Niz optužbi iznesen je protiv KB-a Sveti Duh. Oni sve demantiraju

Foto: Goran Stanz/PIXSELL, čitatelj

NIZ OPTUŽBI oko rada Kliničke bolnice Sveti Duh, koja je u vlasništvu Grada Zagreba, iznesen je u više mailova koje je dobio Index, koji su potpisani "radnici KB-a Sveti Duh".

Dopisi istog sadržaja, osim medijima, poslani su i Državnom odvjetništvu, Ministarstvu zdravstva, Ministarstvu unutarnjih poslova i Upravnom vijeću ove bolnice. Upravu bolnice pitali smo više o najzanimljivijim navodima iz spomenutih mailova.

Naplata pribora u bolničkom restoranu

Podnesena je prijava Poreznoj upravi i Općinskom kaznenom državnom odvjetništvu u Zagrebu zbog pribora u bolničkom restoranu.

Navodi se kako je bolnica zbog zabrane uporabe plastičnog pribora i tanjura za jelo kupila putem javne nabave drveni pribor i tanjure odgovarajućeg materijala. Prema navodima u dopisu, "KB taj pribor po višestruko uvećanim cijenama preprodaje korisnicima bolničkog restorana zasebno ili uz poslužena jela".

Dodaju kako se pritom "iskazuju jedinične cijene po vrsti pribora na računima te takvom prodajom s obilježjima gospodarske djelatnosti ostvaruje zaradu kroz višestruka uvećanja prodajnih cijena u odnosu na nabavne, a knjiženje prihoda odnosno dobiti s tog osnova nije transparentno".

"Naša zarada od pribora iznosi 1471.64 kn"

Priložene su i fotografije na kojima pišu cijene.

Pitali smo Upravu koliko je KB Sveti Duh ukupno novčanih sredstava uložio u kupovinu drvenog pribora i tanjura odgovarajućeg materijala. Koliki je prihod koji bolnica ostvaruje na ovakav način, dakle od prodaje navedenog pribora, ali i rada restorana općenito?

"U razdoblju od 2. svibnja 2022. (početak prodaje jednokratnih posuda i pribora za jelo) do 14. 8. 2022. prodano je 316 manjih posuda, 1.491 veće posude i 543 komada pribora za jelo. Ukupna zarada ostvarena prodajom ovih količina jednokratnih posuda iznosi 1.471,64 kn, kojom se pokriva tek mali dio bolničkih resursa koje restoran koristi.

Ukupna nabavna cijena tog pribora je bila 3.904,86 kune, a pribor smo prodali za ukupno 5.376,50 kuna. Napominjemo da se jednokratni pribor i posude za jelo koriste i za prehranu COVID pozitivnih pacijenata, a ne samo za rad bolničkog restorana", navodi se u odgovoru.

"Nadalje, u razdoblju od 1. siječnja 2022. do 31. srpnju 2022. za nabavu živežnih namirnica za topli obrok potrošeno je 219.701,47 kn (to je ukupna cijena namirnica), a u istom razdoblju je prihod od prodaje toplih obroka iznosio 294.860,75 kn što predstavlja zaradu od 75.159,28 kn za sedam mjeseci, tj. 10.737,04 mjesečno, ili 354,53 kn dnevno.

Tih 354,53 kuna bi trebalo osim troška zaposlenih djelatnika, pokriti i dnevne troškove struje, plina i vode utrošenih za pripremu namirnica, zatim papirnatih ubrusa, jednokratnih posuda i pribora za jelo i deterdženta za pranje suđa, što nije slučaj, jer je trošak višestruko veći", navodi se u odgovoru.

"Financijska izvješća ne podnose se dok ne prođe revizija"

U drugom dopisu navodi se kako ravnateljica KB-a Sveti Duh Ana-Maria Šimundić od stupanja na mjesto ravnateljice početkom 2022. godine nije nijednom dostavila Upravnom vijeću tromjesečno izvješće o poslovanju niti je nakon veljače 2022. godine tom vijeću dostavila ijedno mjesečno financijsko izvješće. Je li to istina i zbog čega to nije dostavljeno?

"Kao nova uprava bolnice, odmah smo po stupanju na dužnost pokrenuli detaljnu analizu poslovanja. Cilj te analize bio je utvrditi jasnu početnu financijsku situaciju, s kojom kreće naš četverogodišnji mandat. Analiza je pokazala izvjesne nepravilnosti u iskazivanju periodičkih financijskih izvješća.

Odmah po uočavanju navedenih nepravilnosti izvijestili smo o tome Upravno vijeće bolnice, a Upravno vijeće je temeljem našeg izvješća zatražilo reviziju Gradskog ureda za unutarnju reviziju i kontrolu koje je potvrdilo uočene nepravilnosti, zbog čega je bolnica pokrenula postupak nabave usluge vanjske revizorske kuće za izradu dubinske analize i preporuka za usklađivanje nepravilnosti.

Odluku o tome da se financijska izvješća ne podnose dok ne prođe revizija donijelo je Upravno vijeće i bolnica je po tome postupala.

Revizorsko izvješće smo zaprimili 20. lipnja 2022. i o tome obavijestili Upravno vijeće, koje je zatražilo da financijsko poslovanje bolnice bude točka na sjednici u kolovozu, budući da je sjednica u srpnju održana u skraćenom formatu, putem video veze na daljinu (jer su neki članovi bili na godišnjem odmoru).

U četvrtak, 25. kolovoza 2022. podnijeli smo financijska izvješća za sveukupno poslovanje od siječnja do srpnja ove godine. Upravno vijeće je na toj sjednici usvojilo i pozitivno ocijenilo sva izvješća", navela je Šimundić.

Uprava negira navedeni minus od 52 milijuna kuna

U dopisu se navodi kako je poslovanje KB-a Sveti Duh u razdoblju siječanj-srpanj 2022. godine rezultiralo minusom od 52 milijuna kuna te se dodaje da, ako se izuzme državna sanacija, taj minus bi iznosio 77 milijuna kuna u sedam mjeseci.

"To nije istina. Ova Uprava je preuzela upravljanje bolnice 4. 1 2022. Cilj ove Uprave je unaprijediti poslovanje i odgovorno upravljati novcem poreznih obveznika.

Već prvih šest mjeseci poslovanja bolnice pod našim vodstvom dovelo je do stabilizacije financijske situacije bolnice i uvjereni smo da ćemo do kraja svog mandata uspjeti pokazati kako se odgovornim upravljanjem mogu postići značajne uštede i značajno unaprijediti financijsko poslovanje bolnice, te ostvariti druge zacrtane ciljeve, a da se pri tom ni na koji način ne ugrožava sigurnost pacijenata i kvaliteta pružanja zdravstvene skrbi.

Budući da svi računi za mjesec srpanj još nisu proknjiženi, u ovom trenutku nismo u mogućnosti iskazati rezultat poslovanja u srpnju. Za mjesec lipanj 2022. naša je bolnica ostvarila višak prihoda od 51.410.698,00 kn.

Valja znati da je bolnica u prethodnom periodu, pod vodstvom prijašnje uprave i uz značajne sanacije iz državnog proračuna, kontinuirano poslovala negativno stvarajući na mjesečnoj razini manjak prihoda u prosječnom iznosu od 10 milijuna kuna.

"Naše poslovanje je deseterostruko bolje nego za vrijeme prijašnje Uprave"

Za period 1.-6. mjesec 2022. pod našim vodstvom bolnica je ostvarila manjak prihoda u ukupnom iznosu od 4.558.852 kn, što u prosjeku mjesečno iznosi 759.808,66 kuna. Taj manjak je gotovo deseterostruko manji od manjka koji je bolnica stvarala prethodnih godina.

Pri tom treba uzeti u obzir da je naše poslovanje ove godine značajno opterećeno inflacijom, porastom cijena energenata, živežnih namirnica, potrošnog materijala što predstavlja značajno opterećenje na strani rashoda. Ujedno, ove su godine odlukom Vlade porasle plaće i putni troškovi, što je dodatno opteretilo naše poslovanje na rashodovnoj strani.

U prvih 6 mjeseci poslovanja primili smo 14.6 mil kn sanacije iz državnog proračuna. Za usporedbu, bolnica je u 2021. godini bila sanirana s ukupno 129.473.663,05 kuna iz raznih izvora.

Dakle, i uz gotovo deseterostruko manje sanacija naše je poslovanje deseterostruko bolje u odnosu na poslovanje bolnice pod prijašnjom upravom. Time je rezultat poslovanja ove uprave još impresivniji", navela je u odgovoru.

Je li se štedjelo na lijeku za onkološke bolesnike?

U dopisu se navodi da se prema "Prijedlogu mjera za otklanjanje utvrđenih uzroka nastanka negativnog poslovanja planira ušteda od 12%, i to poglavito zbog ušteda od 30% na običnim lijekovima i 30% na lijekovima za intern. onkologiju".

"Uštedu na lijekovima i potrošnom materijalu moguće je postići odgovornim upravljanjem, bez da se na bilo koji način kompromitira kvaliteta zdravstvene skrbi pacijenta.

To prvenstveno podrazumijeva transparentne postupke javne nabave, odgovornu i opravdanu nabavu i potrošnju lijekova, brigu o tome da se ne stvaraju zalihe koje mogu dovesti do isteka roka valjanosti lijekova, brigu o tome da se nepotrošene doze lijeka preusmjere na drugog pacijenta, itd.

Osim toga, uz podršku i stručnu pomoć farmaceuta iz bolničke ljekarne, značajne uštede je moguće postići i uvođenjem sustava raspodjele jedinične terapije, centraliziranom pripremom lijekova u onkološkim i neonkološkim indikacijama te korištenjem lijekova koji se mogu nabaviti po daleko povoljnijoj cijeni, a imaju isto djelovanje i jednako su učinkoviti.

To su takozvane generičke paralele i biosimilari. Neke od ovih mjera smo već poduzeli, a neke su u planu i to je razlog zbog kojeg smo planirali uštede.

Treba napomenuti da je za očekivati u nekoj skorijoj budućnosti još povoljnije cijene lijekova zbog kraćih rokova plaćanja dobavljačima i veledrogerijama koje je nova uprava bolnice u ovih pola godine već postigla.

Da su uštede moguće, profesorica Šimundić, sadašnja ravnateljica bolnice, je pokazala na vlastitom primjeru, kad je dolaskom na mjesto Pročelnice Zavoda za medicinsko laboratorijsku dijagnostiku KB Sveti Duh 2015. godine, u vrlo kratkom vremenu postigla 40% smanjenje ukupnog troška potrošnog materijala (reagensi za laboratorijske analize i dr.) i gotovo prepolovila prosječni trošak laboratorijskih pretraga.

Ova je Uprava uvjerena da se isti učinci mogu postići na razini bolnice, bez da se na bilo koji način kompromitira sigurnost pacijenta i pružanje zdravstvene skrbi", navodi se.

Zašto nije nabavljen RTG uređaj?

U anonimnom dopisu stoji i kako je obustavljen postupak nabave hibridnog dijagnostičkog intervencijskog RTG uređaja za invazivnu neurologiju za Kliniku za neurologiju i Zavod za radiologiju Kliničke bolnice Sveti Duh.

Za njegovu nabavu, piše u dopisu, Republika Hrvatska, putem osnivača Grada Zagreba, osigurala je bolnici namjenska proračunska sredstva u iznosu od 7.138.000,00 kuna, koja je Grad Zagreb ostvario putem dodatnog udjela poreza na dohodak za decentraliziranu funkciju za zdravstvo 2020. godinu.

"Klinička bolnica Sveti Duh pokrenula je postupak nabave spomenutog uređaja 19. listopada 2020. godine. Ukupna cijena tog uređaja iznosila je 9.391.250,00 kuna, od čega je 7.513.000,00 kuna trebalo biti pokriveno iz decentraliziranih sredstava, a 2.253.250,00 kuna iz vlastitog poslovanja bolnice.

Decentralizirana sredstva se svake godine doznačuju zdravstvenim ustanovama i namijenjena su kapitalnim ulaganjima. Ta se sredstva moraju potrošiti u tekućoj godini i ne mogu se prenositi u iduću godinu.

Nakon niza zahtjeva za izmjenom dokumentacije i žalbi zainteresiranih ponuditelja, odlukom DKOM-a je dana 22. rujna 2021. taj postupak javne nabave poništen i odlukom prethodne uprave bolnice pokrenut je novi postupak javne nabave dana 21. listopada 2021. godine., a 31. 12. 2021. godine je prethodna uprava prema Ministarstvu zdravstva uputila zamolbu za prijenos decentraliziranih sredstava iz 2021. i korištenje u 2022. godini.

"Bivša Uprava nije učinila potrebno"

Ministarstvo zdravstva je 11. siječnja 2022. odbilo taj zahtjev i bolnici uputilo odgovor u kojem se navodi kako slijedi:

'Ukoliko je bilo razvidno da se planirane investicije neće realizirati do kraja tekuće 2021. godine, Klinička bolnica Sveti Duh trebala se obratiti osnivaču Gradu Zagrebu, koji je sukladno točki VI. Odluke imao mogućnost u izmjenama i dopunama popisa prioriteta za 2021. godinu prenamijeniti planirana sredstva tijekom godine i realizirati ih do kraja godine za druge prioritete Kliničke bolnice Sveti Duh ili prerasporediti za prioritete drugih zdravstvenih ustanova kojima je osnivač.'

Bivša uprava bolnice to nije učinila, odnosno nije se obratila Gradu Zagrebu s takvim zahtjevom. Budući da bolnica nema vlastitih sredstava za kapitalna ulaganja, morali smo odustati od te nabave. Sukladno tome je prema Gradskom uredu za financije i javnu nabavu Grada Zagreba 8. veljače 2022. poslan Zahtjev za storniranjem postupka", piše.

Na pitanje kako onda uređaj bolnica namjerava nabaviti, dobili smo odgovor da će "bolnica sukladno svojim mogućnostima i prioritetima u suradnji s Predstojnicima Klinika i Zavoda izraditi plan nabave i plan kapitalnih ulaganja za 2023. godinu, a hoće li ovaj uređaj biti u tom planu, u ovom trenutku nije moguće reći".

"Svi napisi u medijima su djelo nekolicine nezadovoljnih"

Stoji u dopisu i kako je "nužno ispitati je li takva odluka posljedica nemara, nezakonitog naloga ili poticanja od treće osobe zainteresirane za ishod postupka javne nabave". Pitali smo Upravu kako komentira te navode.

"Ovi i svi drugi navodi koji se ovih dana pojavljuju u medijima djelo su nekolicine ljudi koji su očigledno nezadovoljni trenutnom situacijom i činjenicom da je nova uprava krenula uvoditi promjene, poslovati odgovorno, transparentno, po načelima meritokracije i poštujući iznad svega potrebe pacijenata i novac poreznih obveznika.

Cilj tih anonimnih prijava je nanijeti štetu bolnici i njenim djelatnicima te ugroziti njeno poslovanje, kako bi se spriječile promjene.

Vjerujemo da je ovo što mi donosimo bolnici velika promjena, nakon 16 godina vladavine prethodne uprave. U razgovoru s djelatnicima u bolnici stječemo dojam da mnogi pozdravljaju promjene. Za svoj program rada ravnateljica Šimundić ima podršku gradonačelnika Tomaševića i gradske uprave.

Uvijek ima ljudi koji se opiru promjenama i koji su glasni, no unatoč tome oni su u manjini. U našem je fokusu interes i dobrobit pacijenata. Imamo vjere u našu bolnicu i njene djelatnike. Neka naša djela i naši rezultati govore o nama", stoji u odgovoru Uprave.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.