Foto: Grgo Jelavić/Pixsell
DOPISNICA portala The Telegraph i stručnjakinja za turistička odredišta Jane Foster u nedavnom članku iznosi probleme s kojima se suočava grad koji se nalazi na UNESCO-ovu popisu svjetske baštine.
"Dubrovnik, grad koji je jednom lord Byron, veliki pjesnik romantizma, opisao kao "biser Jadrana", u opasnosti je od kolapsa zbog prevelikog broja posjetitelja, upozoravaju građani.
Postojane srednjovjekovne zidine čuvale su Dubrovnik od raznih katastrofa, ali sada se UNESCO-ova svjetska baština suočava s još jednom prijetnjom - prekomjernom navalom turista.
Samo je prošlog kolovoza 10.338 ljudi kupilo karte za šetnju zidinama, a taj rekord mogao bi se nadmašiti ovoga ljeta.
Situacija je slična onoj u Veneciji, gdje građani prosvjeduju zbog navale gostiju".
Malo stanovnika, puno posjetitelja
"Od 5000 ljudi 1991. godine, danas u Starom gradu živi samo 1157 ljudi, jer ih gužva i buka tjeraju drugdje. Na vrhuncu sezone šetnja Stradunom, glavnom ulicom dugom 300 metara, može trajati i 40 minuta, dok se mještani uglavnom okupljaju u jednom jedinom kafiću. Riblja tržnica u staroj luci više ne radi. Tijekom zime u Starom gradu nema nikoga osim ekipa za snimanje filmova kao što su Ratovi zvijezda, Igra prijestolja i Robin Hood.
Prošle je godine UNESCO poslao upozorenje Dubrovniku, u kojemu stoji da je status svjetske baštine grada ugrožen zbog broja turista i lošeg upravljanja kruzerskim turizmom. Stoga je bivši dubrovački gradonačelnik Andro Vlahušić ograničio broj ulazaka u Stari grad na 8000 i postavio 116 nadzornih kamera. No, i za ovu godinu predviđa se golem broj posjeta ljudi i kruzera.
Uz to što svi dođu u isto vrijeme, putnici s kruzera ne stignu potrošiti novac, jer imaju vremena samo prošetati zidinama i kupiti sladoled, a često ne znaju ni u kojoj su zemlji".
Nejasni planovi
"Lokalni vijećnik Ljubo Nikolić rekao je da će se status Dubrovnika kao svjetske baštine morati preispitati ponajprije zbog nedostatka plana upravljanja gradom i turističke strategije u vezi s kruzerima. Za sada se planira razvoj plana za upravljanje gradom koji bi se trebao uvesti do 2019. godine, ali turistička je strategija na čekanju.
Glavni je pregovarač s kruzerskim poduzećima Lučka uprava Dubrovnik, kojom upravlja Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture. Nikolić ističe da zabrinutost i dalje ostaje, jer se upravljanje lukom namjerava prepustiti stranom koncesionaru, a ne postoji jasan plan ograničavanja broja posjetitelja, niti usklađivanja s planom upravljanja gradom.
Usto, na web stranici Lučke uprave Dubrovnik postoji natječaj za koncesije iz rujna 2014. godine u kojemu stoji da luka Gruž predviđa izgradnju terminala za putnike s trgovačkim centrom, garažom i autobusnim terminalom", zaključuje Foster.