ZA početak, vratimo priču na tvorničke postavke. Ono što se dogodilo i događa na vjeronauku u kastavskoj osnovnoj školi i o čemu se već drugi dan debatira po društvenim mrežama i piše po medijima jest diskriminacija.
Pritom je sasvim nebitno je li vjeroučiteljica slavni upitnik podijelila sa željom da nekog omalovaži ili su joj namjere bile plemenitije, kao što je, da prostite, nebitan i upitnik. Samo postojanje školskog predmeta poput vjeronauka, utemeljenog na identitetskom izdvajanju dijela djece, jest stup diskriminacije u školskom sistemu. Hoće li, pak, osnovci pasti u šake bigotnih fanatika čija je vjera na tragu kršćanstva kakvo ispovijedaju tipovi poput Vlade Košića ili tolerantnih predavača, čisto je tehničko pitanje. Otprilike kao da raspravljate jesu li logoraši, uz redovite dnevne porcije batina, dobivali i dovoljno kalorične obroke.
Tko sve putuje od Zagreba do Indije
Ako ste slučajno propustili temu, evo sažetka. Vjeroučiteljica u Osnovnoj školi u Kastvu podijelila je osmašima upitnik koji traži da među ponuđenima odaberu poželjne i nepoželjne suputnike za tjedan dana dugu vožnju vlakom na relaciji Zagreb-Indija. Kao potencijalno društvo nabrojani su - homoseksualac, srpski vojnik iz Bosne, afrička žena koja prodaje proizvode od kože, mladi umjetnik koji boluje od AIDS-a, Rom koji je tek izašao iz zatvora, reper koji živi alternativnim načinom života, Indijka s jednogodišnjim djetetom, prostitutka iz Berlina, engleski nogometaš, turska glumica vrlo uspješna u Hollywoodu, hrvatski tajkun, Jehovin svjedok, kompjutorski haker, liječnik specijalist za pobačaje i stariji redovnik s Biblijom u rukama. Učenici imaju zadatak odabrati tri osobe s kojima bi željeli putovati te tri s kojima nikako ne bi dijelili kupe, a dužni su i navesti "razloge izbora za i protiv".
> Zadatak učenicima na vjeronauku: Želite li putovati s homoseksualcem ili redovnikom?
Nakon što je upitnik stigao na društvene mreže i u medije oglasila se ravnateljica škole te objavila da je zgrožena, uslijedili su i brojni komentari, mahom slični ravnateljičinoj reakciji, i kad se činilo da svjedočimo još jednom klasičnom primjeru diskriminacije u režiji hrvatske filijale Katoličke crkve, doznali smo da je, zapravo, riječ o zadatku opisanom u programu Practice Europske unije. Cilj mu je osporavanje učeničkih stereotipa i predrasuda o drugim ljudima i manjinama te o slikama i asocijacijama koje tekst otvara, opisao je netko od EU birokrata i potaknuo masovno posipanje pepelom jer ako je to osmislila Europska unija, onda mora biti dobro i progresivno.
Upitnik je prilagođen lokalnim specifičnostima
Doznalo se i da je Practice sastavio upitnik s nešto drugačijom ponudom suputnika, ali je i ostavio mogućnost njegove prilagodbe lokalnim prilikama. A na pitanje kog vraga upitnik i vlak Zagreb-Indija rade u vjeronaučnoj nastavi, stigao je odgovor da je u siječnju 2019. godine u kurikulumu katoličkog vjeronauka donesenom u mandatu bivše ministrice Blaženke Divjak predviđeno da učenici na temelju biblijskih tekstova o Isusovu odnosu prema različitim skupinama ljudi, "obrazlažu kršćanske vrednote prihvaćanja, poštovanja i uvažavanja svakog čovjeka" i "prosuđuju vlastita ponašanja i stavove te ponašanja i stavove u svojoj sredini, u svjetlu Isusovog primjera".
I tako smo se, zbunjeni poput Isusa u vlaku od Zagreba do Indije, našli usred potpuno nevjerojatne diskusije čije ključno pitanje spada u sočnije apsurde: Je li upitnik podijeljen učenicima vjeronauka, dakle osnovcima odabranima klasičnom diskriminacijom, diskriminatoran? Djeci je prvo rečeno da se od nekih vršnjaka razlikuju po tome kako se mole bogovima, a potom, su voljom državnih vlasti odvojeni od kolega iz nekatoličkih obitelji kako bi im se produbio jaz utemeljen na vjeroispovijesti. Nakon svega, mi raspravljamo je li zadatak podijeljen malim katolicima diskriminatoran za nekatolike.
Vjeronaruk u javnim školama je najbolnija lekcija o segregaciji djece
Zanemarit ćemo imbecilnu dimenziju pitalice - vlak Zagreb-Indija??? liječnik specijalist za pobačaje??? - i zadržati se na suštini: čak i ako u namjerama vjeroučiteljice nema netolerancije, koga briga? Ono što predaje osmišljeno je i izvedeno kao prva, a nerijetko i najbolnija lekcija o segregaciji koju će od hrvatske države dobiti nekatolička djeca. Provodi li netko diskriminaciju čizmom ili dosjetkama EU birokrata - e, to spada u kozmetičke detalje.
Ako je zaista htjela učiti o toleranciji, učenike nije trebala opterećivati holivudskim glumicama, engleskim nogometašima, afričkim ženama koje prodaju kožu i ostalim likovima kakvi se u izvansezonskom Kastvu ukazuju bitno rjeđe nego Gospa u Međugorju, nego bi im preporučila da se umjesto zamaranja stupidnim pitalicama odu družiti s razrednim kolegama nekatolicima. A potom bi prekinula nastavu iz vjeronauka.
Trajno.