Foto: NASA/ICI, Guliver image/getty images
Na natječaj su se mogle prijaviti sve škole, no njegove zahtjeve nije bilo lako zadovoljiti.
„Trebalo je napisati projekt od desetak stranica prema specifikacijama NASA-e i ESA-e na engleskom jeziku u kojem je trebalo dokazati da će nastavnici i učenici škole uspjeti zadovoljiti brojne uvjete“, rekla je za Index Jarić Dauenhauer (slika dolje).
„Škola je trebala osigurati da će provesti više edukativnih radionica i mini-projekata prije i nakon kontakta s ISS-om, da će osigurati dobru medijsku pokrivenost događaja te sve potrebne tehničke uvjete, kao što su primjerice konferencijski telefon s riješenim problemom mikrofonije i prijenos uživo u školi i u medijima“, dodala je.
Uzbuđenje u cijeloj školi
Kada je projekt konačno prihvaćen, u pripreme se s velikim entuzijazmom i uzbuđenjem uključila cijela škola, od učenika, preko nastavnika do ravnateljice. Učenici su, među ostalim, osmislili logo, pripremili pitanja i dizajnirali plakate. Također su sudjelovali u radionicama u kojima su pomoću VR naočala u virtualnoj 3D stvarnosti istraživali unutrašnjost raznih modula ISS-a (slika dolje).
Marko Pernić, radio-amater kojeg je svjetska radioamaterska organizacija imenovala mentorom za učeničke kontakte s ISS-om škola iz jugoistočne Europe, kaže da će razgovor u četvrtak ujutro započeti pozivom NASA-e. Desetak minuta prije termina u ovoj privatnoj školi zazvonit će telefon nakon čega će se čuti nešto u stilu: „Hello Zagreb, here NASA“. Agencija će potom nastojati uspostaviti kontakt s ISS-om.
Signal će se prenositi tzv. telebridge kontaktom jakim radijskim primateljima na Zemlji iznad kojih će u periodu od desetak minuta letjeti ISS (toliko mu treba da prođe od horizonta do horizonta). On će se potom telefonskim putem povezati sa školom. Kontakt je moguć samo sa snažnim radijskim stanicama koje se nalaze neposredno u području nad kojim ISS prolazi. Ako se on ne uspije ostvariti, slijedi novi pokušaj sat i 24 minute kasnije koliko ISS-u treba da obiđe Zemlju.
„Bit će to prvi telebridge kontakt neke hrvatske škole s astronautima, prvi kontakt neke hrvatske škole s ISS-om od ulaska u EU i prvi kontakt jedne naše privatne škole s postajom uopće“, kaže nam profesorica.
Podrška znanstvenika
Projekt, kojem je cilj promocija STEM područja (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika), pozdravili su i hrvatski znanstvenici i popularizatori znanosti, među kojima naš ugledni astrofizičar Ivica Puljak te donedavni voditelj planetarija u Tehničkom muzeju, popularizator astronomije Ante Radonić.
„Draga profesorice Dauenhauer, čestitam na ovom izvanrednom uspjehu. Razgovor, i to uživo, s astronautima na Međunarodnoj svemirskoj postaji učenicima će sigurno zauvijek ostati u sjećanju. Pratit ćemo sa zanimanjem cijeli ovaj događaj, a Vama i vašim suradnicima želim još mnogo ovako uspješnih projekata“, rekao je Puljak.
Radonić je rekao da je ugodno iznenađen što je zagrebačka Prva srednja informatička škola uspjela ući u program u kojem će učenici moći razgovarati s astronautima na najvećem umjetnom kompleksu u povijesti koji leti oko našeg planeta.
„Ta svemirska postaja prekrasan je primjer međunarodne suradnje u svemirskim projektima. Primjer je to kako međusobna suradnja mnogih zemalja dovodi do veličanstvenih zajedničkih ostvarenja. Čestitam učenicima i nastavnicima vaše škole što se na ovakav način priključuju zbivanjima u svemiru! To je jako važno u popularizaciji i edukaciji raznovrsnih grana znanosti i tehnologije te će to još više inspirirati učenike da budu što bolji na svim poljima... Sretno!", poručio je Radonić.
Međunarodna svemirska postaja
Međunarodna svemirska postaja ISS nastanjiv je umjetni satelit koji Zemlju obilazi na nižoj orbiti na visini od oko 408 km. U jednom danu oko Zemlje obiđe 15,54 puta, brzinom od 7,67 km u sekundi. Gledano s jedne točke na Zemlji, treba joj deset minuta da prođe od horizonta do horizonta. Konstrukcija, u kojoj sudjeluje pet svemirskih agencija (NASA, Roscosmos, JAXA, ESA i CSA), započela je 1998. S cijenom od oko 150 milijardi USD najskuplji je jedinstveni objekt ikada izgrađen. Duga je 72,8 m, široka 108,5, a visoka 20. Teška je oko 420 tona, više od 320 automobila, a veća je od kuće sa šest spavaćih soba. Nastanjivi prostor pod tlakom ima zapreminu od oko 388 prostornih metara. Ukupni prostor pod tlakom od 916 prostornih metara podjednak je onome Boeinga 747.