Štrajk stjuardesa i pilota Croatia Airlinesa koštat će četiri milijuna dolara!

ČLANOVI Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova danas su objavili kako ovog petka u 6 sati kreću u štrajk nakon što su propali pregovori s upravom Croatia Airlinesa.

Prvi u nizu štrajkova će trajati do sljedećeg utorka u 6 sati ili do odluke štrajkaškog odbora o prekidu štrajka. Iz Sindikata su se obratili i premijerki Jadranki Kosor. "Želimo da nam se stanku regulira u skladu sa Zakonom o radu. Svjesni posla koji radimo, ne tražimo da promet stane, ali zakon predviđa sporazumno korištenje tog vremena. Poslodavac i o toj temi odbija pregovarati", ističu iz Sindikata.

Obračun plaće žele definirati kolektivnim ugovorom

Dodaju kako im je oduzeto šest dana godišnjeg odmora koje su imali zbog otežanih uvjeta rada te su tražili da im se vrati pet dana, jer su sada na zakonskom minimumu, a "uvjeti rada su dodatno pogoršani štednjom na broju posada, jedinim kadrovskim uštedama koje je uprava poduzela".

"Ugovorom o radu je plaća izražena u bodovima, no način obračuna plaće nije definiran ugovorom ili kompanijskim pravilnikom, pa ga želimo definirati kolektivnim ugovorom", kažu iz Sindikata te ističu kako smatraju da ih poslodavac zakida za ugovorenu plaću jer bodove dijeli sa 182 radna sata, "što je još jedan 'popust na radnu snagu' koji uprava nije znala iskoristiti za pozitivno poslovanje".

Na najavu štrajka reagirao je i Croatia Airlines koji tvrdi kako je prihvatio četiri ključna uvjeta na temelju kojih je Sindikat u veljači najavljivao štrajk, ali su "stjuardese i stjuardi izašli sa čak 43 nova zahtjeva".

Croatia Airlines gubi milijun dolara dnevno

"Samo izravne štete, koje bi nastale u slučaju štrajka, iznosile bi milijun dolara dnevno, s obzirom na booking za ta četiri dana (9. - 13. srpnja), koji trenutno iznosi 25.000 do 30.000 putnika kojima u slučaju štrajka tvrtka mora refundirati novac", ističu u priopćenju iz Croatia Airlinesa te dodaju kako je neizravna šteta nesaglediva zato što smo ušli u "srce turističke sezone", a radi se i o drugom udarnom vikendu. "Eventualni bi štrajk imao goleme posljedice za domaći turizam i općenito za ugled Republike Hrvatske kao izrazito turističke zemlje čije gospodarstvo uvelike ovisi o uspjehu turističke sezone", piše u priopćenju Croatia Airlinesa.

Iz tvrtke navode kako nisu točne tvrdnje Sindikata da radnici rade nezaštićeni kolektivnim ugovorom i po pravilima koje postavlja Uprava. "Na članove SKOZ-a odnose se odredbe Jedinstvenog kolektivnog ugovora potpisanog 8. veljače 2010. s tri sindikata organizirana u tvrtki koja pokrivaju više od 70 posto zaposlenika", pišu iz Croatia Airlinesa te dodaju kako stjuardese osim osnovne plaće dobivaju i dnevnice, paušale te proviziju od prodaje duty free robe u zrakoplovu.

CA donosi podatak da je najniže primanje stjuardese u svibnju bilo 5.006 kuna, a najviše je bilo 12.168 kuna. "Kad je riječ o ograničenju radnog vremena, Pravilnikom o radnim vremenima članova posade zrakoplova određeno je radno vrijeme od 190 sati na mjesec. Radi se o duty timeu tj. vremenu 75 minuta prije dolaska na posao pa sve do 30 minuta poslije gašenja motora zrakoplova. Primjerice, u svibnju ove godine prosječno radno vrijeme voditeljica kabine iznosilo je 120 sati, a ostaloga kabinskog osoblja 144 sata. Uz duty time, postoji i tzv. flight time čija je norma 70 sati i odnosi se na vrijeme provedeno u zrakoplovu. Za ilustraciju, norme su u nekim europskim kompanijama: Lufthansa 79 sati, Iberia 85 sati, Austrian Airlines 90 sati, Malev 100 sati, TAP Portugal 95 sati", tvrde u Croatia Airlinesu.

Iz CA se nadaju da do štrajka neće doći

Kažu i kako je najmanji broj dana godišnjeg odmora za pripravnice 28, a najviši 36. CA je ponudio i povećanje slobodnih dana sa sadašnjih 96 na 108 tijekom godina. "Valja napomenuti da prema prijašnjem kolektivnom ugovoru kabinsko osoblje nije imalo šest slobodnih dana zbog uvjeta rada, što je u suprotnosti s tvrdnjama SKOZ-a", pišu iz CA te dodaju kako u civilnom zrakoplovstvu nije poznat slučaj određivanja stanke, što traže iz Sindikata.

"Uprava vjeruje da do najavljenog štrajka ipak neće doći s obzirom na tražene uvjete, koji nemaju uporište u pozitivnoj zakonskoj regulativi, a niti odražavaju svijest o aktualnoj gospodarskoj situaciji, posebice u zračnom prijevozu koji trpi najveću krizu u svojoj povijesti. Croatia Airlines nalazi se na putu provedbe aktivnosti oporavka kompanije gdje se bilježe i prvi pozitivni rezultati, a eventualni štrajk direktno bi se negativno odrazio na ostale uposlenike i na čitavu kompaniju", zaključili su iz Croatia Airlinesa.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.