NEVENU FITNIĆU, osnivaču Crafter'sa, proizvodnja piva treća je uspješna poduzetnička priča. Jedan od naših najvećih festivala, zagrebački INmusic, ove godine umjesto Zagrebačke pivovare točit će piva njegove, relativno male pivovare Crafter's pored Dugog Sela.
Prije dvije godine taj je Zagrepčanin novcem roditelja otkupio pogon gradske pivovare u Ivanić Gradu, a lani je preselio pogon za proizvodnju piva i punjenje boca pored Dugog Sela radi boljih uvjeta.
Fitnić danas paralelno iz ureda u Vodnikovoj u centru Zagreba vodi tri posve različite priče: galeriju Laval Nugent (u kojoj trenutno izlaže bivši vođa Torcide Jurica Galić iz udruge The Mladichi), pogon za proizvodnju plastičnih stalaža za kozmetiku Poliplex u Sisku i ovaj najnoviji - pivovaru u Leprovici pored Dugog Sela – Crafter's.
Analiza je pokazala da postoji tržište za craft, zanatsko pivo
Analiza je pokazala da postoji tržište za craft, odnosno zanatsko pivo, koje se proizvodi u manjim količinama. U Hrvatskoj je udio craftova tada iznosio 1 posto, dok su u Italiji već narasli na 9 posto, a u SAD-u 23 posto.
Propulzivnu craft scenu tržište je odlično prihvatilo, a Fitnić misli da craft piva mogu piti baš svi. "Dok su u samim začecima kupci craft piva bili gotovo isključivo znalci, kod kupaca je porasla svijest o craft sceni i sami proizvođači se odmiču od tog stava: Mi smo kul rokeri, pankeri i bajkeri i pijemo craft pivo. Ono ima puno šire tržište od 'kužera' i entuzijasta. Želimo obogatiti pivsku scenu, s našim količinama možemo pokrivati dućane i kafiće kvalitetnim, ozbiljnim pivima." Uskoro bi Crafters'ova piva, osim u specijaliziranim trgovinama i kafićima, trebala biti dostupna i u većim trgovačkim lancima.
Ozbiljni je kolekcionar rijetkih punk ploča i dugo je bio vjerni pratitelj komentara čitatelja ispod članaka na Indexu.
"Panker iznad trideset si ako briješ na barbershop, dakle na brico kulturu, pratiš MMA i imaš svoju craft pivovaru ili tatoo salon. Eto, ja sam klišej do klišeja", samoironičan je.
Punk i poduzetništvo ne samo da se ne isključuju nego su logični, smatra Fitnić. "Kada su se pojavili bendovi poput Black Flaga ili Dead Kennedys, nisu ih htjele izdavačke kuće u SAD-u pa su morali sami osnivati svoje izdavačke kuće i paralelni sustav distribucije za male dućane. Tako da je i grassroot punka bilo poduzetništvo, stvaranje prostora za izdavanje ploča. Tako je i sa stvaranjem prostora za proizvodnju piva."
Crafter's ima sedam vrsta standardnih piva (session IPA, American red ale, oatmeal stout, English IPA, rye IPA, scotch ale, pilsner..). Mogu proizvoditi i četiri do osam specijalnih piva, tako recimo za vrijeme Bučijade u Ivaniću rade pivo od buče. "Pivo od buče smatralo se lošim, pokazali smo kako se može napraviti dobro", pojašnjava.
Sve je to osmislio Silvije Boroša, glavni kuhar i jedan od nagrađivanijih hrvatskih craft pivara. "On je sam mislio kupiti pogon u Ivaniću koji smo mi kupili pa smo ga pozvali da dođe raditi za nas."
Drugi kuhar je Saša Bertović, također nagrađivani kuhar i stručnjak za kvasce. U planu im je laboratorij za proizvodnju kvasaca jer novi kvasci koji uzrokuju fermentiranje piva daju nove mogućnosti za eksperimente.
Fitnić kaže da imaju separator koji ih donekle razlikuje od konkurencije, stroj koji uklanja ostatke kvasca i trunja pa je njihovo pivo čišće, dulje traje i lakše pada na želudac. "Zadovoljavamo sve postulate crafta. Od početnih kapaciteta narasli smo za milijun i pol litara godišnje, što će bez problema zadovoljiti i kapacitete najvećeg glazbenog festivala INmusic kojem smo pivski partner. Mada su prve asocijacija na craft gusta, mutna piva, koje možeš popiti jedno ili dva, naša su piva lakša, ali punog okusa."
Zajednički nastup donio bi domaćim crafterima bolje cijene
Komentirajući hrvatsku craft scenu, kaže kako misli da ima prostora za sve. Za Medvedgrad napominje da su krenuli još prije nego što se kod nas raširio pojam craft.
"Kad bi zajednički nastupali hrvatski crafteri, mislim da bi postizali bolje cijene. Ali mogu i razumjeti ljutnju onih koji su počeli prije 6-7 godina na nas nove. Dio scene to smeta", svjestan je otpora od dijela "stare garde", ali pohvaljuje i inicijativu kojom su se nedavno vodeći crafteri, odnosno male neovisne pivovare, udružili u svoju grupaciju koja će djelovati unutar Udruženja proizvođača piva, slada i hmelja Hrvatske gospodarske komore .
Dosadašnja investicija Crafter's iznosi oko dvadeset milijuna kuna. "Pogon u Ivaniću imao je kapacitet 750.000 litara godišnje, a dometi vodećih konkurenata domaće scene su u njihovim početcima bili stotinjak ili dvjesto tisuća litara", objašnjava vlasnik pivovare koja je odmah počela, za našu scenu, s većim brojkama.
Za famozni pet stoljeća star njemački zakon o čistoći piva kaže da je donesen kako bi spriječili ljude u vrijeme gladi da melju pšenicu i od nje prave pivo. Ključni sastojci piva su ječam, slad, voda i hmelj.
U Hrvatskoj ne postoji farma hmelja pa se on uvozi, a ječam i slad, nabavljaju kod nas ili u inozemstvu. Na naše pitanje kako to da uza sve craftere kod nas nema farme hmelja, kaže: "Hmelj naraste na 3 metra i treba vam poseban stroj za branje, najmanje pola milijuna eura treba uložiti za farmu hmelja."
Pivo nakon kuhanja mora fermentirati 15 do 30 dana, ovisno o vrsti piva, a nakon sazrijevanja pretače se u boce ili bačve. "Hrvatska pripada ipak srednjoeuropskom krugu u kojem se pije pivo. Craft daje užasno puno mogućnosti, eksperimentiranja. Ljudi to vole isprobati. Većina naših crafteva je dobra", smatra.
Fitnić: Susretali smo se s kapilarnom korupcijom i administracijom koja podmeće klipove
Misli da je kriza usmjerila poduzetnike u Hrvatskoj da se usmjere na sebe umjesto da traže pomoć od institucija.
"Kad smo otvarali pivovaru, susretali smo se s kapilarnom korupcijom i administracijom koja podmeće klipove. U Austriji, primjerice, možete craft pivovaru otvoriti u staroj štali, nitko njima tamo ne kaže da se to može zapaliti. U Hrvatskoj toliko paze na vas da ne znate što napraviti. Službeno te štite, a zapravo te gnjave i mogu ti napraviti što hoće", prepričava svoja iskustva s administracijom.
Ipak, ne krije, pivarstvo se itekako isplati. Pa i malima, mada je on veliki među crafterima, čije vrijeme tek dolazi. "Gotovo svi koji su krenuli u proizvodnju piva su kroz dvije tri godine vratili svoja ulaganja, isplatili ili krenuli u nova ulaganja."