Od danas pa do 15. travnja na zimskim dionicama javnih cesta u Hrvatskoj obavezna je zimska oprema, koja se odnosi na sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika.
Pod zimskom opremom podrazumijevaju se četiri zimske gume ili četiri ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji su spremni za postavljanje na pogonske kotače.
Zimska oprema za autobuse podrazumijeva lance na pogonskim kotačima ili zimske gume postavljene na pogonske kotače.
Uporaba zimske opreme odnosi se na dionice autocesta i većine državnih cesta koje se nalaze u kontinentalnom dijelu Republike Hrvatske za sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, osim vozila oružanih snaga RH. Radi se o 839 km autocesta i 1863 km državnih i županijskih cesta te 68 km državnih cesta za tranzitni promet iz trajektnih luka.
Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjen je promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom. Vozač motornog vozila dužan je prije uključivanja u promet očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg, led ili vodu na vozilu.
Jesu li lanci potrebni iako nema snijega?
Prema stranici HAK-a, sukladno članku 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 70/19) zimski uvjeti podrazumijevaju kolnik prekriven snijegom ili kad je na kolniku poledica.
Ako prometna policija zatekne vozilo bez zimske opreme na cesti u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah zaustavi vozilo ili da nastavi voziti cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno ili da upotrijebi zimsku opremu.
U suprotnom, vozaču prijeti novčana kazna od 132.72 eura i isključenje vozila iz prometa sve dok se ne otklone razlozi zbog kojih je vozilo isključeno.
Kolike su kazne?
Policija je objavila da će se novčanom kaznom u iznosu od 660 do 1990 eura kazniti pravna ili fizička osoba (obrtnik) ako naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu ili teretni automobil s priključnim vozilom.
Za ovaj prekršaj kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 190 do 660 eura i odgovorna osoba u pravnoj osobi i u tijelu državne vlasti ili tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Novčanom kaznom u iznosu od 130 eura kaznit će se za prekršaj vozač ako upravlja vozilom suprotno odredbama ovoga članka.
Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu, objavila je policija.
Novčanom kaznom u iznosu od 390 do 920 eura, ako postupi suprotno naredbi policijskog službenika (odnosno pokuša vozilom upravljati iako je isključeno iz prometa), kaznit će se za prekršaj vozač motornog vozila, uz određivanje tri negativna prekršajna boda i izricanja zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom na rok od najmanje šest mjeseci ako je prekršaj počinjen drugi put, odnosno najmanje 12 mjeseci ako je prekršaj počinjen treći i svaki sljedeći put.
Pravilnik o tehničkim uvjetima
Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cesti („NN“ br. 85/16., 24/17., 70/19. i 60/20.) propisano je sljedeće:
- pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, prema ovom Pravilniku, podrazumijevaju se zimski pneumatici (M+S) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače;
- pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 tona smatraju se lanci ili zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače, a vozila kategorije M i N čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 tona koja ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske pneumatike (M+S) na pogonskim kotačima;
- dubina utora pneumatika po gaznoj površini mora biti viša od tvornički dopuštene dubine označene TWI oznakama, odnosno ako iste ne postoje, najmanja dopuštena dubina je 1,6 mm. Zimski pneumatik je pneumatik čiji je profil, sastav i struktura gazećeg sloja konstruirana tako da po blatu, zimskim i snježnim uvjetima postiže bolje rezultate od ostalih cestovnih pneumatika. Zimski pneumatici označeni su oznakama M+S, M.S. ili M&S;
- pneumatici na vozilima moraju odgovarati i dimenzijama koje je odobrio proizvođač, moraju biti namijenjeni za vožnju brzinom koja je jednaka ili veća od najveće brzine kojom se vozilo može kretati, ili najveće brzine koju dozvoljava ograničivač brzine ugrađen na to vozilo te moraju biti tako dimenzionirani da izdrže najveće dopušteno osovinsko opterećenje vozila;
- pneumatici na istoj osovini vozila moraju biti jednaki po obliku šara gazne površine, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti (zimske/ljetne) konstrukciji (radijalne/dijagonalne itd.) i marki/tipu.