Simbolika koju su njemački farmeri odabrali da izraze svoje nezadovoljstvo vladom u prvim danima nove godine bila je nedvosmislena koliko i zlokobna: pokraj seoskih cesta diljem zemlje mogla su se vidjeti improvizirana vješala na semaforima, kao referenca na boje triju vladajućih stranaka, tim riječima britanski Guardian započinje svoju analizu o trenutnim štrajkovima u Njemačkoj, a koji bi mogli dodatno prodrmati ionako nestabilnu političku situaciju u zemlji.
Vješala najavljuju neviđene međusektorske prosvjede i štrajkove koji pogađaju njemačke ceste i željeznice od ponedjeljka i svjedoče o dramatičnoj promjeni raspoloženja u zemlji koja je bila hvaljena zbog svog pristupa prema industrijskom sektoru, a koji se temeljio na kompromisu, posebno u usporedbi s tradicionalnijim susjedima Francuzima, sklonih štrajkovima.
Budući da ove godine predstoje ključni izbori u istočnim njemačkim pokrajinama, čak se i neki poljoprivrednici boje da bi novi revolucionarni duh mogao ići ravno u ruke krajnjoj desnici.
Štrajku se ne nazire kraj, prosvjednici spriječili iskrcavanje ministra gospodarstva s trajekta
Osmodnevni prosvjed poljoprivrednih radnika diljem zemlje, koji uključuje blokade autocesta i koje je šef udruge poljoprivrednika nazvao prosvjedom "kakvog zemlja nikada prije nije doživjela", održat će se unatoč djelomičnom zaokretu vlade nakon smanjenja subvencija za dizel i poreznih olakšica na poljoprivredna vozila, koja su i pokrenula prosvjede.
Razinu bijesa koja je pokrenula prosvjede pokazalo je i stotinjak poljoprivrednika u četvrtak navečer koji su spriječili vicekancelara i ministra gospodarstva Roberta Habecka da se iskrca s trajekta u sjevernoj Njemačkoj, natjeravši ga da se vrati na otok gdje je proveo praznike.
Političar Zelenih je navodno pozvao neke od prosvjednika da iznesu svoju zabrinutost na trajektu, što su oni odbili. "Čini me zamišljenim, da, čak i zabrinutim, što se raspoloženje u zemlji zahuktava do te mjere", rekao je Habeck u petak.
Prijevoznici tereta kažu da će se pridružiti prosvjedima poljoprivrednika kako bi izrazili svoju užasnutost povećanjem cestarina za teška teretna vozila koje je stupilo na snagu početkom prosinca, a koje je počelo blokadama regionalnih središta, a kulminirat će skupom kamiona u Berlinu 18. i 19. siječnja.
Kaos na cestama, moguća i paraliza željezničkog prometa
Putovanje vlakom kako bi pobjegli od kaosa na cestama vjerojatno neće biti opcija za putnike: željezničari povezani s GDL-om, njemačkim sindikatom strojovođa, najavili su svoju namjeru da nastave štrajkove diljem zemlje zbog nezadovoljstva oko plaća i radnog vremena od ponedjeljka nakon primirja tijekom božićnog razdoblja.
Prosvjedi samozaposlenih poljoprivrednika i teretnih prijevoznika te štrajkovi u državnom željezničkom sektoru nisu koordinirani, fokusirani su na različite zahtjeve, a u nekim su slučajevima povezani i sa sporovima koji prethode aktualnoj vladi. Ali njihova je suglasnost dala krajnjoj desnici savršenu priliku za raspirivanje populističkih fantazija o državnom udaru.
Na svojim kanalima na društvenim mrežama krajnje desna stranka Alternative für Deutschland (AfD) objavila je karikaturu običnih ljudi koje "neodgovorno političko vodstvo tjera u propast kao u srednjem vijeku" i pozvala je građane da se pridruže takozvanom "generalnom štrajku".
Na Telegram kanalima za razmjenu poruka neki su prosvjednici podijelili slike Reichstaga u plamenu okruženog traktorima koje je generirala umjetna inteligencija, uz riječi: "Dođite u Berlin i potjerajte semafor! Njemačka postaje plava", referenca na boje AfD-a.
Neki se prosvjednici distancirali od poruka AfD-a
Udruga njemačkih poljoprivrednika pokušala se distancirati od "nasilnih fantazija o državnom udaru" i kritizirala je blokadu Habeckovog trajekta u četvrtak.
"Ovi su prosvjedi voda na mlin AfD-a", rekao je Clemens Risse, glavni tajnik udruge malih poljoprivrednika u Saskoj, istočnoj državi u kojoj ekstremno desna stranka vodi u anketama prije izbora u rujnu.
"Rastuća birokratska opterećenja i sve veći troškovi u posljednjih 10 godina stvorili su ogromnu frustraciju koja se sada širi", dodao je. "A onda AfD ukazuje na bescarinski uvoz žitarica iz Ukrajine i govori poljoprivrednicima da vlada pokušava spasiti svijet, ali ne brine za svoje."
Problemi njemačke poljoprivrede i tranzicija na obnovljive izvore energije
Budući da se sastoji od oko 256.000 poduzeća koja zapošljavaju otprilike 2% nacionalne radne snage, njemačka poljoprivredna industrija može se činiti malom. Ali poljoprivrednici obrađuju otprilike polovicu njemačke kopnene mase, a glasnogovornici industrije naglašavaju da bi geografski položaj zemlje i kvaliteta tla trebali značiti da njihov sektor ima budućnost čak i u vremenima globalnog zagrijavanja.
Smanjenje subvencija koje je ove zime razljutilo njemačke poljoprivrednike nije bilo toliko planirano koliko nametnuto, pa sada tako opozicija radosno trlja ruke na štetu kancelara Olafa Scholza.
U studenom je pak njemački ustavni sud presudio da je vladin dugoročni "fond za klimu i transformaciju" neustavan nakon što je Kršćansko-demokratska unija (CDU) desnog centra pokrenula pravni spor protiv planova države da prenamijeni nepotrošen novac iz izvanrednih mjera izazvanih pandemijom za klimu akcijske inicijative.
Presuda je prisilila tri vladajuće stranke - Scholzove socijaldemokrate lijevog centra, Habeckovu Zelenu stranku i liberalnu Slobodnu demokratsku stranku (FDP) ministra financija Christiana Lindnera da pronađu načine za krpanje financijske rupe od 60 milijardi eura.
Porezne olakšice za poljoprivredni dizel i izuzeće od poreza na automobile za poljoprivredna vozila - koje nisu podupirali ni ekolozi ni liberali slobodnog tržišta - ponudili su se kao područja za kompromis.
Populistički bijes koji su pokrenuli sada djelomično revidirani rezovi uglavnom je bio usmjeren na Zelene, a ne na CDU u opoziciji ili liberalni FDP, čija predanost mehanizmu zaustavljanja duga - ograničavanje zaduživanja na 0-35% njemačkog nominalnog bruto domaćeg proizvoda - ozbiljno ograničava manevarsku sposobnost vlade.
No predložena smanjenja kritizirali su čak i poljoprivrednici sa simpatijama prema programu ekološke stranke. "Apsolutno je ispravno transformirati njemačku poljoprivredu iz ovisne o fosilnim gorivima u solarnu", rekao je Ottmar Ilchmann, proizvođač mlijeka iz Donje Saske. "Ali ovo nije pravi način."
Smanjenje subvencija za dizelsko gorivo, koje vlada sada planira postupno uvesti do 2026., vjerojatno će pogoditi manje farme, a ne velike tvrtke, i moglo bi se pokazati posebno bolnim za organske poljoprivrednike, koji troše više benzina po hektaru od konvencionalnog uzgoja.
Neki farmeri predlažu da je vlada umjesto toga mogla povećati porez na parafin ili gnojiva. "Već se osjećamo kao da nas pretjerano reguliraju revni birokrati", rekao je Ilchmann, ukazujući na novi satelitski nadzor poljoprivrednih polja diljem EU i zahtjeve poljoprivrednicima da protokoliraju svoje metode putem aplikacije. "Postoji osjećaj da što god učinimo, nikad nije dovoljno."
Unatoč tome, bio je vrlo kritičan prema tome što su neki njegovi kolege nasjedali na napredovanje krajnje desnice. "Neki farmeri kažu: 'Ne može gore od ovoga, možda ću sljedeći put glasati za AfD'", rekao je. "Pa, predlažem im da pogledaju što imaju za reći u svom manifestu."
Osnovan od strane skupine ekonomista koji se zalažu za slobodno tržište, ali protiv eura, AfD u svom stranačkom manifestu iz 2023. još uvijek poziva na "raščišćavanje džungle subvencija i posebnih fondova".