Učiteljska grupa: Sustav je nemoćan pred pravima "nekih" roditelja i njihove djece

Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL

DIO zaposlenika u sustavu osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja okupljenih u učiteljskoj grupi Školska zbornica poslao je otvoreno pismo ministru obrazovanja Radovanu Fuchsu.

Pismo su poslali povodom slučaja devetogodišnjeg učenika zbog kojeg opet nastavu bojkotira 1000 učenika jedne zagrebačke škole. U nastavku pismo prenosimo u cijelosti:

"Poštovani gospodine ministre znanosti, obrazovanja i mladih! Što se to, pobogu, događa u našem odgojno-obrazovnom sustavu? 

Obraćamo Vam se ovako dramatično jer smo posljednjih mjeseci svjedoci nevjerojatnih događaja koji su započeli višestrukim poništavanjem zaključenih ocjena u jednoj dalmatinskoj  školi, a nastavili se kriznim situacijama u dvije zagrebačke škole zbog učenika  problematičnog ponašanja. Ovi događaji dovode u pitanje temeljne postavke našeg obrazovnog sustava i otkrivaju njegovu nemoć pred pravima "određenih" roditelja i njihove djece. 

Ovim pismom želimo prenijeti veliko nezadovoljstvo i rezignaciju učitelja, nastavnika,  stručnih suradnika i ravnatelja koji se pitaju kamo nas sve ovo vodi. Jesmo li doista stigli do točke u kojoj će odgojno-obrazovni djelatnici morati strahovati od "nekih" roditelja i "nekih"  ljudi u sustavu koji podržavaju sustavno iskrivljavanje njegovih temeljnih principa? Ne zato što im je stalo do djece, već zato što mogu i žele manipulirati svima nama. 

"Kap koja je prelila čašu našeg strpljenja"

Posljednji događaji u zagrebačkoj školi primorali su nas na reakciju. Pritisci na ravnatelja koji su rezultirali njegovom neopozivim ostavkom, ignoriranje mišljenja učiteljskog vijeća te  neprovođenje dogovora s Pravobraniteljicom za djecu, kap su koja je prelila čašu našeg  strpljenja. 

Iako ne možemo ulaziti u detalje konkretnog slučaja radi zaštite maloljetnika i zaštite učenika  s problematičnim ponašanjem koji je i sam žrtva, moramo istaknuti da je ovaj slučaj  definitivni poraz politike bezuvjetne i sveopće inkluzije učenika koji imaju određene teškoće u redoviti odgojno-obrazovni sustav. Nismo protiv inkluzije, dapače, mnoga djeca s  teškoćama uspješno uče u redovitim razrednim odjeljenjima zahvaljujući suradnji roditelja  koji poštuju savjete stručnjaka. No, ovaj slučaj pokazuje kako politika podilaženja pravima roditelja i djece, nauštrb njihovih obveza, stvara probleme. 

Poraz je ovo i dugogodišnje politike podilaženja pravima djece i roditelja nauštrb obveza. U  prilog tome govori da nam sustav pedagoških mjera nije učinkovit i s vremenom se sve više  ublažavao, a ne pooštravao. Administrativne prepreke čine postupak izricanja pedagoških 
mjera toliko složenim da i najmanja formalna pogreška dovodi do njihova poništenja.  Tražimo sustav pedagoških mjera koji će biti djelotvoran, kako u prevenciji, tako i u  sankcioniranju neprihvatljivog ponašanja – i učenika i roditelja. 

Budite svjesni da ovakvih sličnih slučajeva ima u gotovo svakoj školi, samo što nisu tako  eskalirali i nisu možda tako ekstremni. Važno je da sustav pruža brza, konkretna i jasna  rješenja za situacije u kojima bilo koje dijete svojim ponašanjem onemogućava drugoj djeci  da ostvaruju svoja prava na odgoj i obrazovanje. Svakom djetetu moramo pomoći ako ima  određenih poteškoća, ali da bi to mogli u prvom redu moramo imati efikasnu suradnju s  roditeljima koji će nas poštivati, a ne omalovažavati i napadati i dolaziti nam u školu s  odvjetnicima jer im se ne sviđa ono što im mi savjetujemo i predlažemo. 

"Naš sustav ima i kvalitetna rješenja, ali ih ne provodite"

Od Vas ministre tražimo hitno poduzimanje koraka kako bi se zaštitio odgojno-obrazovni  sustav, oni koji u njemu rade i oni zbog kojih cijeli sustav postoji – učenici. Potrebno je  osigurati da stručnjaci unutar sustava donose odluke o tome kako raditi s djetetom, a ne  vanjski nestručni pojedinci. Tražimo jasno definirane propise, bez prostora za proizvoljna  tumačenja ovisno o tome tko je moćniji. Upravo mi koji u školi s djecom boravimo, radimo i  vidimo što se događa, često smo izloženi napadima od strane i roditelja i nekih dionika  sustava kojem ste Vi na čelu. 

I da Vas podsjetimo: naš sustav ima i kvalitetna rješenja, ali ih ne provodite.  Naš sustav nudi rješenja poput nastave u kući, nastave na daljinu ili suspenzije, ali ta su  rješenja prekomplicirana i administrativno zahtjevna, a ponekad se i namjerno ne odobravaju  zbog navodnog nedostatka sredstava. Sustav koji je spor i neučinkovit u rješavanju problema  generira ovakve situacije, zbog kojih trpe svi, a sve veći broj kvalitetnih učitelja, stručnih  suradnika i ravnatelja napušta sustav jer se ne osjećaju zaštićeni. 

Gospodine ministre, razmislite o posljedicama ovih događaja. Pedagoginja iz bivše škole  spornog učenika dala je otkaz, učiteljica je dobila otkaz jer je cijeli razred ispisan, a u novoj  školi nastava je blokirana, dok je ravnatelj dao ostavku, iako je od strane Vašeg ministarstva  bio hvaljen kao sposoban. Potrebno je hitno djelovati, ne samo na rješavanju ovog slučaja, već  i na prevenciji da se ovakve situacije više ne ponavljaju. 

Ako to ne riješite, suočit ćete se s masovnim blokadama nastave, nezadovoljnim roditeljima,  otkazima kompetentnih učitelja, stručnih suradnika i ravnatelja, i to sve uoči uvođenja  cjelodnevne škole. Zaposlenici već sada vode bitku s neprimjerenim ponašanjem pojedinih  učenika i neodgovornošću njihovih roditelja. Cjelodnevna škola samo će pogoršati stanje ako  se ne riješe aktualni problemi. 

I na kraju, nismo mi ti koji smo plaćeni da donosimo propise i rješenja. Mi smo oni koji ih  provodimo ovakve kakvi jesu i koji na kraju bivamo okrivljeni samo zato što provodimo loša  rješenja koja ste Vi i Vaši prethodnici sustavno ugrađivali u odgojno-obrazovni sustav.  

U nadi da ćete što prije i efikasnije riješiti sve probleme našeg i Vašeg sustava, srdačno Vas  pozdravljamo. 
S poštovanjem 
Administracija učiteljske grupe Školska zbornica".
 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.