RIJEČANI Denis Polić i Andrija Čolak 2009. godine otvorili su prvi ugostiteljski objekt Surf'n'Fries u Rijeci, a prekjučer je Hrvatsku obišla vijest da su se proširili i na SAD.
Denis Polić je dao intervju za Index u kojem nam je odmah na početku rekao da ne mogu ništa još govoriti o poslovanju u SAD-u, no otkrio nam je u kojim državama tek planiraju otvoriti nove dućane, a progovorio je i o utjecaju pandemije koja je dovela do zatvaranja nekih objekata Surf'n'Friesa u inozemstvu. Progovorio je i o počecima rada i činjenici da prije 12 godina nisu apsolutno ništa znali o franšizama.
U koliko zemalja imate objekte, koji najbolje rade?
Trenutno smo pristuni u desetak zemalja s oko 55 objekata.
Zasad još uvijek najbolje radimo na domaćem terenu gdje brojimo oko 25 objekata. Od stranih tržišta najbolja nam je Njemačka gdje trenutno imamo 9 objekata. Većima od njih nalazi se na stadionima dok je jedan objekt u centru Stuttgarta. Objekti na stadionima rade samo za vrijeme utakmica i koncerata, kada dostižu i do 4.000 prodanih porcija po eventu.
Kako je pandemija utjecala na poslovanje vaših objekata?
Za vrijeme pandemije svi naši objekti su bili zatvoreni. Neki od njih nisu mogli radili 6 do 7 mjeseci, a neki i više od godinu i pol dana. Ovaj period je za sve nas u ugostiteljstvu bio jako težak. Neki objekti to jednostavno nisu mogli prebroditi te su bili primorani ugasiti svoje poslovanje.
Planirate li se dalje širiti, gdje planirate iduće otvoriti objekte?
Upita za otvaranje franšiza u različitim zemljama i dalje imamo dosta. Taj broj redovito poraste nakon završetka turističke sezone u Hrvatskoj i povratka turista svojim kućama. Trenutno smo u procesu otvaranja novog objekta u Brightonu, UK, koji bi trebao početi s radom već idući mjesec.
Osim ovog objekta imamo i još dva koja će biti postavljena na stadione. Ovdje se radi o kontejnerskom tipu objekata koji će se kompletno opremljeni postaviti na nekoliko većih stadiona u Engleskoj. Ovaj franšizni ugovor smo potpisali 2019. godine, ali nas je pandemija zaustavila u realizaciji. To su nam, uz jedan postojeći "Surf'n'Fries - Food Trailer" na području Oxforda, ukupno 4 objekta koji će do kraja godine biti operativni na području UK.
U ovaj ste posao krenuli prije 12 godina. Jeste li mislili da će vaši krumpirići postići takav uspjeh?
Kad smo 2009. pokrenuli "Surf'n'Fries" ni na kraj pameti nam nije bilo franšiziranje. Ono se jednostavno dogodilo. Kada smo otvorili taj prvi objekt u Rijeci posao je jednostavno eksplodirao. U vrlo kratko vrijeme smo postali nezaobilazni fast food u našem gradu. Osim redovitih kupaca bio je tu i veliki broj onih koji su se dolazili interesirati za ovaj tip posla na način kako bi oni otvorili isto tako nešto u svome gradu. Tada se rodila ideja o franšiziranju cijelog posla. Imali smo opciju ne dijeliti informacije sa zainteresiranima i stvoriti konkurenciju ili ih pak prigrliti i od njih napraviti naše franšizere. Kao što vidite prevagnulo je ovo drugo.
Jeste li tad znali kako se pokreće posao s prodajom franšiza?
O franšiziranju nismo znali skoro pa ništa. Kako na ovim područjima franšizno poslovanje takoreći uopće nije postojalo, nismo se imali kome obratiti za pomoć već smo bili prisiljeni kopati po raznim stranim knjigama. Uglavnom pročitalo se jako puno knjiga, pokušavalo savjetovati s razno raznim ljudima, a sve kako bi se shvatilo odakle i kako krenuti. Trebalo je posložiti ugovore, standardizirati izgled objekata, standardizirati menije, pripremu namirnica, ponašanje djelatnika, slaganje i vođenje skladišta te još mnogo drugih detalja, a koje svaka franšiza mora imati. Dobar dio toga posložili smo u svega 8 mjeseci od otvaranja našeg objekta te smo već iste godine imali otvoren i prvi franšizni objekt.
Koliki dio zarade ide vama od franšize, a što kupci iste dobiju od vas?
Prihodi u franšizi sastoje se od ulazne franšizne naknade i tantijema. Ulazna naknada je iznos koji budući franšizer plaća za prava na rad i korištenje brenda. U tom dijelu dobije i sve potrebne knjige standarda (grafička knjiga standarda, arhitektonska knjiga standarda, recepture.....). Također u ovaj iznos uračunato je i vođenje kroz sve korake opremanja i uređenja objekta, povezivanje s dobavljačima i kompletan trening.
Tantijemi se plaćaju iz mjesečnog prometa te on kod nas iznosi 5 posto od ukupno ostvarenog prometa. Za ovaj iznos franšizer dobije konstantan suport, razvoj novih proizvoda u što ulaze detaljne recepture novih proizvoda s nabavnim cijenama i normativima, profesionalno slikanje novih proizvoda te prilagodba i izrada menija, podaci o dobavljačima za nove namirnice itd.
Odlazite li u kontrolu svojih objekata?
Kontrola je sastavni dio našeg posla te se ona obavlja prema potrebi. Na neke lokacije odlazimo češće nego na druge. Ovdje veliku ulogu igra i udaljenost same lokacije pa tako naprimjer u daleki Čile bi se trebalo odlaziti jednom godišnje. S obzirom na to da je fizički nemoguće konstantno obilaziti sve objekte koristimo se i tajnim kupcima koji onda odlaze u objekte i vrše kontrolu onoga što nam je u tom trenutku bitno. Zasad nemamo nekih bitnijih problema u standardizaciji objekata, a možda tome u korist ide i to da s franšizerima pokušavamo graditi prijateljske odnose koji onda rezultiraju jednom direktnom i otvorenom komunikacijom.