MORH objasnio zašto su mali avion prije nekoliko dana presreli MiG-ovi, a ne Rafalei

Ilustracija: MORH

Nakon zračnog incidenta koji se protekle nedjelje ujutro dogodio na području Slunja i u kojem je MiG-21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) presreo laki zrakoplov Piper PA-24 koji se nije javio kontroli leta, Ministarstvo obrane je za portal Zimo pojasnilo detalje incidenta.

>> Avion ušao u hrvatski zračni prostor. Nije se javio kontroli leta, presreli ga lovci

"Bila je riječ o civilnom avionu Piper PA-24 čiji je prelet preko Hrvatske bio najavljen, međutim izgubio je vezu s kontrolom zračne plovidbe. Nakon vizualne potvrde hrvatskog vojnog pilota o kojem se avionu radi, taj civilni avion nastavio je letjeti sukladno planu leta prema planiranom odredištu.

Prema standardnoj proceduri, u ovakvim situacijama NATO zapovjedništvo u Torrejonu angažira dežurni borbeni dvojac za provjeru identiteta i namjere zrakoplova. Taktička kontrola i navođenje borbenih aviona provodi se iz Središta za nadzor zračnog prostora Bojne ZMIN, koja je uz dežurni borbeni dvojac sastavni dio NATO integriranog sustava protuzračne I proturaketne obrane – NATINAMDS", objasnili su iz MORH-a.

MiG-ovi letjeli umjesto Rafalea

Postavilo se pitanje zašto su u presretanje išli MiG-ovi 21 umjesto novih francuskih Rafalea.

"Zaštitu suvereniteta hrvatskog zračnog prostora provode avioni Rafale, ali privremeno Rafalei ne formiraju dežurni borbeni dvojac kako se ne bi utjecalo na intenzitet obuke pilota i sigurnost letenja te nepotrebno trošili materijalni, personalni i financijski resursi.

Potpisanim dokumentom (Transfer Of Authority–TOA) na razini oružanih snaga 2009., Republika Hrvatska je, kao i ostale NATO snage protuzračne i proturaketne obrane, prihvatila Air Policing kao mirnodopsku zadaću nadzora i zaštite zračnog prostora koja uključuje zračno motrenje i navođenje, zapovijedanje i nadzor u zraku te odgovarajuća sredstva protuzračne obrane (lovački avioni).

Kako se provedbom te mirnodopske zadaće dežurnog borbenog dvojca ne bi utjecalo na radne procese i usporavalo obuku naših pilota Rafalea, a o kojoj Ministarstvo obrane redovno izvještava javnost, ta će se zadaća privremeno obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske potpisivanjem bilateralnog sporazuma (Technical Arrangement) na razini oružanih snaga, a kako su radile i druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju.

Potpisivanje tih bilateralnih sporazuma je u tijeku, a do potpisa tih sporazuma dežurni borbeni dvojac formiraju MIG-ovi. Kada se ova zadaća bude obavljala iz zrakoplovnih baza Italije i Mađarske, važno je napomenuti da se to ne plaća", objašnjavaju iz MORH-a.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.