Na maloprodajnom tržištu imamo situaciju u kojoj čak ni diskontni lanci više to nisu. I oni se samo prilagođavaju konkurenciji, pa je zato roba određenog diskontnog lanca skuplja nego u nekoj drugoj zapadnoj državi puno veće kupovne moći.
Zbog čega je tako? Jer to mogu i jer im prodaja ne pada. Dapače, ona raste. Taj princip vrijedi i za sve ostale.
Kako usporiti rast cijena?
Stalni rast cijena nije samo monetarna pojava, on je snažno vezan uz psihologiju ponašanja potrošača i očekivanja za budućnost. Kada cijene počnu rasti i kada gospodarstvo krene u tu spiralu, taj je proces teško zaustaviti, a naročito kada se očekuje da će on prestati sam od sebe.
Jedini način za usporavanje rasta cijena jest korekcija potražnje: potrebno je smanjiti vlastitu potrošnju i prestati kupovati artikle koji nisu nužni kako bi se prisililo i proizvođače, ali i trgovinu na korekciju cijena. Primjera za to je mnogo, sami smo svjedoci da roba koja se ne prodaje gubi vrijednost i cijena joj pada. Dakle, ako možemo zamijeniti proizvod x za jeftiniji y, trebali bismo to učiniti. Unatoč kritikama i nezadovoljstvu, promet u trgovinama raste, i to više godina zaredom. Ljudi i dalje kupuju i negoduju i, dok je god tako, cijene se neće smanjivati.
Ne može se očekivati značajan pad cijena jer su i trgovine doživjele velike promjene i rast troškova. Prije svega, tu je pritisak na rast prosječnih plaća u trgovini, što ulazi u direktan trošak poslovanja, i to je rast koji plaća potrošač. Također je smanjen broj radnih dana uvođenjem neradnih nedjelja, odnosno ograničavanjem broja radnih nedjelja na maksimalno 16 u godini.
Potrošači imaju moć
Stvari nisu crno-bijele, ali ne treba očekivati socijalnu osjetljivost trgovaca ili proizvođača, već je dovoljno koristiti osnovne ekonomske principe, poput ponude i potražnje. Ako je ponuda velika, a ne možemo reći da nije, i ako je potražnja konstantna i raste, tada će cijene rasti. No, ako ponuda stagnira i potražnja opada, sigurno će doći do korekcija cijena. Kratkoročno i većih jer se trgovci zbog višegodišnjih ugovora o kupovini s proizvođačima i dobavljačima moraju rješavati robe koja ima rok trajanja, ali dugoročno ta neravnoteža može dovesti i do većih problema u opskrbi jer će se potrošiti njihov potencijal i resursi nabave.
Potrošači imaju moć, imaju novac i mogu direktno odrediti pobjednike i gubitnike na tržištu. Opstat će oni ponuđači koji imaju manje fiksne troškove, bolje procese i optimizaciju i oni koji su inovativniji i više slušaju bilo potrošača. Svatko od nas može smanjiti nepotrebnu kupovinu za npr. 10% a da pri tome ne osjeti značajno narušavanje standarda života. Svaki sustav, bilo privatni ili javni, može pronaći način za uštedu i optimizirati procese za 10%. Ta razlika je značajna i ona bi mogla pomoći u zaustavljanju rasta cijena.
Robovanje markama i proizvodima
Naše robovanje nekim robnim markama ili grupama proizvoda trgovci prate rastom cijena, pa roba poput svima omiljenog bakalara doseže astronomske cijene, a sve zbog svijesti da je to roba za koju se u blagdansko vrijeme ne pita za cijenu. Primjera poput navedenog ima jako, jako puno, pa domaća konditorska industrija koristi slične metode povećavanja cijena za omiljene domaće brendove koji uopće nisu poznati izvan granica bivše države.
Imamo paradoks da roba proizvedena u Zagrebu, uz sve transportne i druge troškove, košta više na mjestu proizvodnje nego u stotinama kilometara udaljenoj Njemačkoj. Sve to je posljedica prodajne psihologije jer proizvođač zna da je kupac navikao na proizvod, a trgovac povećava cijene dok se ne osjeti pad potražnje. Tada slijede razne prodajne akcije i smirivanje ljutitog potrošača koji onda ipak s odobravanjem pristaje na kupnju.
Ne smijemo se vezivati ni za što ako nam o tome ovisi kućna ekonomija i nije strašno neki artikl zamijeniti povoljnijim. Dapače, to će poslati vrlo jasnu poruku da je rastu cijena došao kraj. Potrošači uglavnom glasaju novčanikom za mjesto gdje se, uz odlične cijene, i osjećaju bolje.
Ponekad smo spremni platiti i puno više ako nam je doživljaj kupnje ugodniji, ako imamo slobodan parking bez velike gužve, ponekad nam se sviđa kvaliteta robnih marki, ali svima nam se sviđa kupiti nešto što je kvalitetno, a ne preskupo. Prema tome, prestanimo biti robovi robnih marki i o kupnji odlučujmo racionalno.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala