PREKO godišnjih ugovora za nabavu prometne opreme Hrvatske su autoceste u protekle dvije godine oštećene za 5,5 milijuna kuna, otkrivaju naši izvori. Novac je izvlačen dilanjem povlaštenih informacija zahvaljujući kojima je jedan ponuđač znao kojim artiklima treba spustiti, a kojima napumpati cijenu kako bi njegova ponuda na kraju bila prihvaćena kao najbolja.
Naime, Hrvatske autoceste u svojim su natječajima za nabavu prometne opreme navodile i artikle za koje su znale da im neće trebati i da ih neće naručivati. Informaciju o tome koji se artikli neće naručivati, dobivala je tvrtka Signalgrad, koja je zatim te artikle nudila po cijenama za deset puta nižim od tržišne, dok je za određeni postotak dizala cijenu ostalih artikala. Ovakve manipulacije javnim natječajem nije bilo teško sakriti u troškovniku s dvjestotinjak artikala, a rezultat je najjeftinija ukupna ponuda Signalgrada koji je zatim potpisivao i ugovore s HAC-om.
Najbolja ponuda, a najskuplji pojedinačni artikli
No, iako se radi o izvođaču koji je na javnom natječaju izabran jer je imao najbolju ponudu, Hrvatske autoceste prometnu su opremu ipak plaćale skuplje nego da su se odlučile za neku drugu tvrtku. Uzmimo za primjer ugovor iz 2008. godine, u kojem je Signalgrad HAC-u nudio artikl naziva "Montažni rubnjak NESPOJIVI kao KLEMMFIX (100x27 cm)" za 30,00 kuna. Prava nabavna cijena ovog artikla za deset je puta veća, ali iz Signalgrada zbog toga se nisu morali brinuti jer su znali da HAC od njih neće naručivati navedeni montažni rubnjak.
To je omogućilo Signalgradu da podigne cijenu ostalih proizvoda, a naši izvori iz HAC-a tvrde kako su povlaštene informacije, koje su omogućile namještanje natječaja, dolazile iz Sektora za održavanje, konkretno od direktora tog sektora Stjepana Klarića. Bez njega, uvjeravaju nas u HAC-u, namještanje ovog natječaja ne bi moglo biti izvedeno. Jednostavnom matematikom dolazimo do podatka da je samo na namještenim natječajima za prometnu opremu HAC u 2008. godini oštećen za 1,664.000,00 kuna, a 2009. godine počinjena je šteta od čak 3,967.230,00 kuna!
Da se doista radi o mutnim poslovima, vidljivo je usporedbom troškovnika dvaju ugovora koje je HAC sa Signalgradom potpisao 2008. i 2009. godine. Dok je artikl "Marker kao KLEMMFIX visina naljepnice 75 cm obostrani K35/K35" HAC-u nuđen za 585 kuna po komadu, godinu dana kasnije u troškovniku je navedena cijena od 30,50 kuna po komadu! Ostale slične primjere možete vidjeti u priloženoj tablici.
HAC se drži stare i provjerene priče: Sve je po zakonu!
Iz Hrvatskih autocesta službeno nam je pak priopćeno da se ne radi o podvaljivanim stavkama, već zakonski sklopljenom Ugovoru i njegovu troškovniku, koji se u cijelosti provodi. "Spomenuta je oprema prometna oprema koja se koristi prilikom postave privremenih regulacija prometa, a za vrijeme trajanja određenih radova na samoj trasi autoceste ili u njezinu zemljišnom pojasu, koja ima funkciju zaštite same zone radova, kao i svih djelatnika i korisnika autoceste", poručuju iz HAC-a.
Kako bi dokazao da se svi artikli iz spornog troškovnika doista naručuju, HAC je posegnuo za vrlo zanimljivom taktikom. Tvrde, naime, da će od Signalgrada do 15. ožujka ove godine naručiti ukupno 7.500 komada opreme koju im Signalgrad nudi po bagatelnim cijenama od 15 do 30 kuna! Ta informacija zasigurno neće dobro sjesti vlasnicima tvrtke kojima je obećano da neće morati isporučivati robu po tim cijenama, koje su daleko niže od tržišne, a naši izvori tvrde kako je ovakva odluka donesena tek nakon što su u HAC-u shvatili da su novinari provalili njihove mutne poslove pa sad pokušavaju spasiti obraz, čak i ako to znači da će svog dobavljača prometne opreme otjerati u bankrot.