PROŠLOGODIŠNJI računalno-animirani film Trolls World Tour poslužio je kao prvi test u predstavljanju filmova tijekom pandemije. Film se pojavio na streaming uslugama na zahtjev istog dana kad i u ograničenom broju kina u travnju 2020. godine. Filmska industrija željela je saznati hoće li publika biti voljna platiti online streaming novih naslova ako ih ne može pogledati u kinima, piše The Conversation.
Pokazalo se da je film brzo zaradio više od 200 milijuna dolara na online iznajmljivanju. Distributer Universal počeo je s kinematografskim lancima dogovarati da i drugi filmovi budu dostupni online samo nekoliko tjedana nakon prvih prikazivanja u kinima.
Uspjeh Trolls World Toura koincidirao je s pretpostavljenom revolucijom u produkciji animacije na daljinu koju je donijela pandemija. Budući da se glumci i ekipe na lokacijama za snimanje moraju prilagođavati sigurnosnim mjerama i smjernicama, dugometražni crtani filmovi su nasuprot tome vrlo pogodni za rad na daljinu. U početku se čak govorilo o porastu produkcije animiranih medija koja se doimala otporna na pandemiju.
Situacija sve složenija
Međutim, 12 mjeseci kasnije situacija je ponešto složenija. Zbog ekonomskih pritisaka industrija animiranih filmova počela se smanjivati iako je pogodnija za produkciju u pandemijskim okolnostima. Primjer toga je nedavna objava Walt Disney Companyja da zatvara svoju podružnicu za računalnu animaciju Blue Sky Studios. Riječ je o iznenadnom nestanku nakon 34 godine koji će nesumnjivo osiromašiti ovu kinematografiju za jedan od najkreativnijih i najmaštovitijih studija.
Blue Sky je dao značajan doprinos obliku i smjeru američke animacije. Usred borbe za prevlast 90-ih godina između Pixar Animation Studiosa i DreamWorksa Blue Sky se na sceni pojavio pomalo neprimjetno u usporedbi sa svojim konkurentima. Osnovao ga je u veljači 1987. animator Chris Wedge. Studio se bavio dizajnom softvera i animiranim oglasima prije nego što se usmjerio na vizualne efekte i animaciju likova, radeći na računalnoj animaciji za blockbustere kao što su Star Trek: Insurrection (1998.) i Fight Club (1999.).
U međuvremenu je Wedgeov računalno-animirani kratki film Bunny (1998.) osvojio Oscara za najbolji kratki animirani film. Uslijedio je prvi Blue Skyev dugometražni digitalni film Ice Age (2002.), koji je rezultirao uspješnom franšizom u trajanju od dva desetljeća. U sljedećim godinama Blue Sky je proizveo 13 dugometražnih filmova te mnoštvo kratkih crtanih filmova i televizijskih specijala, balansirajući originalne franšize s maštovitim nastavcima brojnih popularnih medijskih proizvoda.
Neočekivano zatvaranje
Iako su mnogi animacijski studiji dolazili i nestajali, neočekivano zatvaranje vodećeg igrača kao što je Blue Sky dovest će do stotina otkaza i otkazivanja animiranih filmova koji su već u produkciji. Upozorenja o budućnosti Blue Skya pojavila su se odmah nakon što ga je kao dio veće akvizicije od prethodnog vlasnika 20th Century Foxa 2019. godine preuzeo Walt Disney Company. To je značilo da je Disney postao vlasnik dva od tri glavna konkurenta u američkoj animiranoj produkciji nakon što je 2006. godine kupio Pixar za 7.4 milijarde dolara.
Disneyjev rastući monopol u zabavnoj industriji tijekom posljednjih 20 godina izazvao je uzbunu. Ne treba zaboraviti da je Disney u kolovozu 2009. za četiri milijarde dolara kupio Marvel. S obzirom na uspjeh animacije tijekom pandemije, nestanak Blue Skya mogao bi biti dio šire Disneyjeve korporativne strategije da tržišnu prednost stječe tako što kupuje i potom zatvara konkurente.
Nestanak velikog animacijskog studija u takvim okolnostima teško se može smatrati dobrom viješću za sektor. No iznenadno zatvaranje Blue Skya može se također protumačiti kao signal da je holivudska animacija općenito pod pritiskom prvi put otkako je Top Story označio početak novog doba. Sam Disney je kao razlog zatvaranja Blue Skya naveo "trenutnu ekonomsku stvarnost". Blockbuster izdanja Disneyja i Pixara pojavit će se i ovog ljeta, ali ti animirani filmovi započeli su život godinama. Tek će se vidjeti kako će to utjecati na stvaranje novih filmova.
Posljedice na crtiće
U međuvremenu Universalov pariški studio Mac Guff (tvorac franšize Despicable Me) privremeno je zatvoren prošle godine zbog koronavirusa, što je imalo posljedice i po njegove animirane filmove. Prikazivanje filmova svih većih holivudskih animiranih studija također je odgođeno. U nekim su slučajevima kinematografska izdanja potpuno preskočena (kao u slučaju Pixarova Soula) zbog sporije produkcije i problema s rokovima.
Ostaje pitanje koliko je za ovu industriju održiv rad na daljinu, posebice u situaciji kad holivudski studiji često dio posla prepuštaju vanjskim partnerima širom svijeta, a ne može se računati na globalno konzistentne i stabilne internetske veze. Kako god da se uzme, propast Blue Skya je značajna. Čak i ako Disney zadrži neka izdanja, poput serijala Ice Age, neočekivani kraj Blue Skya u konačnici ukazuje na nestabilnost s kojom se suočava postpandemijski Hollywood.