Novinari Deutsche Wellea obišli su tromeđu Njemačke, Belgije i Nizozemske nakon uvođenja graničnih kontrola. Policija bira koga će zaustaviti nadajući se da će spriječiti ilegalne migrante, ali da istodobno neće utjecati na život građana.
Na njemačkim granicama s Poljskom, Češkom, Austrijom i Švicarskom to je već svakodnevica, a od prekjučer su dodane i Francuska, Belgija, Luksemburg, Nizozemska i Danska. Kontrole bi trebale trajati najmanje šest mjeseci, do sredine ožujka sljedeće godine.
"Želimo dalje smanjiti neregularnu migraciju, zaustaviti krijumčare, kriminalce i identificirati i zaustaviti islamiste u ranoj fazi radikalizacije", kaže ministrica unutarnjih poslova Nancy Faeser. Njemačka ima više od 3800 kilometara granica. Na krajnjem zapadu nalazi se tromeđa s Belgijom i Nizozemskom, kamo se zaputila ekipa DW-a.
Putovanje bez ograničenja u regiji Aachena
Na većini manjih graničnih prijelaza nema ništa neobično prvog dana proširenih kontrola. Promet se odvija nesmetano na cesti s jednom trakom koja povezuje Vaals u Nizozemskoj s Aachenom u Njemačkoj. Prodavaonice su pune i ljudi sjede na suncu u kafićima.
Na izlazu iz Vaalsa mogu se vidjeti dvije ploče. Na jednoj piše "Savezna Republika Njemačka", a pored nje je ploča s mapom područja, gdje na nizozemskom piše "Vožnja bicikla bez ograničenja!". Kroz polja i šume može se voziti između Njemačke, Belgije i Nizozemske.
Regija oko Aachena desetljećima je srastala u jednu cjelinu. Granični i kontrolni sustavi odavno više ne postoje. Brojne ceste povezuju gradove i sela u pograničnoj regiji. Podrazumijeva se da na tromeđi Nijemci žive u Belgiji i Nizozemskoj, a rade u Njemačkoj i obrnuto. Ljudi idu u kupovinu u susjedne zemlje, voze se redovnim autobusnim linijama.
Fleksibilne kontrole na granicama
Tako bi trebalo i ostati, ističe David Specks, glasnogovornik inspekcije savezne policije Aachena. Ministarstvo unutarnjih poslova u Berlinu naredilo je kontrole koje su, kako se navodi, "ciljane, prilagođene situaciji, fleksibilne kada se radi o mjestu i vremenu", a ne "široko rasprostranjene".
Specks pruža informacije s odmorišta na autocesti odmah iza granice s Belgijom. Na početku ovih proširenih graničnih kontrola tamo se pozicionirala savezna policija u zaštitnim prslucima.
Točno na granici kolege sjede u policijskim vozilima i promatraju promet. Ako vide vozilo koje djeluje sumnjivo, otprate ga do odmorišta. Tamo ga policija okruži sa svih strana. Putnici moraju pokazati osobne dokumente, pregledavaju se prtljažnici i utovarne površine. Isto onako brzo kao što se pozicionirala, policija se može i povući i uspostaviti kontrolu na drugom mjestu.
Kadrovski izazovi na graničnim kontrolama
Gdje se vrše provjere, ovisi o iskustvu granične policije. Manje ceste samo se povremeno nadgleda, a biciklističke staze gotovo nikad. Fokus je na nasumičnim provjerama prvenstveno zbog kadrovskih razloga.
Policijski sindikat je prije nekoliko godina izračunao da će samo u regiji Aachena biti potrebno oko 900 policajaca da bi mogli danonoćno kontrolirati najvažnije granične prijelaze.
Inspekcija savezne policije Aachena trenutno ima oko 330 policajaca. Međutim, ona je odgovorna za dio granice koji se proteže na više od 200 kilometara od Aachena prema jugu. Tu su i 44 željezničke stanice i tri aerodroma.
Sa sadašnjim brojem policajaca ne bi bile moguće obuhvatne granične kontrole, kakve zahtijevaju oporbeni demokršćani. Aachen je, doduše, dobio pojačanje. Specks ne želi otkriti o kolikom broju ljudi se radi, ali kaže da je dovoljno da se poveća pritisak.
"Sada možemo biti u uniformi, ali i u civilu i jednostavno možemo izvršiti više provjera i postati nepredvidljiviji za kriminalce", kaže on. Ali kontrole su nepredvidive i za ljude koji žive u pograničnom području. To potiče strahove, posebno u vezi s gužvama u prometu i čekanjem satima na granici. "Pazimo na prekogranični promet i trudimo se da probleme za stanovnike svedemo na minimum", obećava šef savezne policije Aachena Richard Köster.
Reakcije susjednih zemalja na granične kontrole
Ministrica unutarnjih poslova Faeser također je obećala da će kontrole imati što manje utjecaja na lokalne putnike, trgovinu i poslovanje. Na istoku i jugu Njemačke pokazalo se da to tako i funkcionira.
"Ove kontrole omogućavaju efikasno odbijanje ilegalnih migranata, više od 30.000 samo od listopada 2023. Uz to, za petinu je manje zahtjeva za azil i za petinu više deportacija", rekla je. Međutim, susjedne zemlje nisu baš sretne zbog novog kursa Njemačke. U šengenskom prostoru kontrole su zapravo predviđene samo na vanjskim granicama EU.
"To je igra mačke i miša"
Kancelar Olaf Scholz (SPD) najavio je da će razgovarati sa šefovima vlada EU, kao i s predsjednicom Europske komisije Ursulom von der Leyen. "Svi znaju da radimo u okvirima europskog prava, ali maksimalno koristimo svoje mogućnosti", rekao je Scholz.
"Svi su svjesni da je broj ljudi koji dolaze u Njemačku prevelik i da je stoga razumljiv interes njemačke vlade da osigura da ove stvari stavimo pod kontrolu dobrim upravljanjem neregularnim migracijama", rekao je Scholz pravdajući kontrolu granica.
Nakon prvog dana savezna policija u Aachenu je zadovoljna. Uhvaćeno je nekoliko ljudi kojima nije dozvoljeno da uđu u zemlju, izdane su im zabrane ulaska.
Zar ti ljudi ne mogu jednostavno otići na manje granične prijelaze i tamo ući u Njemačku? Glasnogovornik savezne policije David Specks samo sliježe ramenima. "To je uvijek igra mačke i miša", kaže. To se sigurno neće promijeniti.