LIJEPA PRIČA NEDJELJOM

U danu im je promet pao za 95 posto, nikome nisu dali otkaz i preživjeli su

Foto: Luka Šangulin/Index

DO SREDINE OŽUJKA sve je bilo regularno i tvrtka Bosnić pripremala se za još jednu sezonu u kojoj će preko 300 restorana opskrbljivati vrhunskom ribom i plodovima mora. Nakon 12 godina građenja biznisa bili su sigurni da je sve dobro uhodano i da je pred njima još jedna dobra godina. Igrali su se pomalo i maloprodaje kroz dvije trgovine pod nazivom Fisherija, ali one su uglavnom bile u minusu. Nije ih to previše zabrinjavalo jer je posao s restoranima sve pokrivao pa su planirali otvoriti i internetsku trgovinu kako bi malo popravili rezultate maloprodaje smrznute ribe.

Vlasnici restorana im se više ne javljaju

"Onda je došla odluka o zatvaranju restorana. U trenutku nam je promet pao 95 posto, a nenaplaćeni računi iznosili su 4,5 milijuna kuna. I danas su nam restorani dužni taj novac, a mnogi od njih više i ne odgovaraju na naše pozive", rekao je Branimir Brzić, jedan od trojice partnera koji vode tvrtku. Uz njega je tu još i Ivan Bosnić koji ju je osnovao prije 12 godina usred velike ekonomske krize te Marko Burazin. Trojica partnera imali su samo dva izbora – otpustiti 15 radnika ili ih sve prebaciti u maloprodaju koja je dotad donosila samo gubitke i nadati se da će uspjeti barem pokriti troškove.

Dvije tvrtke, različite sudbine

"Nikoga nismo otpustili. Smanjili smo plaće, ali smo ih vratili na staro čim smo dobili pomoć države. Danas su svi naši radnici u maloprodaji i dostavi i to nam je gotovo jedini izvor prihoda. Radimo s još desetak restorana koji dostavljaju hranu, ali zapravo sve se bazira na maloprodaji i dostavi", rekao je Brzić. On osim Fisherije ima i tvrtku s autopraonicama gdje je, nažalost, morao otpustiti sve radnike.

"Autopraonice imaju izuzetnu malu marginu profita i bez ikakvog prometa jednostavno nisam mogao zadržati ljude, sada je jedna od praonica ponovno počela s radom i tamo sam prvo vratio na posao ljude s obiteljima i djecom, s ostalima sam u kontaktu i nadam se da ću ih uskoro moći ponovno zaposliti", opisao je Brzić kako je u dvije branše morao postupiti potpuno drugačije jer jednostavno nije imao izbora. 

Država je svoje naplatila

Fisherija, kako je rekao, zasad pokriva sve svoje troškove, no dug od 4,5 milijuna kuna koji potražuju će ipak teško progutati. Država je već uzela svoj dio poreza na taj novac, a strani dobavljači očekuju da im se roba plati unaprijed.
"Većina naše robe je iz uvoza. Uvozimo izvrsne riblje filete iz Grčke i Turske, lignje mekše od jadranskih iz Južnoafričke Republike, škampe iz Škotske, losose iz Norveške. Sva se naša riba obrađuje i smrzava na brodovima i zapravo je puno kvalitetnija od ribe koja dođe svježa u trgovine pa tri dana stoji u običnim frižiderima", kaže Brzić. Kada su prije nekoliko godina krenuli s Fisherijom, imali su velikih problema da kupcima objasne i sasvim banalne činjenice.

Pitali ih zašto nemaju jadranske losose

"Došli bi i pitali nas zašto nemamo jadranskog lososa. Ili zašto prodajemo lignje iz Južnoafričke Republike, a znam da na nekim ribarnicama prodaju naše lignje pod jadranske, a zapravo su i kvalitetnije i mekše od jadranskih. Rado bismo mi prodavali ribu iz Jadrana, ali tu ima velikih problema. Nemoguće je kupiti 600 ili 700 kilograma škampa. Uzgajivači brancina, primjerice, svako malo mijenjaju cijenu, a Grci nam garantiraju istu cijenu po šest mjeseci. Domaći ribari nam se prestanu javljati čim počne turistička sezona, a onda nas zovu u rujnu da imaju ribu", opisuje s kakvim se problemima mora boriti. Samo je nekoliko tvrtki i zadruga iz Hrvatske s kojima su uspjeli napraviti kvalitetnu suradnju, a i oni su se odmah na početku krize pokazali kao pravi partneri.

Partneri i u krizi

"Odmah su nam ponudili da im plaćamo nakon što nešto prodamo, a i ljudi od kojih smo unajmili poslovne prostore rekli su da ne trebamo plaćati najamninu dok god ne poslujemo. Na sreću, samo smo par dana bili zatvoreni", rekao je Brzić. Njihova trgovina na Jarunu, koja posluje u sklopu tržnice, morala je biti zatvorena, a sada smije raditi samo do 13 sati.

Najskuplje odmrzavanje

"Jutro nakon što je odluka o zatvaranju stupila na snagu, došao je neki tip iz Civilne zaštite i počeo nam prijetiti kaznama, a mi smo samo selili robu i odmrzavali škrinje. Nismo dobili kaznu, ali smo morali prekinuti s radom pa je to odmrzavanje ispalo najskuplje u povijesti. Mogli smo za novac koji smo izgubili kupiti nove zamrzivače", ispričao je Brzić. 


Sada se ipak sve dovelo u kolotečinu koja jamči opstanak. Reklamiraju se preko društvenih mreža, sklopili su dogovor s jednom dostavljačkom službom, a njihovi ljudi svakodnevno dostavljaju robu.

Besplatna dostava za ugrožene

"Ne naplaćujemo dostavu starima i nemoćnima, umirovljenicima i onima koji su u prisilnoj izolaciji. Za ostale je cijena dostave 30 kuna do iznosa narudžbe od 300 kuna, nakon toga je besplatna. Moramo naplaćivati dostavu jer naša marža nije velika kao restoranska, nego daleko manja. I to smo imali problema objasniti ljudima", rekao je Brzica.
Fisherija i jednog dana kada se restorani otvore namjerava nastaviti s dostavom u maloprodaji i razviti vlastiti webshop. Vjeruju da je u tome budućnost njihova poslovanja kojom bi osigurali dnevni priljev gotovine da se više ne nađu u situaciji s početka teksta – da imaju golema potraživanja koja ne mogu naplatiti.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.