Foto: 123 rf, Index
HRVATSKA je proglašena najboljom svjetskom destinacijom za 2016. godinu u izboru kojeg je organizirao poznati američki turistički magazin Travel and Leisure. Uz to, posljednje u nizu priznanja za našu zemlju, u Glavnom uredu Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Indexu su rekli kako je ova godina za hrvatski turistički sektor bila izuzetno uspješna, a otkrili su i što nas čeka naredne sezone.
Posljednji podaci Državnog zavoda za statistiku govore o porastu turističkog prometa u prvih devet mjeseci za oko 8 posto u dolascima i noćenjima, a u HTZ-u očekuju i okvirno zadržavanje navedenog postotka i na razini cijele godine u komercijalnim smještajnim kapacitetima.
O konkretnim brojkama za 2017. godinu još je tvrde, rano govoriti, ali prva predviđanja Oxford Economicsa govore o stopi rasta turizma u sljedećoj godini u svijetu je od 4,2 posto, dok je na razini Europe predviđen rast od 3,2 posto, odnosno od 2 posto za Mediteran.
Predviđanja za Hrvatsku govore o porastu u noćenjima od 3,3 posto što ju svrstava među zemlje koje će ostvariti stope rasta veće od generičkog prosjeka.
Generički prosjek u ovom kontekstu označava srednji rast za koji se može očekivati da će se ostvariti "sam po sebi", odnosno uslijed općeg porasta potražnje. Preciznije, regiju će u prosjeku posjetiti 2 posto turista više, ali neće svi biti jednako uspješni unutar regije već će neki imati manje, a neki više poraste - kao Hrvatska.
Hrvatska je precipirana kao destinacija koja nudi nešto novo
"Prošle smo godine bili zemlja s najvećim relativnim i apsolutnim rastom, dok ćemo ove godine biti također među vodećim zemljama. Navedeno ukazuje da je Hrvatska percipirana kao turistička destinacija koja nudi nešto novo i to je jedna od naših glavnih prednosti", kažu nam u HTZ-u.
Ističu kako se većina turističkog prometa u Hrvatskoj ostvaruje s europskih tržišta, a u ovom dijelu godine do posebnog izražaja dolaze i turisti s dalekih tržišta. Tako su u studenome, kažu, uz slovenske, austrijske i njemačke turiste, vrlo brojni i turisti s dalekih tržišta poput Koreje i SAD-a. Sigurni su i da će nagrada turističkog magazina Travel and Leisure dodatno pozicionirati Hrvatsku kao poželjnu destinaciju na američkog tržištu.
"U dosadašnjem dijelu godine najviše noćenja su ostvarili turisti iz Njemačke, Slovenije, Austrije, Poljske, Italije, Češke, Velike Britanije, Slovačke, Nizozemske i Mađarske. Neka od navedenih tržišta su tradicionalno jaka tržišta s kojih dolaze lojalni turisti koji će i tijekom 2017. godine ostvariti najviše noćenja. Posebno veseli britansko tržište koje se i ove godine nalazi u top 10 tržišta kao jedno od inozemnih tržišta s najvećim rastom i potencijalom. Potencijal i prostor za daljnji rast, posebice u pred i posezoni, postoji još i na tržištima Njemačke, Skandinavije, Francuske i Poljske", kažu u HTZ-u.
A kako bi doznali rezultate s terena kontaktirali smo predstavništva HTZ-a diljem Europe.
Dvoznamenkasti porast turista iz Velike Britanije
Direktorica predstavništva HTZ-a u Londonu Ivona Grgan za Index je rekla da su očekivanja za 2017. godinu jako dobra. Predviđanja su da će Britanci i u 2017. godini imati velik broj putovanja u inozemstvo, većinom u sigurne destinacije, a među kojima je, kaže, svakako i Hrvatska.
U prvih 9 mjeseci ove godine u Hrvatskoj je ostvareno 554.185 dolazaka turista iz Velike Britanije što je porast od 20 posto, a koji su ostvarili čak 24 posto više noćenja nego lani u isto vrijeme, odnosno 2.825.932 noćenja.
"Hrvatska je trenutno jako popularna destinacija na tržištu Velike Britanije. To se prije svega vidi po interesu partnera, širenja programa turoperatora, uvođenja velikog broja novih letova te upitima novinara za press putovanja. Trenutno je najvažniji faktor pri odabiru putovanja sigurnost. Radi trenutne geopolitičke situacije, ali i terorističkih napada u proteklih godinu dana, Britanci su se okrenuli samo sigurnim destinacijama. Tako je broj putovanja britanskih turista u Tursku, Egipat, Tunis, ali i Francusku bio u dosta velikom padu, dok je zabilježen porast broja putnika u zemlje zapadnog Mediterana poput Španjolske i Portugala te Hrvatske, koje se percipiraju kao sigurne destinacije.
Očekuje se da će trend rasta britanskih turista u 2017. godini biti zadržan, odnosno očekuju se vjerojatno dvoznamenkasti porasti", kazala nam je Grgan.
Hrvatska među top pet odredišta za Talijane
S talijanskog tržišta se u 2017. godini također očekuju vrlo dobri rezultati, a isto je, kazao nam je Branko Curić, direktor HTZ-ovog predstavništva u Milanu, potvrđeno i na važnom poslovnom turističkom sajmu nedavno održanom u Riminiju gdje je naglašeno kako će talijanski turisti tijekom 2017. godine imati više ostvarenih inozemnih putovanja, posebice u teritorijalno bliže zemlje.
Podaci pokazuju kako je u prvih 9 mjeseci s tržišta Italije ostvareno 1.047.094 dolazaka i 4.808.119 noćenja U Hrvatskoj, što je porast od 3 posto u noćenjima.
"Tako se u narednoj godini očekuje ponavljanje dobrih rezultata ostvarenih tijekom ove godine u kojoj se talijansko tržište, prema podacima sustava eVisitor, nalazi među top pet tržišta s kojih je ostvareno najviše turističkih noćenja u Hrvatskoj. Vezano za konkretnije pokazatelje u 2017. godini. obzirom da se velika većina putovanja Talijana realizira tijekom kolovoza, kada su naši kapaciteti najpopunjeniji, fokus daljnjeg rasta je na periodu pred i posezone. Generalno gledano, cilj u narednoj godini je povećanje dolazaka talijanskih turista za oko 3-4 posto.
Naglasak u kampanjama koje će se provoditi na talijanskom tržištu bit će na posebnim programima kojima su Talijani vrlo skloni, a to su enogastronomija, kulturna baština, priroda s naglaskom na hrvatske nacionalne parkove i parkove prirode. Tu je i zdravstveni turizam u najširem smislu te nautički turizam", rekao je Curić za Index.
Nove zračne linije s Francuskom
Razgovarali smo i s direktoricom HTZ-a u Parizu Danijelom Mihalić Đurica koja je istaknula da je najveći konkurent Hrvatskoj sama Francuska jer su Francuzi poznati upravo po jakom domaćem turizmu i velik broj njih se odlučuje na ostanak kod kuće.
Međutim, trendovi se tvrdi, mijenjaju pa je i sve više onih koji se okreću inozemnim i "sigurnim" destinacijama, a među kojima je Hrvatska kao jedno od vrlo popularnih odredišta.
U prvih devet mjeseci ove godine s tržišta Francuske ostvareno je 466.587 dolazaka, što je 6 posto više nego lani, a ostvarili su čak 10 posto više noćenja nego lani, odnosno 1.802.007 noćenja.
"Iako su s francuskog tržišta ove godine ostvareni porasti u dolascima i noćenjima, prostor za daljnje poraste i dalje postoji. Dosad su prepreke još brojnijim dolascima bile i nedostatne aviolinije, no ove godine otvoreno je devet izravnih zračnih linija s polascima iz Nantesa, Parisa, Bordeauxa, Toulousea i Marseillesa čime je praktički pokriven velik dio francuskog teritorija. Za sezonu 2017. potvrđene su i neke dodatne zračne linije i to po prvi put iz Strasbourga za Dubrovnik te Marseillesa za Split, a još traju pregovori oko otvaranja nekih drugih zračnih linija.
Iako je još prerano za konkretne brojke i prognoze jer Francuzi relativno kasno odlučuju gdje će na odmor, obzirom na nove programe francuskih organizatora putovanja i porast u individualnom segmentu, Hrvatska u sljedećem razdoblju može očekivati daljnji porast s ovog tržišta i to po prosječnoj stopi od oko pet posto", kazala je Mihalić Đurica.
Predstavništvo HTZ-a Francuska, u suradnji s Glavnim uredom HTZ-a, na ovom će tržištu dodaje, krenuti sa snažnim promotivnim aktivnostima vezanim uz selektivne turističke proizvode s naglaskom na Ciklo turizam, eno-gastro, city break, zdravstveni turizam, nautiku i MICE segment. Upravo navedeni segmenti, naglašava, najviše interesiraju francuske turiste te tako možemo ostvariti dodatne akvizicije u pred i posezoni, ali i povećanje prosječne potrošnje.
Njima smo destinacija broj jedan
Prema sadašnjim informacijama, hrvatski turistički sektor u 2017. godini može očekivati odlične rezultate kada je riječ o dolascima poljskih turista. S tržišta Poljske u prvih 9 mjeseci ove godine ostvareno je 745.813 dolazaka (+12%) i 4.926.540 noćenja (+15%).
"Gledajući današnju sigurnosnu situaciju, kao i druge važne elemente pri odabiru destinacije, Hrvatska će i u 2017. godini biti jedna od glavnih i najpopularnijih destinacija za poljske turiste.
Već nekoliko godina Hrvatska je najposjećenija i jedna od najpopularnijih destinacija za poljske turiste. Nekoliko je glavnih motiva za dolazak poljskih turista: zagarantirani vremenski uvjeti, sigurnost, netaknuta priroda, bogata kulturna baština, ljubaznost domaćina i dostupnost destinacije, odnosno dobra prometna povezanost", rekao je za Index Bojan Baketa, direktor predstavništva HTZ-a u Poljskoj.
Jednako tako Hrvatska se kao turistička destinacija nalazi u pozitivnom trendu što se tiče rasta popularnosti i na njemačkom tržištu.
Taj rast je, rekao nam je Romeo Draghicchio, direktor HTZ-a u Frankfurtu, vezan uz rast snage samog brenda Hrvatske što je i pridonijelo da se Hrvatska u 2016. pozicionira kao peta inozemna destinacija za glavni godišnji odmor u Njemačkoj.
Lider na njemačkom tržištu
Dolasci i noćenja Nijemaca u 2016. rasli su, kaže, po stopi od 7 posto što je podiglo broj dolazaka na nivo od 2,3 milijuna, te ostvarili 16.440.986 noćenja. To je potvrdilo Njemačku kao tržište broj jedan za hrvatski turizam.
"Pozitivan trend za Hrvatsku na njemačkom tržištu trebao bi se nastaviti i u 2017. Trenutno na bazi prvih pokazatelja, koji se odnose na ljetnu sezonu 2017. godine, primjećuje se da je interes za ljetovanjem u Hrvatskoj veći od lanjskog, odnosno da mnogi Nijemci žele što prije osigurati dobre smještajne objekte za sljedeću sezonu. Također se očekuje da će i u sljedećoj godini Hrvatska zadržati jednu od vodećih pozicija na Njemačkom tržištu. Osim samih statističkih podataka koji su vrlo pozitivni, važna činjenica je i vrlo pozitivna percepcija Hrvatske na njemačkom tržištu jer smo percipirani kao jedna od destinacija turističkih lidera.
Sigurno da rast broja Nijemaca koji nas godišnje posjećuju širi bazu potencijalnih gostiju te stvara dodatnu pozitivnu reklamu za naš turizam jer se velika većina gostiju iz Hrvatske vraća zadovoljna. Dakle, njemački turisti prilikom odabira destinacije vode računa o nivou usluge koju dobivaju u destinaciji, o kvaliteti smještaja te o gostoljubivosti domaćina. Inače, u 2017. godini Nijemci će veliku važnost, osim uvijek prisutne kvalitete za uloženi novac, dati i temi sigurnosti. Uz to, nove zrakoplovne linije i novi proizvodi koje su turoperatori stavili na tržište, daju dodatni optimizam te se za sljedeću sezonu može očekivati nastavak povećanja obujma prometa s njemačkog tržišta", rekao nam je Romeo Draghicchio.