Mate Rimac danas se na Facebooku sarkastično osvrnuo na komentare koji su bili upućeni onima koji su posprdno komentirali da Bugatti Rimac u idućih šest mjeseci planira zaposliti više od 50 novih radnika u odjelu lakirnice u Rimac Kampusu u okolici Zagreba.
>>VIDEO Rimac izbrojio 20 Nevera: "Evo što će ti lakireri raditi"
Rimac je priložio video uz kojeg je napisao "Ma, jedan auto napravili i mijenjaju boje" i "Šta će ti lakireri radit, jedan auto godišnje?". Radi se o komentarima koji su očito upućeni onima koji smatraju da mu ne treba 50 radnika u odjelu lakirnice.
U videu je komentirao kako mu je ova galerija "omiljeno mjesto u kompaniji jer tu može promatrati proizvodnju dodajući da se ponekad iznenadi koliko tu ima automobila.
"Sada se nalazim dolje u proizvodnji, prolazimo pored proizvodnje komponenti gdje proizvodimo pogonske sklopove, invertere, punjače i mjenjače. Ovdje je sklapanje. A ovdje je proizvodnja Nevere. Pa idemo: jedan, dva, tri, četiri, pet, šest, sedam, osam, devet, deset, jedanaest, dvanaest, trinaest, četrnaest, petnaest, šesnaest, sedamnaest, osamnaest, devetnaest.
A jedan (dvadeset) je spreman za isporuku. Uskoro će mu se pridružiti i ostali", govori Rimac u videu.
Super za Nevere, ali što je s obećanim robotaksijima?
Lijepo je što Mate Rimac broji Nevere, ali mi brojimo robotaksije - projekt u koji je Rimac ambiciozno ušao te u kojem ozbiljno probija rokove. Javnost, naime, taj projekt itekako zanima jer je dio vladinog Plana nacionalnog oporavka i otpornosti temeljem kojeg se financira nezanemariv dio projekta.
>> Rimčev projekt robotaksija ozbiljno probija rokove. Ovo su neispunjena obećanj
Plan Oporavka i Otpornosti,... by Index.hr
O tom projektu Rimac se uopće više ne izjašnjava iako mu je za nj ove godine dano 179.5 milijuna eura Europske unije i našeg novca. Projekt je prvo trebao biti realiziran do kraja ožujka 2025. godine, no pitanje je u kojem će roku i u kojoj mjeri na kraju biti ostvaren.
Što je točno Rimac obećao?
U službenom dokumentu Rimčev projekt nosi naziv "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture" te je označen kodom. Za cilj se navodi "razviti i implementirati u potpunosti novi ekosustav urbane mobilnosti, usko integriran s javnim gradskim prijevozom koji će se sastojati od 3 ključne komponente nužne da bi potpuno autonomna vozila mogla funkcionirati i sudjelovati u prometu".
Te tri ključne komponente su, kako se navodi u dokumentu, potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije, razvoj i izgradnja specijalizirane infrastrukture za autonomna i električna vozila integrirana s javnim gradskim prijevozom i razvoj softverske platforme za upravljanje kompletnim sustavom.
U dokumentu je detaljno opisano što se točno misli pod "potpuno autonomnim električnim vozilom". Što se autonomnog sustava vožnje tiče, odnosno umjetne inteligencije koja će upravljati senzorima i kamerama, kažu da su odabrali firmu koja je među tri vodeće u svijetu u tom području.
Kad je riječ o infrastrukturi, u dokumentu se navodi da će biti razvijena infrastruktura specijalne namjene u kojoj će se navedena vozila održavati i čistiti te provjeravati rade li svi sustavi na njima ispravno. Navodi se softverska platforma za koju se, piše u dokumentu, planira integracija s javnim gradskim prijevozom te željeznicom. U dokumentu stoji da će centar za punjenje robotaksija biti gotov do kraja 2022.
Rimac se Von den Leyen hvalio kako će auti voziti po gradu 2024. godine
Rimac je u srpnju 2021., prilikom posjeta predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen Zagrebu, rekao sljedeće:
"Žao mi je što pričamo o nekom tajnom projektu. Nismo još tu, tu je auto koji su svi vidjeli unutra. Želimo to dovesti do više razine i prikazati vjerojatno početkom iduće godine. Rollout očekujem 2024. godine, da će ti auti voziti po gradu, a imat ćemo i infrastrukturu do tada", rekao je tada Rimac.
Zagreb bi tako trebao postati prvi grad na svijetu s mrežom samovozećih električnih taksija, što uključuje izgradnju Centra mobilnosti, odnosno parka, trga, spremišta i punionica električnih robotaksija, kao i same flote robotaksija, kojih bi trebalo biti više od 700.
Samo što u priči nešto ozbiljno ne štima.
Rimčeva firma skroz odustala od terminala kod Save
Kao prvo, spomenuti Centar mobilnosti trebao je biti gotov do kraja 2022. godine. Radi se o centralnoj točki projekta, terminalu gdje bi se autonomna vozila punila, odakle će kretati i kamo će se vraćati.
Rimčeva firma Project Mobility 3, koja je nositelj projekta i čiji je suvlasnik uz Rimac Automobile i južnokorejska KIA, uz to se uopće nije javila na natječaj Grada Zagreba za izgradnju terminala na lokaciji kod Save, nedaleko od Studentskog doma Stjepan Radić.
Početkom lipnja ove godine postalo je potpuno jasno da Centar mobilnosti, pola godine od probijanja roka, nije ni u ozbiljnoj pripremi, nakon što su iz Rimčeve firme objavili da su potpuno odustali od lokacije uz Savu koja je bila predstavljena kao gotova stvar kad je riječ o terminalu za robotaksije.
"Što se tiče Centra mobilnosti kao jednog od elemenata projekta, gradnja mu je inicijalno bila planirana u blizini Jadranskog mosta, no nakon detaljne analize, uvidjeli smo da to nije najpogodnija lokacija.
To je i glavni razlog zašto se nismo javili na javni natječaj Grada Zagreba za tu lokaciju", rekli su iz Project Mobilityja 3. Nisu naveli na kojoj bi alternativnoj lokaciji trebao biti terminal za robotaksije.
Nejasno što je sa studijom izvodljivosti
Rimac je odlučio robotaksije razvijati u tajnosti i prototip nikada nije predstavljen javnosti pa nema nikakvih informacija u kojoj je fazi taj dio projekta. S obzirom na to da terminala, koji bi bilo mnogo teže sakriti od javnosti, još nema ni u tragovima, zaključak je kako od projekta Rimčevih robotaksija dosad nismo vidjeli ništa.
Osim toga, pitanje je što je sa studijom izvodljivosti. U spomenutom Planu oporavka i otpornosti, dokumentu iz srpnja 2021., navodi se i da "u ovoj fazi projekta još nema studije izvodljivosti".
Dalje se navodi kako je "rad na spomenutoj studiji započeo te se njen završetak očekuje do kraja lipnja 2021. godine". No ni studija nikada nije viđena, barem u javnosti, i ni Rimčeva firma ni vlada je ne spominju pa se ne zna što je sad s njom.
Koliko će biti robotaksija? Što je s tvornicom?
Pitanje je i koliko će tih robotaksija biti. U Planu otpornosti i oporavka stoji da je za Zagreb planirana "inicijalna flota od 700 autonomnih električnih vozila" te da će se proizvesti 2024. godine.
U lipnju kada su objavili da neće biti ništa od terminala kraj Save, iz Mobilityja 3 dali su i obećanje da "uskoro kreće i izgradnja tvornice za velikoserijsku proizvodnju autonomnih električnih vozila", čime se "Hrvatsku stavlja na mapu razvoja ključnih tehnologija budućnosti koje će donijeti brojne koristi i čine značajan napredak Hrvatske u smjeru zelenih i digitalnih tehnologija".
O najavljenoj tvornici zasad nema baš nikakvih informacija, a korigirana je brojka od 700 robotaksija, barem za početak.
"Mi planiramo na cestama u Zagrebu imati stotinjak vozila zajedno s kompletnom uslugom do kraja 2024. U periodu nakon toga planira se značajno više vozila u Zagrebu, dugoročno nekoliko puta više od spomenutih 700", poručili su iz P3 Mobilityja.
Vlada tražila produljenje roka, Rimčeva tvrtka i dalje optimistična
Ono što ne izgleda optimistično jest i činjenica da je vlada početkom rujna zatražila od Europske komisije da produži rok za jednu od faza u razvoju robotaksija. Traži se odgoda od godinu dana za jedan segment projekta poznatog kao "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture".
Kako su tada tvrdili iz vlade i iz tvrtke Project 3 Mobility, glavni razlog za traženu odgodu je dugotrajna procedura odobrenja Europske komisije. Zeleno svjetlo za projekt došlo je tek prije tri mjeseca.
Iz tvrtke poručuju da ova odgoda neće utjecati na krajnji rok za projekt. "Projektni rokovi su izazovni, ali pomicanje jednog od međukoraka neće utjecati na finalni ishod", kažu iz Project 3 Mobilityja, što znači da je rok i dalje 2025. godina.
Butković spominje 2026. godinu
Tako očito ne misli ministar prometa i potpredsjednik vlade Oleg Butković, koji je u Dnevniku Nove TV spominjao rok za 2026. godinu.
"Cijela procedura testiranja i, naravno, činjenice da bi to trebalo profunkcionirati 2026. godine...", rekao je Butković u jednom trenutku.
Prvi kvartal 2026. kao krajnji rok dovršetka cijele investicije spominje se i u dva službena i pravno obvezujuća dokumenta - prema odluci koju je u srpnju 2021. potvrdilo Vijeće EU te operativnom sporazumu vlade i Komisije, potpisanom nekoliko mjeseci kasnije. Ti su dokumenti doneseni nakon Nacionalnog plana oporavka.
U njima stoji da do kraja 2025. moraju biti proizvedena autonomna električna vozila, specijalizirana infrastruktura mora biti operativna i sve funkcije instalirane. U sljedećem kvartalu, odnosno u prva tri mjeseca 2026., osobama s invaliditetom, obećava se, bit će dodijeljeno 50 tisuća besplatnih vaučera za vožnju, koji će vrijediti najmanje pet godina nakon izdavanja.
Rimca se amnestira od odgovornosti
I dok Rimac broji Nevere, o projektu robotaksija se ne oglašava. Sudeći prema istupu šefa tvrtke za robotaksije Project 3 Mobility Marka Pejkovića, Mate Rimac nema nikakve veze s time što projekt robotaksija kasni i što vrlo izgledno neće biti dovršen u roku.
Pejković je napisao da "Mate nije operativno uključen u P3 već barem 2 i pol godine". Poručio je kritičarima da su "fulali koga napadaju" te da pomicanje rokova nije Rimčeva krivica.
Rimac je, da bude sasvim jasno, osnivač tvrtke Project 3 Mobility, zadužene za Rimčev projekt robotaksija u Zagrebu. Uz njega su osnivači spomenuti Marko Pejković i Adriano Mudri.
Rimac 2021.: Meni su dolazili investitori i rekli: "Mate..."
Dok projekt nije počeo probijati rokove, Rimac se o temi oglašavao. Prvi put se te teme rubno dotaknuo gostujući u RTL Direktu u travnju 2021., nakon što se doznalo da je projekt robotaksija ubačen u vladin Plan oporavka i otpornosti.
"Meni su dolazili investitori i rekli: Mate, dat ćemo ti jako puno novaca, ajmo napraviti konkurenta Tesli. Ja sam njima objašnjavao da smatram da u 2019./2020. nema smisla razvijati automobil koji ima volan i koji će se prodavati krajnjim korisnicima... i to ima jako puno svojih koristi. Mi smo se odlučili na taj projekt koji nismo htjeli objaviti dok nije u završetku i već radimo dvije godine na tome."
Mnogo detaljnije o robotaksijima u istoj je emisiji govorio u srpnju iste godine, također u RTL Direktu, gdje je gostovao povodom preuzimanja Bugattija. "Recimo, ova stvar oko robotaksija će biti nešto jako veliko, ali to još nismo odlučili pokazati", započeo je Rimac.
Iste godine je molio za još malo vremena
Voditelj Zoran Šprajc ga je upitao znači li to da se ne radi o spinu ili puštanju balona.
"Zašto bismo mi spinali ili puštali balone? Mi smo odlučili, radimo tri godine na tom projektu, dovesti ga do jedne određene faze, mi već imamo prototipove, radi puno ljudi na tome. Željeli smo doći do jednog određenog nivoa i onda ga pokazati, što će biti početkom sljedeće godine.
I vjerujte, bit ćete oduševljeni. I radit ćemo tu nešto u Hrvatskoj za cijeli svijet. To će biti nešto što će biti veće i od Rimac Automobila, i od Bugattija i od svega. Dajte nam još malo da to pokažemo", rekao je Rimac.
Šprajc je ponovio da to onda znači da ćemo sljedeće godine, dakle 2022., imati promociju robotaksija. "Pokazat ćemo projekt, a prvi robotaksiji će biti u Zagrebu 2024.", rekao je Rimac o planu za koji se sad može reći da će ga biti jako teško ostvariti.