Mate Rimac nema nikakve veze s time što projekt robotaksija kasni i što vrlo izgledno neće biti dovršen u roku. Tako bi se otprilike mogao sažeti jučerašnji istup šefa tvrtke za robotaksije Project 3 Mobility Marka Pejkovića.
Pejković je napisao da "Mate nije operativno uključen u P3 već barem 2.5 godine". Poručio je kritičarima da su "fulali koga napadaju" te da pomicanje rokova nije Rimčeva krivica.
Rimac je, da bude sasvim jasno, osnivač tvrtke Project 3 Mobility zadužene za Rimčev projekt robotaksija u Zagrebu. Uz njega su osnivači spomenuti Marko Pejković i Adriano Mudri. Potonji se, za razliku od Pejkovića, ne spominje u medijima vezano uz robotaksije, no ranije je bio šef dizajna u Rimac Automobilima. I Pejković i Mudri su direktori firme.
Rimac je i vlasnik firme, a osim Pejkovića, Mudrog i Rimac Grupe, među vlasnicima su još korejski proizvođač automobila Kia, saudijski biznismen Hassan Mohammed A Jameel koji se dosad u javnosti nije spominjao s Rimcem, saudijska ulagačka firma Abdul Latif Jameel, hrvatski Infinium te firma Neurone Holdings Limited sa sjedištem u Cipru.
Mate Rimac, osim što je vlasnik i osnivač, ima i visoku ulogu u firmi - predsjednik je nadzornog odbora. Pejković je u svojoj objavi, doduše, naveo da je Rimac u nadzornom odboru, ali nije spomenuo da je šef tog odbora.
No osim priznanja da u projektu robotaksija postoje problemi, jučerašnjom se objavom Rimca pokušalo oprati od bilo kakve odgovornosti za neizvjesnu budućnost projekta robotaksija.
Rimac najavljivao robotaksije po televiziji
Upravo Rimac, a ne Pejković ili bilo tko drugi iz firme Project 3 Mobility, bio je taj koji je u televizijskim gostovanjima prvi govorio o realizaciji projekta robotaksija.
Prvi put se te teme rubno dotaknuo gostujući u RTL Direktu u travnju 2021., nakon što se doznalo da je projekt robotaksija ubačen u vladin Plan oporavka i otpornosti, temeljem čega je firma dobila 189.5 milijuna eura od EU-a (i Hrvatske).
Rimac je na konstataciju da je tadašnji ministar gospodarstva Tomislav Ćorić otkrio da (Rimac) radi na projektu autonomnog automobila, bez vozača, i da može računati na potporu od 200 milijuna eura iz EU fonda odgovorio:
"Meni su dolazili investitori i rekli: Mate, dat ćemo ti jako puno novaca, ajmo napraviti konkurenta Tesli. Ja sam njima objašnjavao da smatram da u 2019./2020. nema smisla razvijati automobil koji ima volan i koji će se prodavati krajnjim korisnicima... i to ima jako puno svojih koristi. Mi smo se odlučili na taj projekt koji nismo htjeli objaviti dok nije u završetku i već radimo dvije godine na tome."
Rimac 2021.: Robotaksiji će biti nešto jako veliko. Početkom 2022. ćete biti oduševljeni
Mnogo detaljnije o robotaksijima u istoj je emisiji govorio u srpnju iste godine, također u RTL Direktu gdje je gostovao povodom preuzimanja Bugattija.
"Recimo, ova stvar oko robotaksija će biti nešto jako veliko, ali to još nismo odlučili pokazati", započeo je Rimac.
Voditelj Zoran Šprajc ga je upitao znači li to da se ne radi o spinu ili puštanju balona.
"Zašto bismo mi spinali ili puštali balone? Mi smo odlučili, radimo tri godine na tom projektu, dovesti ga do jedne određene faze, mi već imamo prototipove, radi puno ljudi na tome. Željeli smo doći do jednog određenog nivoa i onda ga pokazati, što će biti početkom sljedeće godine. I vjerujte, bit će oduševljeni. I radit ćemo tu nešto u Hrvatskoj za cijeli svijet. To će biti nešto što će biti veće i od Rimac Automobila, i od Bugattija i od svega. Dajte nam još malo da to pokažemo", rekao je Rimac.
Šprajc je ponovio da to onda znači da ćemo sljedeće godine, dakle 2022., imati promociju robotaksija.
"Pokazat ćemo projekt, a prvi robotaksiji će biti u Zagrebu 2024.", rekao je Rimac.
Rimac obećao pokazati projekt početkom 2022., još ga nije pokazao
Nije se dogodilo. Nismo ni mogli biti oduševljeni jer Rimac u prvoj polovici 2022. nije pokazao projekt kako je obećao. Sada smo debelo u drugoj polovici 2023. godine i projekta i dalje nema.
Da stvar bude zanimljivija, sve ovo događa se u vremenu kada, po tvrdnjama šefa P3 Mobilityja, Rimac uopće operativno ne sudjeluje u radu firme. Podsjetimo još jednom, Pejković je rekao da Mate Rimac "nije operativno uključen u P3 barem 2.5 godine". To ga očito nije spriječilo da daje (neispunjena) obećanja o robotaksijima, a sada ga njegovi kolege brane da s probijenim rokovima nema nikakve veze.
Priča krenula još 2018., pet godina kasnije i dalje ne znamo u kojoj je točno fazi projekt
Inače, za početak cijele priče treba se vratiti još tri godine unazad od Rimčevih obećanja na televiziji, u 2018. godinu. I sam je Rimac u televizijskom gostovanju 2022. spomenuo da te godine rade na tom projektu.
U ljeto 2018. Rimac je na Facebook postavio objavu o autonomnim vozilima koja Rimac Automobili testiraju na zagrebačkim ulicama, a pritom je napisao kako nam predstoje vrlo uzbudljiva vremena. Dakle, Rimac je još tada testirao ono što će se kasnije nazvati robotaksijima. Ta su vozila, doduše, imala volan koji robotaksiji ne bi trebali imati.
Rimac's Autonomous Research Vehicle on the roadsOur Autonomous Driving Team launches its fleet of Research Vehicles to accelerate the development of our Autonomous Driving System and C_Two’s signature feature – the Driving Coach. The fleet will consist of several types of vehicles for different applications and scenarios with higher performance and more exciting vehicles to come later this year. The vehicle shown in the video features a suite of 8 cameras, 6 radars, 12 ultrasonic sensors, an inertial measurement unit and high-precision GPS. The Research Vehicles can be controlled by our on-board AI system and will be used for data collection and testing of our algorithms. Interesting fact: the vehicle collects 6 TB of data for every hour of driving. All that data is used to develop our deep learning and AI models for perception, localisation, motion planning and driver monitoring.
Posted by Rimac Automobili on Wednesday, July 18, 2018
Pet godina kasnije i dalje ne znamo u kojoj je točno fazi razvoj tih vozila. Pejković je u jučerašnjoj objavi kao dosadašnja postignuća naveo izgradnju tima od 200 ljudi, "napravljen dizajn i velik dio razvoja auta i prve prototipove" te privatna ulaganja za koja u P3 Mobilityju tvrde da će do lansiranja usluge u Zagrebu iznositi 70 posto, naprama 30 posto i EU fondova.
Posebno je u ovome zanimljiv dio o razvoju automobila budući da se jasno može iščitati da automobil još nije razvijen. To da je napravljen "velik dio razvoja" je vrlo neodređeno i još uvijek ne znamo koliko su još automobili daleko od toga da zaista budu spremni za upotrebu. Pejković je naveo i da su napravljeni "prvi prototipovi", no nije naveo o kolikom se broju automobila radi ni bilo kakve detalje o tim prototipovima.
Veliki problemi s infrastrukturom, za sedam puta smanjen inicijalni broj robotaksija. Rimac se više uopće ne oglašava
Dodatni problem je to što izgradnja infrastrukture još nije ni započela. Podsjetimo, još prošle godine trebao je biti izgrađen veliki terminal za električne automobile, gdje bi se vozila punila, čistila i stajala kada nisu u upotrebi. No ne samo da terminal nazvan Centar mobilnosti nije izgrađen, nego je P3 Mobility odustao od lokacije kod Save i Studentskog doma Stjepan Radić koja je bila dogovorena s Gradom Zagrebom. Nova potencijalna lokacija nije objavljena.
Također se ne zna u kojoj je fazi tvornica robotaksija. Podsjetimo, u Planu otpornosti i oporavka stoji da je za Zagreb planirana "inicijalna flota od 700 autonomnih električnih vozila" te da će se proizvesti 2024. godine.
No iz P3 Mobilityja su u međuvremenu i tu brojku korigirali. Pa tako kažu: "Mi planiramo na cestama u Zagrebu imati stotinjak vozila zajedno s kompletnom uslugom do kraja 2024. U periodu nakon toga planira se značajno više vozila u Zagrebu, dugoročno nekoliko puta više od spomenutih 700."
Mate Rimac se o projektu robotaksija više uopće ne oglašava.