve potrebne dozvole za gradnju i početak posla. Oprostite što ću ovo reći, ali je bilo brzo kao u Njemačkoj", rekao je Haimerl na otvaranju novog pogona Haixa 2015. godine.