PREMIJER Andrej Plenković, uz dva blindirana Mercedesa S-klase iz 2018. godine, koji su stajali 13 milijuna kuna i dva Audija, odnedavno je pojačao vozni park vlade s još dva nova Audija, i to A8 L50 TDI quattro, čija je osnovna cijena bez sigurnosnih pojačanja približno 2 milijuna kuna, a s pojačanjima je i puno viša, čak i višestruko.
>> VIDEO Plenkovića voze u blindiranom Mercedesu vrijednom 6 milijuna kuna
Odakle sad novi Audiji?
Javnosti dosad nije bilo poznato da je vlada prošle godine u kolovozu, kako sada otkrivamo, zamijenila dva svoja Audija za druga dva potpuno nova i sigurnosno opremljena modela iste marke. Naime, kako nam je odgovorio MUP kad smo pokušali saznati tko je, kako i zašto nabavio nove Audije o kojima hrvatski građani koji su ih platili pojma nemaju, nadležne sigurnosne službe procijenile su da dva postojeća automobila marke Audi više ne ispunjavaju sigurnosni standard za hrvatskog premijera.
Konačna cijena dva nova Audija nije nam trenutno poznata jer je niti jedna nadležna institucija ne želi reći, a glasnogovornik vlade Marko Milić, zadužen za komunikaciju novinara s vladom, ne odgovara na novinarske upite. Kao što nije jasno niti zašto se ne vozi s Mercedesima nabavljenima 2018. koji su blindirani i služe za prijevoz štićenih osoba.
Premijeru zbog sigurnosti uz dva Mercedesa trebaju i dva Audija
Iz Središnjeg ureda za javnu nabavu obavijestili su nas da oni nisu nabavljali automobile za vladu, dok su nam iz Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) potvrdili da su dva nova Audija za premijera nabavile sigurnosne službe, i to "koristeći zakonom propisanu mogućnost nabave vozila potrebnog sigurnosnog standarda".
Plenković tako ima širok izbor - uz dva blindirana Mercedesa koji mu dodjeljuju sigurnosne službe kada procijene da za to ima potrebe, sada su tu i dva nova Audija, koji odgovaraju, kako nam kažu iz nadležnih službi, svim sigurnosnim standardima za hrvatskog premijera.
No, krenimo redom.
Audije koristi od kolovoza prošle godine
Hrvatska vlada još je 2018. godine kupila dva blindirana Mercedesa S-klase, koji su koštali čak 13 milijuna kuna, a nabavio ih je MUP. U natječaju je stajalo da automobil mora biti opremljen nosačima za strojnice, senzorima za suzavac, specijalnim pneumaticima i naplatcima koji omogućuju kretanje bez tlaka te da moraju imati 460 konjskih snaga.
Mercedesi su morali imati minimalnu balističku zaštitu razine VR9, što znači da mogu izdržati vrlo ozbiljne udarce, poput metaka iz vojnih pušaka s udaljenosti od svega 10 metara.
Podsjetimo da u trenutku kada su Mercedesi nabavljeni premijer Plenković i tadašnja predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović su rekli da se neće voziti u tim limuzinama jer ih smatraju nepotrebnima. Iz MUP-a su tada odgovorili da se automobili nabavljaju za potrebe štićenih osoba i da odluka tko će se voziti u tim automobilima ovisi isključivo o procjeni sigurnosnih službi, a ne o dužnosnicima.
Tako je Plenković češće počeo koristiti Mercedese nakon što je u listopadu 2020. godine Danijel Bezuk na Markovu trgu otvorio vatru na policajca i zgradu vlade. Taj izgred Državno odvjetništvo ocijenilo je kao terorizam. Jedan od ta dva Mercedesa koristio je tada i predsjednik Zoran Milanović.
Plenković je uz Mercedese koristio i Audije, no dosad nije bilo poznato da je Plenković krajem prošlog ljeta, uz Mercedese, dobio i dva nova Audija oznake L 50 TDI QUATTRO.
Audije nabavljale sigurnosne službe po nepoznatoj cijeni
"S obzirom na sigurnosne prosudbe, čiji dio je i procjena sigurnosnih rizika koji se nastoje spriječiti provođenjem mjera osiguranja, nadležne sigurnosne službe zaključile su kako dva vozila koja su se u tom trenutku koristila za osiguranje štićenih osoba najviše kategorije, više ne ispunjavaju sigurnosne standarde", stoji u odgovoru koji smo dobili od MUP-a.
Za razliku od nabave dva blindirana Mercedesa iz 2018. godine, koje je na natječaju nabavljao MUP, nove Audije nabavljale su sigurnosne službe po nepoznatoj proceduri.
"Sigurnosne službe koristeći zakonom propisanu mogućnost nabave vozila potrebnog sigurnosnog standarda, nabavile su dva vozila. Vozila su nabavljena povoljnije u odnosu na rashodovana jer ne sadrže niz dodatne opreme koja se odnosi na komfor, ali u potpunosti ispunjavaju sigurnosne standarde čije ispunjavanje je bilo povod za nabavku", stoji u odgovoru MUP-a.
Samo najbolje za hrvatsku vlast
Krajnja cijena Audija nije poznata pa ne znamo koliko je "povoljnija". No zna se da su sigurnosne službe za hrvatsku vladu uzele top model Audija. Oznaka L znači da je produljen. Obični A8 je 5.19 metara, a produljena verzija je 5.32 metra.
50 TDI upućuje na motor, 3.0 dizelaš s 286 konjskih snaga, koji prosječno troši 7.9 litara na sto kilometara. Naravno, u slučaju blindirane verzije, što vladin automobil sigurno jest, sve rečeno pada u vodu. Cijena ide osjetno gore, a najčešće se revidira i mehanika. Zbog povećane mase, motor i podvozje su pod većim opterećenjem, a potrebne su i jače kočnice i drugi ojačani dijelovi.
Nove automobile, u kojima se i proteklih godinu dana može vidjeti premijera Plenkovića, preuzele su i koriste nadležne službe za provedbu mjera osiguranja štićenih osoba od kolovoza prošle godine. Na upit gdje su završila dva prethodna Audija, odnosno kako su rashodovana, također nismo dobili odgovor.
Naime, već gotovo mjesec dana pokušavamo dobiti odgovore, doći do natječaja, saznati tko je i kako nabavio nove automobile te konačne ukupne cijene, no bez uspjeha.
Istraživačko novinarstvo je najskuplje i potpuno financijski neisplativo novinarstvo. Ako vam je stalo do borbe za transparentnost, podržite Index Istrage donacijom. Sav novac prikupljen kroz Index Istrage bit će utrošen jedino i isključivo na najbolje istraživačke novinare i 100% neovisno, odvažno istraživačko novinarstvo.
Opširnije: https://www.istrage.hr/doniraj
Originalno objavljeno na Index Istrage