Švedski sindikati pronašli način da blokiraju Teslu. Tesla sada tuži državu

Zaoštrava se bitka između Tesle i švedskog sindikata metalaca, koji je u svojim jednomjesečnim nastojanjima da američkog proizvođača električnih automobila natjera na potpisivanje kolektivnog ugovora s oko 130 zaposlenika u Švedskoj, očito pronašao slabu točku.

Naime, slabom točkom pokazala se dostava registarskih pločica za nova vozila koja Tesla Motors Sweden isporučuje svojim švedskim kupcima. Naime, registarske pločice na zahtjev uvoznika izdaje Transportna agencija (Transportstyrelsen), koju ugovor obvezuje da pločice dostavlja isključivo preko nacionalne poštanske službe PostNord.

A djelatnici PostNorda odazvali su se pozivu sindikata metalaca IF Metall i iz solidarnosti odbili isporučivati bilo kakve pošiljke Tesla Motors Swedenu. Budući da je bez registarskih pločica nijedno vozilo ne može na cestu, Tesla je odlučio tužiti i PostNord i Transportstyrelsen.

"Ovo je jedinstveni napad na tvrtku koja legalno posluje u Švedskoj. Zapljena registarskih pločica predstavlja diskriminirajući napad na Teslu bez ikakvog zakonskog uporišta. Tesla zahtijeva da okružni sud u Norrköpingu obveže Švedsku transportnu agenciju da registarske pločice za vozila u vlasništvu Tesle, koja su registrirana u skladu s uredbom o registraciji i korištenju vozila, te kojima je dodijeljen registarski broj od strane Švedske transportne agencije, dođu u Teslin posjed", prenosi web stranica Dagens industri dijelove Teslinog sudskog podneska.

"Viša sila"

I PostNord i Transportna agencija tvrde da su njihovi postupci i odluke u skladu sa zakonima i međusobnim ugovorom. PostNord je blokadu vlastitih djelatnika prema Tesli proglasio višom silom, poput ratnog sukoba, poplave ili potresa, pa se na temelju toga ne osjeća odgovorim dostaviti pločice.

"U ovom smo sukobu neutralni, ali ne zaobilazimo blokadu. Pošiljke namijenjene Tesli se ne distribuiraju već tjedan dana. Pravo na štrajk je toliko snažno zaštićeno da se računa kao viša sila. To znači da mi ne kršimo društvenu misiju i obvezu", rekao je glasnogovornik PostNorda Anders Porelius za Dagens industri. 

Što se tiče Transportne agencije, sve državne službe u Švedskoj dužne pri distribuciji pošiljaka koristiti isključivo PostNord. Tesla je spreman sam preuzeti registarske pločice od Transportne agencije, ali prema ugovoru koji PostNordu jamči monopolski položaj, primatelj ne smije samostalno preuzeti svoju pošiljku.

"Svjesni smo da Tesla i Transportna agencija različito tumače zakon koji uređuje distribuciju pločica. Naša je procjena da zakonski nije moguće učiniti bilo što drugo. Tesla je, naravno, slobodan tražiti rješenje ovog pitanja na sudu", rekao je glasnogovornik Transportne agencije Mikael Andersson.
Neki pravni stručnjaci kažu da postoji jednostavan način da se blokada isporuke zaobiđe.

Registrirano 17.000 novih Teslinih automobila

Tesla bi morao odmah po uvozu automobila prenijeti vlasništvo na kupca, koji bi onda od Transportne agencije bez ikakvih problema dobio registarske pločice i preuzeo vozilo u distribucijskom centru Tesla Motors Swedena. No, čini se da Tesla ne želi svoje kupce stavljati u diskriminatoran položaj u odnosu na kupce ostalih automobila, a i pitanje je kako bi ovo rješenje funkcioniralo za vozila u leasingu kod kojeg nema prijenosa vlasništva.

"Primjećujemo da Tesla odlučuje ići dužim putem, putem pravnog procesa. Jednostavan i brz način da se ovo riješi je potpisivanje kolektivnog ugovora. Onog trenutka kada Tesla to učini, sukob prestaje", rekao je tajnik IF Metalla Veli-Pekka Säikkälä i nastavio:

"Švedski regulatorni okvir kaže da državna tijela ne smiju zauzeti stranu u sukobima na tržištu rada. Stoga pretpostavljamo da će Švedska transportna agencija ostati neutralna u ovom sukobu, baš kao što bi i trebala".

Nije sasvim jasno koliko Teslinih vozila nije isporučeno zbog blokade, no dnevni list Göteborgs-Posten piše da je od siječnja do listopada ove godine u Švedskoj registrirano 17.000 novih Teslinih automobila.

Musk: Ovo je ludilo

Svi sudionici u ovom industrijskoj sukobu, kao i švedski mediji pomno osluškuju reakcije suvlasnika i direktora Tesle Elona Muska, koji nigdje u svijetu ne dopušta sindikalno organiziranje svojih zaposlenika, pa ovaj slučaj ima i globalnu značenje.

"Ovo je ludilo", napisao je Musk prošlog četvrtak na X-u u svom prvom javnom osvrtu na štrajk i blokadu poslovanja Tesle u Švedskoj. Navodno je direktorima Tesla Motors Swedena zabranio da potpišu bilo kakav kolektivni ugovor, strahujući da bi to pokrenuo val sličnih zahtjeva za gotovo 130.000 Teslinih zaposlenika širom svijeta.  

Kolektivni ugovori odavno su postali standard na švedskom tržištu rada i trenutačno 90 posto svih zaposlenika u zemlji uživa zaštitu takvih ugovora. Iako su Musk i Tesla moćni suparnici u ovakvim sporovima, IF Metall je još na početku štrajka krajem listopada najavio da je spreman na višegodišnji sukob. Sindikat metalaca okuplja 240.000 članova u Švedskoj, a na svojim računima ima više od 10 milijardi kruna, odnosno gotovo milijardu eura. Pregovori IF Metalla i Tesle prekinuti su 6. studenoga i od tada nema nikakvog kontakta ili pokušaja dogovora.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.