Osnovna škola Vladimir Nazor u Pazinu, uz matičnu u glavnom gradu Istre, obuhvaća još osam područnih škola u Istri, čime je, s brojkom od 1300 učenika, najveća u Hrvatskoj. Uz Pazin, pokriva još područje Karojbe, Lupoglava, Motovuna, Svetog Petra u Šumi, Tinjana, Trviža, Cerovlja i Gračišća. Školi je osnivač Grad Pazin iz kojeg se žale na lošu komunikaciju s Ministarstvom obrazovanja za koje tvrde da ih "ne doživljava".
U Gradu je posebno zaiskrilo ovaj tjedan, dvadeset dana nakon što su iz Grada poslali hitan dopis u Ministarstvo jer imaju problem s ogromnim skokom cijena prijevoza učenika pa im zbog toga prijeti financijski kolaps. Kažu da ih iz Ministarstva još uvijek nije nitko kontaktirao.
Kažu da ih Ministarstvo ne doživljava
Prema tvrdnjama pazinske gradonačelnike Suzane Jašić iz redova Možemo, Ministarstvo sustavno ignorira zamolbe i upite koji im dolaze iz Grada Pazina i Osnovne škole Vladimir Nazor. Njima je ovaj put voda došla do grla jer su im se putni troškovi, koje snosi Grad, povećali za 25 posto, pa tvrde da zbog toga neće imati sredstava za nabavu energenata i školskih materijala.
Zbog toga su prije tri tjedna tražili hitan sastanak s Ministarstvom znanosti i obrazovanja, no do danas odgovor nisu dobili. Iz Istarske županije, kojoj su se također obratili, priča nam Jašić, poručili su da također čekaju odgovor Ministarstva.
U čemu je zapravo problem? U dopisu koji je u posjedu Indexa, a koji je upućen 7. kolovoza u Zagreb, osnivač škole, Grad Pazin, ističe kako ima nedostatna decentralizirana sredstva za najveću osnovnu školu u Hrvatskoj i da su troškovi prijevoza učenika prešli ukupan iznos tih sredstava. Tvrde da je situacija "neodrživa i alarmantna".
"Grad Pazin i autoprijevoznik Arriva d.d. imaju ugovoreno 18 linija prijevoza za nešto manje od 800 učenika, dnevno se preveze 1970 km na potezu od Male Učke do Žminja te Svetog Bartola ispod Motovuna do Svete Katarine. Površina je to koja odgovara 12 puta veličini Grada Rijeke.
Prijevoz je vrlo kompleksan, često i nepredvidiv, te iziskuje velike napore u realizaciji zbog pokrivanja velikog broja naselja. Nismo uspjeli pronaći školu s toliko obimnom organizacijom prijevoza i očito je da formula izračuna decentraliziranih sredstava nije prilagođena za škole s velikim brojem djece putnika i velikim teritorijem kakav, zbog svoje funkcionalne povezanosti, ima naša škola", poručili su iz Grada.
Škola pokriva ogromno područje, kažu da se Ministarstvo oglušilo na zahtjev
U slučaju Grada Pazina, koji je osnivač Osnovne škole Vladimira Nazora Pazin (s jednim matičnim i osam područnih objekata), udio prijevoza u ukupnim sredstvima trenutno iznosi vrlo značajnih 87.5 posto. Naime, gledano usporedno s drugim gradovima, Labin izdvaja 26.2 posto proračuna, Poreč 38.4 posto, Rovinj ne koristi decentralizirana sredstva, već izdvaja iz svog proračuna, dok Umag izdvaja 39.6 posto.
"Gledano samo prema odobrenim sredstvima, Grad Pazin izdvaja za prijevoz učenika više nego gradovi Labin, Poreč, Rovinj i Umag zajedno. Od tih 18 linija, njih 16 su registrirane pod statusom županijski linijski prijevoz pri Istarskoj županiji – Upravnom odjelu za održivi razvoj i on se nalazi u Upisniku izdanih dozvola za županijske autobusne linije, što znači da se utvrđenim linijama mogu koristiti i osobe starije životne dobi kojih na području Pazinštine ima sve veći broj, ali i srednjoškolci te da je to jedina prometna veza s Gradom Pazinom u kojem mogu ostvariti i koristiti osnovne zdravstvene, socijalne, kulturne i druge usluge, odnosno zadovoljiti svoje osnovne životne potrebe", kažu iz Grada.
Cijene lete u nebo. Školu će prijevoz učenika koštati preko milijun eura
"Godinama smo svoju muku trošenja većeg dijela sredstava na prijevoz nekako uspijevali držati za sebe i skromno ulagati u održavanje sustava. Međutim, to više nije moguće. Za nadolazeću školsku godinu, Grad Pazin je raspisao novi postupak javne nabave u lipnju ove godine.
Ponude su otvorene 24. srpnja 2023. te je na procijenjenu cijenu od 723.000 eura za razdoblje od rujna 2023. godine do prosinca 2024. dosadašnji prijevoznik ponudio čak 25 posto veću cijenu odnosno čak 1.123.476,25 eura s PDV-om.
Posljedica je to velikih poremećaja na tržištu rada što se ponajviše odnosi na nedostatak radne snage, naglašavaju iz tvrtke Arriva, jedine koja se javila na natječaj. U odnosu na decentralizirana sredstva koja za 2023. godinu iznose 779.290 eura to bi značilo da ako Ministarstvo značajno ne poveća sredstva u 2024. godini, a realno se ne očekuje da će se to dogoditi, tada bi Grad Pazin samo za prijevoz trebao izdvojiti alarmantnih 102 posto decentraliziranih sredstava, drugim riječima, to znači da osnovna škola u Pazinu neće imati dovoljno sredstava za nabavku energenata i ostale potrebe", poručuju iz Grada.
"Situacija je alarmantna. Narušena je stabilnost najveće osnovnoškolske ustanove u Hrvatskoj"
Nadalje, kažu kako je Grad Pazin, između ostalih pitanja, o prijevozu učenika nekoliko puta razgovarao s Ministarstvom znanosti i obrazovanja te kako je njihov stav da Grad Pazin kao osnivač de facto financira škole koje bi trebale prema svom ustroju biti u ingerenciji Istarske županije.
Kažu i kako je Ministarstvo ponudilo sufinanciranje nabave kombija, ali da kombi-vozila neće riješiti problem jer je riječ o 18 linija te da se uz to otvaraju dodatna pitanja organizacije prijevoza, zapošljavanja i zamjena. Ističu kako škola već ionako funkcionira s minimalnim brojem tehničkog i stručnog osoblja.
Ističu kako je situacija alarmantna te da je ovime duboko narušena stabilnost funkcioniranja najveće osnovnoškolske ustanove u Hrvatskoj, a time i u Istri, koja pokriva područje čak osam jedinica lokalne samouprave.
Gradonačelnica: Istarski učenici su u neravnopravnom položaju s ostatkom Hrvatske
Gradonačelnica Jašić je istaknula kako je ključan problem taj što se ovakvom situacijom učenike i školu središnje Istre dovodi u neravnopravan položaj s ostalim učenicima i školama u Hrvatskoj.
Kao drugi problem navodi činjenicu da se Pazin i susjedne općine ovime kažnjavaju zbog svoje funkcionalne povezanosti. Kaže da je treći problem taj što se na njihov zahtjev da se ustanova razdvoji na dvije manje, koje bi i dalje bile veće od prosjeka, kroz novu Mrežu škola ne odgovara.
"Prevelika smo škola, a na naš upit da se razdvojimo na dvije ustanove Ministarstvo nikada nije poslalo odgovor. Nisam uspjela pronaći u Hrvatskoj ni jednu školu koja ima toliki broj učenika. Pokrivamo ogromno područje iz kojeg svakodnevno dovozimo djecu u škole. Čak jedan rubni dio prelazi iz Istarske u Primorsko-goransku županiju", kazala nam je Jašić.
Ministarstvo dalo polovičan odgovor, a izbjeglo ključna postavljena pitanja
Upitali smo resorno ministarstvo kako to da još uvijek nije odgovorilo na dopis Grada Pazina kojim se tražio hitan sastanak kako bi se riješio problem financiranja putnih troškova za djecu u Osnovnoj školi Vladimir Nazor. Upitali smo je li istina da je od Ministarstva škola tražila da se, s obzirom na obujam, podijeli na dvije jedinice i da odgovor od Ministarstva nikada nije dobila. Zanimalo nas je i koji je razlog navodne jednostrane komunikacije.
No, dobili smo poprilično oskudan i polovičan odgovor. Evo što su rekli iz Ministarstva:
"Na temu problema financiranja prijevoza učenika u Gradu Pazinu održan je sastanak s gradonačelnicom jer se prijevoz učenika osnovnih škola financira iz decentraliziranih sredstava Grada Pazina temeljem modela iz 2001. godine, odnosno na isti način kao što se financira u svim gradovima i županijama u Hrvatskoj.
Svjesni specifične situacije koju ima Grad Pazin po pitanju organiziranja i financiranja prijevoza učenika, Ministarstvo je na sastanku ponudilo rješenje tako da Ministarstvo iz državnog proračuna nabavi jedno ili više kombi vozila za prijevoz dijela učenika čime bi se sasvim sigurno rasteretio proračun Grada Pazina i u velikom dijelu riješio spomenuti problem prijevoza. Međutim, gradonačelnica se na navedeno nije pozitivno očitovala."
Jašić: Ova škola je ušteda Ministarstvu i zaslužuje pomoć u sufinanciranju
Jašić kaže da se radi o sastanku koji se zbio u srpnju, prije zaključenja natječaja na koji se javila samo tvrtka Arriva, te da u tom trenutku nisu znali da će financije za prijevoz postati preko sto posto skuplje. Nastavno na ponudu kombi-vozila, Jašić kaže da je potrebno provesti javnu nabavu i da bi taj proces potrajao jer nemaju vozača te da domari ionako odrađuju velik broj poslova u dodatnim objektima. Uz to, kaže da im dva kombija nisu dostatna za toliki broj djece te da bi im to samo "dodatno zakompliciralo, a ne olakšalo situaciju".
"Možemo koristiti eventualno dvije linije za kombi-prijevoz. Sve ostale su napravljene za buseve i minibuseve jer prevoze jako puno djece. Tražimo pomoć u sufinanciranju jer smo škola ekstrem koja je nastala od šest drugih škola.
"Ne znam u kakvim paralelnim svjetovima mi živimo"
Uostalom, mi smo Ministarstvu velika ušteda jer imamo samo jednog ravnatelja, jednu službu. Svaki dan se pri prijevozu učenika iz škole i u školu prijeđe i do 2000 kilometara. Škola u Pazinu ima 1300 učenika, 250 zaposlenih i pokriva osam jedinica lokalne samouprave s pet različitih opcija. Čudo je da škola tako dobro funkcionira. Djeca i roditelji ne osjete ništa, osim nedostatka psihologa. Imamo jednu psihologinju na 1300 djece, a Ministarstvo je odbilo zahtjev da zaposlimo još stručnih suradnika", kazala nam je Jašić.
Upitali smo ju i kako komentira nedavnu premijerovu izjavu da je vlada "osigurala svima besplatnu školsku prehranu, udžbenike i prijevoz".
"Ne znam u kakvim paralelnim svjetovima mi živimo ili nisam upućena u neke nove odluke koje su donesene", kazala nam je Jašić.