MODNE kreacije zanimale su ih još u ranom djetinjstvu. Nakon što su odrasle i završile školovanje, pokrenule su vlastiti biznis. Danas, gotovo dva desetljeća kasnije, kažu da nisu zbog toga zažalile.
Sestre blizanke Morana Saračević i Martina Čičko Karapetrić 2001. godine su osnovale obrt Boudoir. Sljedeće godine obilježavaju jubilarnu 20. godišnjicu postojanja modnog salona za čije su se osnivanje odlučile nakon što su završile studij modnoga dizajna na zagrebačkom Tehnološko-tekstilnom fakultetu. Prethodno su završile tekstilni smjer u Školi primijenjene umjetnosti u Zagrebu. Modne su ih kreacije, kažu, zanimale oduvijek.
Baka im je bila poznata zagrebačka dizajnerica šešira
"Još kao djevojčice znale smo da želimo biti modne dizajnerice. I obiteljski background nam je takav: odgojila nas je baka Đurđica Čičko, koja je bila poznata zagrebačka dizajnerica šešira, modistica, kako se tada govorilo. I naša je mama primijetila da se zanimamo za modni dizajn pa nas je usmjerila u tom pravcu", objašnjava za Index 43-godišnja Morana.
Nikada, kaže naša sugovornica, nisu radile za nekog drugog. Još za vrijeme školovanja, naime, znale su da im je cilj pokrenuti vlastiti posao i vlastite kreacije pretočiti u biznis. U tome su i uspjele.
"Danas imamo trgovinu i radionicu u Zagrebu. Svi naši proizvodi - majice, haljine, suknje, tunike i šeširi te ostali modni proizvodi za žene - šivaju se isključivo kod nas. Imamo dvije linije proizvoda: jednu koja spada u viši cjenovni razred i na kojoj rad traje nešto dulje i drugu koja ulazi u niži cjenovni razred i rad na kojoj traje koji dan kraće", ističe Morana.
Internet i karantena su promijenili njihovo poslovanje, većina prodaje danas se odvija online
Njihove su kreacije, dodaje, vlastite. Tu se, primjerice, mogu naći haljine u obliku leptira ili duge, ili "višnjaste" tunike. Interes za takvim proizvodima, kaže Morana, velik je. Ponajprije u Hrvatskoj, ali sve više kupaca imaju i u inozemstvu.
"Ranije smo kreacije prodavale isključivo u svom dućanu, ali onda smo prije pet godina pokrenule i online prodaju. To nam je posebno pomoglo u vrijeme lockdowna, kada ni tramvaji nisu vozili, pa je i kretanje unutar Zagreba bilo otežano. Većina drugih modnih dizajnera nije imala online prodaju i počeli su je uvoditi tek u vrijeme karantene, dok smo mi već imali razrađen sustav prodaje preko interneta koji nam je jako pomogao da preživimo to razdoblje. Međutim, i nakon lockdowna prodaja preko interneta ostala je jako popularna pa danas većinu prodaje i ostvarujemo online", naglašava Morana.
Nove tehnologije i inače su promijenile njihovo poslovanje. Još prije desetak godina, primjerice, pokrenule su prodaju 3D haljina za online igricu Second Life.
Biznis podrazumijeva i stalno učenje i usavršavanje
"Kroz svoj rad morale smo naučiti puno toga što ranije nismo znale, a što je vezano uz grafički dizajn. Ovo je i inače posao u kojem stalno učite i nadograđujete svoje znanje", poručuje Morana.
Te je njihove napore, ističe, prepoznala i Europska komisija koja ih je četiri godine zaredom proglasila ambasadoricama EU za promicanje strukovnog obrazovanja i cjeloživotnog učenja. U tom su svojstvu gostovale i na konferencijama u Bruxellesu.
"Puno nam to znači jer govori da ćemo cijeloga života raditi na usvajanju novih vještina. Već sad imamo veliko iskustvo s online prodajom koju same radimo i koju ćemo nastaviti razvijati", ističe za Index Moranina sestra Martina.
Online prodaja amortizirala im je udar koronakrize
Inače, obrt Boudoir u vlasništvu je Moranine sestre Martine, a zajednički ga vode Martina i Morana. Uz njih dvije, zapošljava još četiri radnika. Posluje, ističe Morana, s dobiti.
Udar koronakrize odrazio se i na njihovo poslovanje, iako je već razvijena online prodaja amortizirala prvotni šok. Sestre danas razmišljaju digitalno i kažu da im je cilj u budućnosti širiti internetsku prodaju i tako stjecati nove kupce. Aktivne su i na društvenim mrežama.
"Kada imate online prodaju, tržište vam je cijeli svijet. I sada imamo kupce iz raznih zemalja, iako oni još nemaju velik udio u našoj prodaji. No, u budućnosti namjeravamo širiti prodaju u inozemstvu, i to ne samo u Europi", poručuje Morana.
Najveći motiv u radu im je povratna informacija kupaca
Najveći motiv u radu Morana vidi u povratnim informacijama koje dobiva od kupaca.
"Jako puno mi znači kada nam se jave kupci koji su zadovoljni našim proizvodom koji su kupili. Volim kada je posao uspješan i kada je korist od našega rada obostrana, odnosno kada je imamo i mi i naši kupci", zaključuje Morana.
No, dodaje, posao kojim se bave traži jako velik angažman i stalno usavršavanje. Stoga im nedostaje slobodnog vremena pa će sestre vjerojatno u nekom trenutku morati presjeći i odlučiti žele li veće širenje poslovanja, koje znači veću zaradu, ali i manje slobodnog vremena, ili sporije širenje, što bi im omogućilo više vremena za sebe.