KADA se sada već davne 1996. godine počeo baviti izradom web stranica, Vanja Bertalan je zakoračio u segment poslovanja koji je tek bio u povojima. Internet se u Hrvatskoj tada tek počeo pojavljivati, a njegovi su se korisnici gotovo mogli nabrojiti na prste. Danas, 24 godine kasnije, Bertalan je, s Mariom Stipanovićem, vlasnik jedne od najznačajnijih hrvatskih digitalnih agencija - Humana.
Cijela priča, kaže Bertalan za Index, počela je na jednom projektu, na kojem su on i Stipanović zajedno radili 2000. godine. Tada su shvatili da bi, kako se to kaže, "nešto trebali pokrenuti" te da im svijet interneta otvara bezgraničan prostor za razvoj poslovanja. Samo je trebalo osmisliti projekte i tehnološki se opremiti za tako nešto.
Najprije su izrađivali web stranice, a onda su se proširili i u druge segmente digitalnog poslovanja
Tvrtku web.burza, kako se Human zvao do prije godinu dana, pokrenuli su 2001. godine. Najprije su se bavili izradom web stranica, a potom su posao počeli širiti i u druge aspekte digitalnog poslovanja.
"Od početka radimo na projektima koji su vezani uz internet. Startali smo s pet ljudi, a sada imamo 40 zaposlenika", ističe Bertalan.
S vremenom su poslovanje proširili i na web oglašavanje i mobilne aplikacije. Prvi veći klijenti, dodaje naš sugovornik, bili su im RTL i Podravka, s kojima i danas surađuju. U međuvremenu su stekli još niz klijenata. Među njima su A1, Diners i Nova TV.
Promijenili su naziv tvrtke kako bi bolje odražavao njihov rad
Nakon 18 godina poslovanja prošle su godine suvlasnici Bertalan i Stipanović odlučili promijeniti naziv tvrtke. Izbor je pao na naziv Human za koji smatraju da puno bolje odražava bit njihova rada od dotadašnjeg naziva web.burza.
"Naziv Human puno bolje oslikava naš rad i puno je bolje prihvaćen na tržištu. Naši klijenti su ljudi, a ne strojevi, a digitalne proizvode također koriste ljudi. Zato smo prošle godine za našu digitalnu agenciju i odabrali naziv Human", objašnjava 44-godišnji Bertalan.
Osim u Hrvatskoj, Human posluje i na svjetskom tržištu. Riječ je o tržištima regije, ali i o zapadnoj Europi i SAD-u, odakle imaju sve više klijenata. Američko i zapadnoeuropsko tržište bit će im u fokusu i u daljnjem radu.
Dobili su "web Oscara"
"Nećemo zanemariti hrvatsko tržište, naprotiv, ali put daljnjeg razvoja ipak vidimo ponajprije na američkom i tržištima zapadnoeuropskih zemalja. To su velika i razvijena tržišta na kojima je više poslova i veća publika. Naravno, vani je i puno jača konkurencija u našem segmentu poslovanja nego u Hrvatskoj, iako i ovdje ima sve više digitalnih agencija", pojašnjava Bertalan.
U nastupu na domaćem, a pogotovo na stranim tržištima, Humanu će svakako koristiti i brojne nagrade koje je dobio. Human je, podsjećaju u toj agenciji, u svibnju ove godine dobio dvije nagrade Webby, što je svojevrsni "web Oscar" za online projekte, koje su osvojili u konkurenciji velikih igrača poput Googlea, Samsunga, Khan Akademije i KLM-a. Nedavno su osvojili i nagradu Red Dot koja se već 65 godina dodjeljuje za inovativnost i dizajn. Osim dva Webbyja i Red Dota, Human je dosad dobio i nagrade Lovie, W3, CSS Winner i Mixx.
Dobra kombinacija poslovnog trokuta
"Imamo dobru kombinaciju poslovnog trokuta - razumijevanja klijentovog biznisa, zatim kreativnosti i dizajna te na kraju tehnologije i implementacije. To je ključ za stvaranje kvalitetnih i uspješnih projekata i izdvaja nas od konkurencije", hvali se Bertalan.
Prošlu je godinu Human zaključio s prihodima od oko 10 milijuna kuna, dok su rashodi tvrtke iznosili oko 9,5 milijuna kuna. Kada se podvuče crta, ostaje dobit od oko pola milijuna kuna.
Ovogodišnji izazov i u njihovu poslovanju svakako je koronakriza. Ipak, Bertalan smatra da se i u takvoj situaciji njihov posao može razvijati.
Koronakriza je potaknula njihovo poslovanje
"Epidemija koronavirusa pokazala je da je digitalizacija moguća i da se može brzo provesti. Kako se bavimo digitalnim komunikacijama, možemo reći da smo u poslovanju od pandemije koronavirusa imali više koristi nego štete", napominje Bertalan.
U poslovanju, ističe, žele kreirati projekte koji će imati globalni pozitivan utjecaj. Ili barem utjecaj na 10 i više milijuna ljudi. Jedan od takvih projekata bila je Coolinarika.
"Motivira me konstantno rješavanje problema. Pa i cijeli dizajn je zapravo rješavanje problema. Zato je to izazov. Kad shvatiš da si uspio i stvorio odličan proizvod koji ljudi vole koristiti, onda je to odličan osjećaj", objašnjava Bertalan svoju viziju uspjeha.
Iako se njegova tvrtka razvijala brzo, prateći razvoj interneta, kaže da ne želi kaotičan, već kontrolirani rast.
"Brz rast nosi negativnu energiju u timu, a to želimo izbjeći. Želimo rast koji će biti postupan i kvalitetan", zaključuje Bertalan.