Stručnjak popljuvao novi zakon: "To je demagogija, ubojicama na cesti odmah poništite vozačke"

Foto: Index, Rudinapress

PREMA direktivi Europskog Vijeća Hrvatska do 20. svibnja ove godine mora uskladiti zakonodavstvo s onim Europske Unije, što će utjecati i na postojeće stanje u cestovnom prometu.

>> NOVA PRAVILA ZA VOZAČE Za tri pijanstva ostaje se bez dozvole, dobra vijest za kupce novih auta

Koje nas novosti očekuju Indexu je otkrio Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa.

"Hrvatska mora donijeti zakonske i podzakonske akte te njima implementirati dvije direktive. Jedna se odnosi na tehnički pregled motornih vozila, a druga na tehnički pregled gospodarskih vozila. A jednako tako mora se redefinirati i sustav negativnih prekršajnih bodova", rekao nam je Mataija.

"Vozaču koji u 2 godine prikupi 12 negativnih bodova trajno se oduzima vozačka, a za novu će moći na polaganje tek nakon dvije godine. Dosad bi se nakon 9 negativnih bodova privremeno oduzela, a potom bi mu se vratila", objašnjava Mataija.

Marušić: "Te promjene nisu dovoljne"

No, prometni stručnjak Željko Marušić za Index je rekao kako ove promjene nisu dovoljne.

"Ovo je potpuno krivi pristup i mlaćenje prazne slame. Dakle, to je isto kao da nekome kažete ako dva puta ubije čovjeka da će ostati bez slobode. U osnovi sve ovo što tu stoji već je postojalo, naš je zakonski okvir formalno dobar, ali je potpuno pogrešna primjena svega toga. Cijeli je sustav nepošten i neučinkovit. Već deset puta sam javno rekao da treba napraviti samo dvije sljedeće mjere: Prvo, da bitno pojeftini taksije na bilo koji način, novom regulativom, novim tehnologijama, novim poslovnim metodama, a posebice subvencijama države i lokalne samouprave tako da u noćima vikenda jedno mjesto u taksiju košta koliko i tramvajska karta. I ako bismo istodobno pojeftinili korištenje autocesta bilo kojim modelom, time bismo postigli višestruko više nego svim ovim mjerama zajedno.


Druga je stvar, kako može MUP voditi cijeli program kad su i oni podložni velikim kritikama, premda istodobno MUP u mnogim stvarima može biti primjer drugima. Konkretno, da prometnim sustavom upravlja Ministarstvo prometa, a što je u svim uređenim i pametnim državama. Tada bi iz Ministarstva prometa netko mogao kazati i kritizirati MUP zašto ne optimiziraju i unaprijede nadzor prema realnim rizicima i opasnostima. Zašto ne radite kontrole kad je sklisko i magla, nego radite kontrole kad je sunce i kad nema opasnosti", kaže Marušić za Index. On dodaje da treba provoditi mjere koje postoje jer su one dobre, ali treba uvesti direktno poništenje vozačke dozvole.

"Moj je prijedlog provoditi dosadašnji zakon, da treće oduzimanje dozvole znači poništenje. S time što se, kao u nogometu, za brutalne prekršaje treba uvesti trenutačno poništenje", dodaje Marušić.

"Pravosuđe je sramota hrvatskog naroda"

Po njemu treba donijeti cijeli niz raznih mjera.

"Kako će MUP kazati da ne valjaju, ne mogu oni sami sebe ocjenjivati? Tada bi netko u Ministarstvu prometa rekao da je MUP-ov nadzor predvidljiv pa samo "blesavi" plaćaju kazne. "Pametni", a ustvari neodgovorni, znaju gdje mogu juriti, a gdje trebaju zakočiti. Također, treba shvatiti da su dobici mogući samo cijelim sustavom mjera, netko treba voditi računa o cjelini problema. MUP treba samo provoditi nadzor. S ovim mjerama izostaje mjera da se kontrolira zašto su hrvatske ceste toliko pogibeljne. Primjerice, u Norveškoj koja ima milijun više stanovnika godišnje gine tek nešto više od sto ljudi. Mi imamo niz stvari koje u cestovnoj infrastrukturi treba mijenjati. Osnovni je problem što ceste ne ispunjavaju kriterije EuroRAP-a, to znači da ceste opraštaju greške, a ne da masakriraju. To se konkretno odnosi na nezaštićene armirano betonske i čelične stupove, stabla uz cestu, a pogotovo ,što je hrvatski "specijalitet", armirano betonski mostići preko odvodnih kanala. Ljudi ih postavljaju kako god hoće. Ti mostići pretvaraju benigna izlijetanja u kanale u smrtne ishode. Dalje, kad ćemo mi poduzeti mjere da naš vozni park postane mlađi. On je sad prešao 13 godina, a sve iznad deset je nedopustivo. Optimalno je osam. Uvođenjem superhik porezne reforme, iz lošeg išli smo u gore. Auti koje kupuju prosječni vozači su poskupjeli. Ljudi se snalaze kako znaju, novaca imaju koliko imaju, i kupuju "kramu" zbog koje je smrtnost još veća", širinu cijelog problema velikog broja prometnih nesreća navodi Marušić.


"Hrvatska je raritet i po tome što je 40 posto poginulih preživjelo inicijalnu nesreću, ali su preminuli kasnije, imamo katastrofalno zbrinjavanje. Hrvatska je među zemljama koje nemaju organiziranu helikoptersku službu spašavanja, to je apsurd", dodaje prometni stručnjak.

"I na kraju imamo pravosuđe koje je sramota hrvatskog naroda. Ono jednostavno sokoli sve prijestupnike, i ako su kažnjeni, većina ih se izvuče. Imamo neučinkovito, nepošteno i korumpirano pravosuđe zbog koji smo izgubili stotine života", još jedan od problema ističe Marušić.

"Ovo je čista demagogija"

"Moj je zaključak umjesto da stvar u ruke uzme Ministarstvo prometa koje bi obuhvatilo sve mjere istodobno, od jeftinijih taksija, jeftinijih cestarina, dorada prometnica kako bi opraštale greške, mjera koje bi potaknule da imamo mlađi vozni park, konstruktivnih kritika rada MUP-a kojima bi on bio više usmjeren realnim opasnostima, revizijom pravosuđa, a na kraju integralnim video nadzorom prometa kao najučikovitijom mjerom kontrole, mi ovdje radimo kozmetičke promjene i mlatimo praznu slamu", zaključuje Marušić.

"Ovo je površan, selektivan pristup koji je čista demagogija", dodaje za kraj razgovora.

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.