Ilegalne migracije i povećana opasnost od terorizma mogu biti stvarne prijetnje, ali se rješavaju na plećima pograničnog stanovništva - mještani koji žive uz granicu i sada opet stoje u kolonama, kao što je to bilo prije ulaska Hrvatske u šengenski prostor. U međuvremenu, neki manji prijelazi ostaju potpuno nekontrolirani, piše slovenski 24ur.
Pitaju se kakav učinak takva kontrola može imati, kao i zašto su Talijani uspjeli uspostaviti sustav u kojem promet teče nesmetano i eliminiraju se samo pojedinačna vozila, a slovenska policija kontrolira svako vozilo. Navode primjer s južnog dijela slovensko-hrvatske granice.
Tko se iz hrvatske Istre vraćao u Sloveniju preko Sečovlja ili Dragonje, dugo je, kažu, čekao u redu.
"Jesensko vrijeme, još nema pravog odmora, nema turističke sezone, a na graničnom prijelazu čekali smo i po pola sata", kaže Ingrid Mahnič.
Ono čega smo se bojali, dogodilo se, kažu mještani. Prelazak granice ponovno je postao dugotrajan proces unatoč ministrovim obećanjima da neće biti neugodnosti za stanovnike granice.
"Svakog putnika provjeravaju"
“Pričalo se da će svako malo pregledavati, recimo, sumnjive aute, ali zapravo svakog putnika provjeravaju, provjeravaju dokumente”, kaže Mateja Grbec koja svakodnevno putuje između Hrvatske i Slovenije.
Ali moguće je iz Hrvatske u Sloveniju, kao i dalje u Italiju, potpuno mimo policijskih kontrola.
Primjer graničnog prijelaza Brezovica kod Gradina, na prijelazu Socerb također nema talijanskih sigurnosnih organa. Pa može li takva kontrola uopće biti učinkovita i smislena? Zašto i slovenske vlasti ne provode nadzor na isti način kao talijanske, pita se 24ur.
“Inače stoje mirno, imaju i mitraljeze, gledaju eventualno sumnjive tablice, ali ne zaustavljaju svako vozilo”, dodaje Mahničeva.
Desetodnevna izvanredna kontrola nedavno je produžena za 20 dana. No, kako se sve čini, kontrole na graničnim prijelazima bit će još barem nekoliko mjeseci, pišu Slovenci.