U SVIJETU umjetnosti upravo se vodi najveća pravna bitka dosad viđena. Ruski je oligarh koji tvrdi da je zakinut za nevjerojatnih milijardu dolara pri kupnji 38 remek-djela vodi protiv švicarskog trgovca umjetnina koji kaže da je to bio samo posao.
Sada, nakon šest godina tužbi u različitim državama, došlo je do još jednog obrata u sagi toliko dramatičnoj da je dobila ime dostojno filmskog scenarija - Afera Bouvier.
Dimitrij Ribolovlev, ruski oligarh, bivši većinski vlasnik proizvođača gnojiva Uralkali i aktualni većinski vlasnik i predsjednik nogometnog kluba AS Monaco, godinama na raznim sudovima progoni švicarskog trgovca umjetninama i specijalista za njihovo skladištenje, prijevoz, analizu i konzervaciju Yvesa Bouviera. Rus tvrdi da ga je Švicarac prevario za ukupno milijardu dolara, prodajući mu skupocjena umjetnička djela po prenapuhanim cijenama, u desetogodišnjem razdoblju.
No u novom je obratu Bouvier za CNN sada otkrio da priprema vlastitu protutužbu tešku milijarde dolara protiv Ribolovleva, nakon što je u veljači pokrenuo pravnu akciju u Singapuru, s obrazloženjem da mu je dugotrajna sudska bitka s ruskim tajkunom uništila poslovanje i reputaciju. Vojska je odvjetnika i PR menadžera zaposlena s obje strane u ovoj pravnoj bitci koja uključuje optužbe za zastrašivanje i političke spletke.
Salvator Mundi, najskuplja slika ikad prodana
A u ovu dramu uključena su neka od najskupljih i najkontroverznijih umjetničkih djela - prije svega najskuplja i najzagonetnija slika na svijetu, Salvator Mundi, za koju neki smatraju da je djelo Leonarda da Vincija, dok drugi osporavaju njenu autentičnost. Ribolovlev je sliku Salvator Mundi (Spasitelj svijeta) 2017. godine prodao za rekordnih 450 milijuna dolara, na aukciji u čuvenoj aukcijskoj kući Christie's u New Yorku.
Kupac je ostao anoniman, ali naširoko se vjeruje da je riječ o kontroverznom saudijskom princu prijestolonasljedniku Mohamedu bin Salmanu, najpoznatijem po optužbama da je naredio zvjersko ubojstvo saudijskog novinara američkog Washington Posta Jamala Khashoggija u saudijskom konzulatu u Istanbulu 2018. godine, nakon čega je njegovo tijelo navodno raskomadano i otopljeno u kiselini. Američke obavještajne službe zaključile su u izvješću u veljači ove godine da je upravo Mohamed bin Salman odobrio njegovu otmicu i ubojstvo, što saudijski režim poriče.
>>Tko je saudijski princ upetljan u likvidaciju novinara - reformator ili ubojica?
No priča tek tu postaje intrigantna. Sam Ribolovlev je osporavano remek-djelo prethodno kupio od Bouviera, koji je na toj prodaji zaradio više od 50% cijene za koju je sliku kupio sam.
Prvi put prodan za 45 funti, posljednji put za 450 milijuna dolara
Naime, Salvator Mundi, slika koju je francuski kralj Luj XII. naručio početkom 16. stoljeća, a kasnije posjedovao engleski kralj Charles I., ponovo se pojavila 1958. Tada se vjerovalo da je slika ili kopija ili rad iz Leonardovog studija, a ne njegovo osobno djelo, pa je na aukciji prodana za skromnih 45 funti. Pola stoljeća kasnije, 2005. godine, na aukciji ju je kupio konzorcij spekulativnih trgovaca umjetninama za manje od 10.000 američkih dolara, u vrlo lošem stanju. Osam godina kasnije, nakon što je slika minuciozno restaurirana i proglašena originalnim djelom čuvenog renesansnog majstora, Bouvier ju je kupio za 80 milijuna dolara - uz pomoć pokeraša koje je angažirao kako bi joj srušio cijenu.
Švicarski trgovac ga je ubrzo nakon toga za 127.5 milijuna dolara prodao svom tadašnjem klijentu Ribolovlevu - prema računu navedenom u sudskim spisima, preko offshore tvrtke, pri čemu je uzeo proviziju od 1%. Iako je ruski oligarh kasnije, 2017. godine, na aukciji sam prodao sliku za 450 milijuna dolara, on ipak tvrdi da ga je Bouvier prevario, što Bouvier, naravno, poriče.
"O ovim se stvarima vodi postupak na sudovima na kojima očekujemo da ćemo dokazati što se dogodilo i da je Bouvierova izmišljena priča lažna. Za sada je najznakovitije ono što Bouvier ne spori: kao savjetnik za umjetnost pretvarao se da pomaže svojim klijentima u otkupljivanju umjetničke zbirke po cijeni od dvije milijarde dolara, dok je tajno za sebe ubrao polovicu te cijene", komentirao je za CNN glasnogovornik obitelji Ribolovlev.
Ipak, Bouvier osporava da je ikada bio "savjetnik za umjetnost", što je tvrdnja na kojoj Rus temelji svoju tužbu.
"Ja sam trgovac umjetninama", rekao je za CNN. "Ugovori koje su pripremili odvjetnici Ribolovleva i svi moji računi izričito su me opisivali kao 'prodavača'. Ribolovlev nikada nije uspio uvjeriti niti jednog suca ili tužitelja u bilo kojoj jurisdikciji iz vrlo jednostavnog razloga što se njegovi navodi ne podudaraju sa stvarnošću naših ugovornih odnosa."
Je li ga naslikao Leonardo ili njegovi šegrti?
Ova pravna saga obuhvaća mnoge probleme koje regulatori povezuju sa sve većim globalnim tržištem umjetnosti - umjetnička djela su, u pogrešnim rukama, postala još jedna vrsta robe za transfere, da ne kažemo i pranja novca s vrlo malo odgovornosti.
Dodatni misterij je to što Salvator Mundi nije viđen od rekordne prodaje 2017. No u medije se vratio nakon što je u travnju objavljen francuski dokumentarac koji tvrdi da je slika bila u središtu diplomatske svađe Pariza i Rijada, uslijed sumnji u njezinu autentičnost i saudijskog zahtjeva da se slika izloži u Louvreu.
>>Gdje je Spasitelj svijeta, remek-djelo Leonarda da Vincija? Priča je jako čudna
U dokumentarnom filmu Spasitelj na prodaju, anonimni visoki francuski dužnosnik tvrdi da je princ Bin Salman zahtijevao da se Salvator Mundi izloži pored Mona Lise kako bi se potvrdio kao autentično Leonardovo djelo - iako su njegova autentičnost i autorstvo i dalje osporavani.
Francuska vlada na kraju je odlučila da sliku neće izlagati pod saudijskim uvjetima. U međuvremenu, povjesničari umjetnosti i stručnjaci nastavljaju raspravljati je li Leonardo sliku Salvator Mundi naslikao u potpunosti ili je samo pridonio slici koja su uglavnom izradili šegrti u njegovoj radionici. Ovisno o zaključku, procijenjena vrijednost slike mogla bi se razlikovati za više stotina milijuna dolara, s obzirom na to da na svijetu postoji manje od 20 potvrđeno autentičnih Leonardovih slika.
"Slika je predivna, ali ne i dobra investicija"
Štoviše, čini se da su i oni koji su profitirali od prodaje slike imali svoje sumnje u njenu autentičnost. Prema e-mailovima koje je Bouvier podijelio sa CNN-om, navodno između Bouviera i predstavnika Ribolovleva, švicarski prodavač je 2013. savjetovao svom klijentu da je slika predivna, ali ne i dobra investicija. Naime, ni Vatikan ni bilo koji veliki svjetski muzej nisu izrazili interes za njenu kupnju, očito zbog sumnji u autorstvo.
"Ruke su najbolje očuvani dijelovi", stoji u Bouvierovom mailu od 22. ožujka 2013., dok je "ostatak uglavnom restauriran".
U drugom mailu Bouvier piše da će svaki "kupac koji nabavi ovu sliku, koju nitko ne želi, po previsokoj cijeni, biti smatran za 'goluba', biti ismijan na tržištu i izgubit će vjerodostojnost", s obzirom na "vrlo niski originalni udio slike za koji se čini da je naslikan rukom samog Leonarda".
Antoine Vitkine, redatelj spomenutog dokumentarca, za CNN je rekao da je bio zatečen saznanjem da je Bouvier, koji je svoju karijeru započeo kao autsajder umjetničkog svijeta, među onima koji su sumnjali u vjerodostojnost slike, s obzirom na to da su istaknutiji stručnjaci potvrdili njenu autentičnost.
Među njima je i britanska Nacionalna galerija, koja je 2011. izložila sliku i tako je katapultirala u centar pozornosti umjetničkog svijeta.
"Morate imati na umu koliko mnogo ljudi ima vlastiti interes u ovom poslu", rekao je Vitkine.
Bouvier zaradio 40 milijuna dolara na preprodaji slike
Dimitrij Ribolovlev; Foto: EPA
Ruski oligarh, koji je između ostaloga pažnju privukao i kupnjom multimilijunske nekretnine od Donalda Trumpa (prije nego što je ovaj postao predsjednik SAD-a), i sam je optuženik na sudu zbog skandala podmićivanja dužnosnika Monaca u vezi s parnicom protiv Bouviera, u slučaju koji su francuski mediji nazvali "Monacogate".
Bouvier se u posljednjih šest godina obranio od tužbi u Monaku, Singapuru i Hong Kongu. U New Yorku još uvijek traje parnica vrijedna 380 milijuna dolara Ribolovleva protiv tvrtke za trgovinu umjetninama Sotheby's zbog navodnog pomaganja Bouvieru da napuše cijene.
"Prije sam bio poduzetnik s mnogo poslova i obiteljskom tvrtkom koja je građena 50 godina. Otkako je sve ovo počelo, provodim cijelo vrijeme braneći se na sudu i braneći svoju reputaciju u tisku", žali se Bouvier, koji priznaje da je zaradio 40 milijuna dolara kad je preprodao sliku Salvator Mundi.
"To je vrlo dobar posao za moju tvrtku. Neću se žaliti. (Ali) morate shvatiti kako je to bilo. Aukcijske kuće uvrstile su me na crnu listu, banke mi nisu htjele odobriti kredit, morao sam krenuti s rasprodajom imovine kako bih zadržao osoblje i posao", rekao je na pitanje o ovoj milijunskoj zaradi na prodaji.
Mutni svijet umjetnina
Autor i redatelj Ben Lewis, čija knjiga Posljednji Leonardo iz 2019. godine detaljno opisuje dramu koja okružuje sliku Salvator Mundi, smatra da javna svađa Bouviera i Ribolovleva baca svjetlo na mračnu stranu umjetničkog tržišta.
"Afera Bouvier klasičan je primjer onoga što može poći po zlu u tajnom, mutnom i - u navodnicima - diskretnom tržištu umjetnina. Neprozirnost, nedostatak transparentnosti, pohlepa, utaja poreza, pranje novca, povijesno nepoštenje svijeta umjetnina, obmanjivanje, neiskrenost, korupcija. Mislim, gdje to završava?" komentirao je Lewis za CNN u Londonu.
S druge strane, kolekcionar umjetnosti i stručnjak Kenny Schachter inzistira da afera oko ove slike nije reprezentativna za veliku većinu umjetničkih transakcija
"Činjenica da ljudi uvijek kažu da je svijet umjetnosti previše nereguliran i da ima mračnu stranu je pretjerivanje. Bez obzira na to o čemu se radi, kad je tu puno novca, bit će i loših radnji", kaže Schachter za CNN dodajući da umjetnost nije ništa korumpiranija od ostalih industrija koje uključuju multimilijunske poslove, poput nekretnina, nakita i bankarstva.
Je li Salvator Mundi na jahti princa Bin Salmana?
U međuvremenu, svijet umjetnina i dalje se pita: Gdje je nestao Salvator Mundi?
Prema medijskim izvještajima iz 2019., završio je na jahti princa Bin Salmana vrijednoj gotovo pola milijarde. No Bouvier sumnja u to.
"Staviti ovakvu sliku na jahtu, s morskim zrakom i isparavanjem, bilo bi krajnje glupo. Ne mogu vjerovati da bi kupac stavio ovu sliku u takav postav. Nalazi se na drvenoj ploči koja se u kratkom vremenu može iskriviti", kaže Bouvier misleći na ploču od oraha na kojoj je umjetničko djelo naslikano.
Lewis pak misli da bi mogao biti u palači u Saudijskoj Arabiji, gdje će biti otkriven - možda prije kraja ove godine - u sklopu napora kraljevstva da se prikaže kao središte za umjetnost i kulturu.
"Najvažnija stvar na tržištu umjetnina je da iza najljepših predmeta često leže najružniji motivi. Salvator Mundi znači Spasitelj svijeta. A na neki način, slika sada nije toliko spasitelj svijeta koliko spasitelj Saudijske Arabije", zaključuje Lewis.