VIŠE od 24 sata prošlo je od tragedije u srcu Budimpešte o kojoj će se pričati još danima i tjednima.
U srijedu, točno u 21:05, turistički brod Sirena na Dunavu, nedaleko od zgrade mađarskog parlamenta, sudario se s velikim kruzerom Viking Sigyna. Nakon kontakta manji se brod, na kojem je bilo 35 ljudi, prevrnuo i potonuo za samo sedam sekundi.
Na njemu su bila 33 turista iz Južne Koreje i dva mađarska člana posade. Među turistima je bilo devet obitelji, najmlađe je bilo dijete staro 6, 7 godina, a najstarija osoba imala je oko 70 godina.
Odmah je započela velika potraga u kojoj sudjeluju na deseci plovila i ronioci. Prve informacije govorile su o troje mrtvih, no već nekoliko sati kasnije brojka se popela na sedam.
Za 21 osobom traga se i u ovim trenucima, no šanse da će među njima biti preživjelih su minimalne. Potraga za nestalima proširena je i na dio Dunava koji se nalazi u Srbiji.
Samo sedam ljudi od 35 uspjelo se spasiti. Šanse za pronalazak još preživjelih su minimalne
Sedam osoba se uspjelo spasiti. Pritom su se ozlijedili, ali većina ih je otpuštena iz triju budimpeštanskih bolnica u koje su ih prevezli nakon nesreće. Većina je bila pothlađena. Temperatura vode sinoć je bila 10 do 12 stupnjeva. No još veći problem od niskih temperatura koje, prema riječima stručnjaka, nakon 10 do 20 minuta izazivaju hipotermički šok, putnicima Sirene predstavljalo je to što se brod prevrnuo, a većina južnokorejskih turista je zbog kiše bila u zatvorenom dijelu broda, te snažne riječne struje u Dunavu.
Turistički brod Sirena i riječni kruzer Viking kretali su se u istom smjeru Dunavom, prema sjeveru, kada je kod mosta Margaret došlo do sudara. Turistički brod iz zasad neutvrđenih razloga se u jednom trenutku počeo približavati riječnom kruzeru, krećući se ulijevo, i došlo je do sudara.
Spasioci danas nisu uspjeli izvući potonuli brod, a cijela bi operacija mogla potrajati danima. Akciju otežavaju teški vremenski uvjeti jer cijeli dan pada kiša, a i struje u Dunavu su jače nego inače.
Svjedočanstva preživjelih
Preživjeli s broda koji je potonuo ispričali su za južnokorejske medije što su doživjeli protekle noći. Jedan preživjeli kazao je da se sjeća kako se brod prevrnuo i potonuo. "U tom trenutku na palubi je bilo dvadesetak ljudi, a u donjim kabinama njih još deset. Oni na palubi pali su u vodu, a oni u kabinama vjerojatno nisu mogli izaći", kazao je.
Drugi preživjeli, identificiran kao Jeong, kaže da je uspio pronaći pojas za spašavanje i primio se za njega. Uže je bacio prema drugom muškarcu kako bi mogao doplivati do njega i kako bi se obojica uspjeli spasiti. "Vidio sam kako glave drugih ljudi nestaju pod vodom", kazao je.
U međuvremenu, kako šanse za prolaskom još preživjelih postaju gotovo nepostojeće, sve se glasnije postavlja pitanje tko je kriv i kako je uopće došlo do nesreće.
Kako je došlo do nesreće?
"Brodovi su se kretali u pravcu sjevera i u trenutku kada su se nalazili između dvaju stupova Lančanog mosta, Sirena je skrenula ulijevo prema Vikingovom brodu. Kada su se dva broda sudarila, manji turistički brod se prevrnuo na stranu i potonuo u roku od svega sedam sekundi", kazao je glasnogovornik policije Adrian Pal dodavši kako nije jasno zašto je brod skrenuo.
Iako je istraga nesreće još u povojima, pomorski stručnjaci vjeruju da je u pozadini ljudska pogreška, piše mađarski portal Index.hu. Pitanje je jesu li brod Sirena i veliki kruzer uopće komunicirali jedan s drugim, a ako je to i pokušano s jednog od dva broda, čini se kako je reakcija izostala s drugog. No čak i da su s kruzera primijetili da je manji brod skrenuo sa svoje putanje ulijevo, stručnjaci kažu kako nije bilo šanse da ga kruzer izbjegne s obzirom na to da se sve događalo neposredno ispred mosta.
Iako je Sirena znatno manja od Vikinga, ne spada među male brodove, rekao je Kalmar Gabor, brodarski stručnjak, za Index.hu. Mali brod je onaj koji je kraći od dvadeset metara i može primiti 12 ljudi. Sirena je 27 metara dugo plovilo s motorom od 150 konjskih snaga.
Sve je ovo važno za rekonstrukciju događaja jer u interakciji dvaju brodova koji su se sudarili ne vrijede okolnosti kakve vrijede za veliki i mali brod, nego za dva velika broda.
Pomorski stručnjak: Kapetan kruzera je morao vidjeti brod ispred sebe
Prema izjavama pomorskog stručnjaka, kapetan kruzera Vikinga morao je vidjeti Sirenu ispred sebe. Za sve kruzere poput Vikinga koji plove Dunavom u Mađarskoj već dugo vrijedi obveza ugradnje radarskog sustava. No taj sustav po zakonu ne mora biti samo ugrađen nego mora biti i u upotrebi. Riječ je o sustavu koji ne prati samo kretanje, nego i smjer, brzinu, ali i ime broda i može se pratiti putem monitora. No ne samo to, takav sustav može prepoznati i stupove mosta. Takav sustav ne može prepoznati plastični kajak, ali svakako mora prepoznati brod veličine Sirene.
Nije poznato koja je bila točna udaljenost između Sirene i Vikinga neposredno prije udara, ali ako je manji brod htio skrenuti u bilo kojem smjeru, to je morao iskomunicirati, odnosno upozoriti na neki način kruzer. U slučaju da radioveza nije radila, mogao ga je upozoriti zvučnim signalom, no još uvijek nije poznato je li to učinjeno. Upravo bi saznanje je li bilo komunikacije između dvaju brodova moglo biti jedan od ključnih elemenata u istrazi krivnje za nesreću, kaže stručnjak za Index.hu.
Drugi stručnjak kaže kako kapetan kruzera gotovo nikako nije mogao izbjeći manji brod, ključnim za istragu bi se moglo pokazati je li bilo komunikacije između dvaju brodova
Prema drugom stručnjaku, kapetan Vikinga je vjerojatno vidio skretanje Sirene, no udar je bio neizbježan. Rekao je kako je točno da su oba broda po definiciji velika, no da u stvarnosti vrijedi to što je Viking veći. Napominje i da je taj brod, za razliku od Sirene, išao ravno te kao takav ima prednost i nije mogao napraviti nagli manevar promjene smjera. Dodao je kako će, naravno, veliki brod pokušati izbjeći sudar, no da u ovom slučaju brod dug 135 metara, težak tisuću tona, ne može u jednom trenutku promijeniti smjer ni ako to želi. Jedan je razlog što je premalo vremena za to, a drugi što se sve događalo neposredno prije mosta pa je prijetio i udar u njegov stup. "U takvoj je situaciji mogućnost manevra vrlo mala", rekao je stručnjak. Prema njemu, u svemu je mogla ulogu igrati i nabujalost Dunava te da se kapetanu Sirene upravo zbog toga moglo činiti da je Viking dalje nego što uistinu jest.
Kako god bilo, sve je ovo pokrenulo pitanja o prenapučenosti prometa na dijelu Dunava u Budimpešti. U vrijeme kad se dogodila nesreća, tim je dijelom rijeke plovilo čak 70 brodova.
"Tragedija je bila pitanje vremena"
András Kurbély, zapovjednik broda koji već 27 godina plovi riječnim kruzerima na Dunavu, u intervjuu za Index.hu je kazao kako je Dunav u Budimpešti "smrtonosna klopka" za male turističke brodove i da je bilo samo pitanje vremena kada će se dogoditi ovakva tragedija.
"Nekad je to bilo dobro regulirano, turisti su na manjim plovilima uživali u znamenitosti Budimpešte bez straha da bi se moglo nešto opasno dogoditi. Međutim, s vremenom su posao preuzele velike kompanije, preveliki brodovi su preuzeli glavnu riječ u centru grada i odjednom je posao kapetana na turističkom brodu postao jedan od najopasnijih u gradu", kazao je.
"Razgovarali smo s brojnim stručnjacima i svi se slažu - ova praksa da riječni kruzeri prolaze Dunavom po noći je iznimno opasna i samo je bilo pitanje vremena kada će se dogoditi tragedija", dodao je.
Kurbély predlaže da se zabrane sve vožnje Dunavom u Budimpešti po noći. Napominje i kako je više stručnjaka zbog toga pisalo lokalnim vlastima, upozoravajući na taj problem, ali nikada se ništa konkretno nije poduzelo.