ŠTRAJK u najvećem domaćem avioprijevozniku Croatia Airlinesu, koji bi trebao početi u petak 26. veljače u šest sati ujutro, sve je izvjesniji, jer predstavnici Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova (SKOZ) ne popuštaju u svojim zahtjevima, a Uprava ne pokazuje namjeru da tih zahtjevima udovolji.
Računa li Uprava s tom štetom, koja bi tvrtku mogla doslovno baciti na koljena, i pokušava li štrajk iskoristiti kako bi odgovornost za katastrofalno stanje u tvrtki prebacila na leđa radnika? Na to će pitanje odgovoriti naredni dani, no sindikalci vjeruju kako je upravo to razlog tvrdoglavog ustrajavanja Uprave na svojim stavovima i rada "u korist vlastite štete", kako bi se iz te štete izvukla nova dobit.
Sindikati pristali na smanjenje plaće od pet posto, no prava ne daju
Kamen spoticanja između Uprave CA i SKOZ-a postao je kolektivni ugovor, o kojem se počelo pregovarati još u jesen prošle godine, jer je stari isticao s krajem 2009. godine, no Uprava CA-a je igru zamislila na drugačiji način, pokušavajući ukinuti sve postojeće kolektivne ugovore, kojima su regulirana prava svakog pojedinog sektora te sačiniti jedan zajednički kolektivni ugovor za sve zaposlenike kompanije, što je kabinskom osoblju neprihvatljivo.
Iako je SKOZ formalno pristao na nastavak pregovora kako bi se postiglo obostran prihvatljivo rješenje, Uprava je sindikat iznenadila novim zahtjevom - da se postojeća primanja smanje za 10 posto, ali je uz to odlučila ukinuti kabinskom osoblju i sva nematerijalna prava i dodatke.
Članstvo SKOZ-a je pristalo na smanjenje plaća za pet posto, ali su zahtijevali zadržavanje svih ostalih prava, tvrdeći i kako Vlada od tvrtke nije tražila odustajanje od tih prava.
Štrajk jedino rješenje
Krenule su potom nove runde pregovora, pa postupak mirenja kada razgovor nisu urodili plodom, a kao posljednje i sastanak sa resornim ministrom Božidarom Kalmetom. Iako je preporuka Kalmete bila da se u prava radnika ne dira, Uprava je, uz manja popuštanja, ostala pri svome.
Uprava tvrdi kako ne može prihvatiti inzistiranje SKOZ-a da se u normu letenja uvrste i neke "zemaljske“ dužnosti kao što su vrijeme provedeno na liječničkom pregledu, dežurstvima, službenim putovanjima i školovanjima, navodeći kako bi to uzrokovalo dodatne prekovremene sate koje bi tvrtka trebala platiti, a to je, kažu, u suprotnosti i s uobičajenom sindikalnom praksom da se smanje prekovremeni sati, koji tvrtki ionako predstavljaju dodatni trošak.
Zajednički jezik ipak nije pronađen, dogovori su propali i štrajk je na korak od ostvarenja.
Sindikat kabinskog osoblja ogorčen je i na svoj status unutar kompanije, tvrdeći kako je upravo kabinsko osoblje, koje "nosi" cijelu tvrtku, najslabije plaćeno. Kao dokaz iznose podatak da je prema nedavno provedenoj sistematizaciji primanja prosjek primanja u tvrtki (bez direktorskih plaća i menadžerskih ugovora) oko 9.000 kuna, dok kabinsko osoblje zarađuje u prosjeku 5.000 kuna mjesečno, i to zajedno sa svim dodacima koji uključuju dnevnice i ostale dodatke.
Veliki apetiti članova Nadzornog odbora i čudne odluke Uprave
No čini se da premale plaće nisu i jedini problem koji muči SKOZ. Spominju se tu i "veliki apetiti" čak 13 članova nadzornog odbora, koji obilato koriste pravo na službene automobile tvrtke, kao i pravo na besplatne avionske karte i kupnju karata po povoljnijim uvjetima, uz 2.000 kune mjesečne naknade za članstvo. U troškove njihovih beneficija nitko se, čini se, ne usuđuje dirati.
Možda nije naodmet spomenuti kako su članovi Nadzornog odbora tvrtke Miomir Žužul, Antun Vrdoljak pa Bianca Matković, a nedavno je u njega imenovana i bivša ministrica pravosuđa Ana Lovrin. Jednom riječju, najbrojniji od svih nadzornih odbora u Hrvatskoj je, slično ostalim nadzornim odborima u zemlji, poslužio za nagradno "uhljebljenje“ poslušnim bivšim političarima i podobnim ili bliskim prijateljima vlasti.
Uz to, čudnim poslovnim potezima Uprava tvrtku već godinama polako, ali sigurno vodi prema propasti, radeći očito u korist nečijih interesa, tvrde sindikalci, koji upozoravaju kako nedavne glasine o navodnoj prodaji Croatia Airlinesa njemačkoj Lufthansi, koje su se mogle pročitati u medijima, nisu posve bez osnove, iako je njemačka kompanija takvu mogućnost demantirala.
Naime, treba znati kako predsjednik Uprave CA Ivan Mišetić važi za čovjeka koji je vrlo blizak upravi Lufthanse i njezinom direktoru Wolfgangu Mayrhuberu, a koji uz to sjedi i u nekoliko odbora Lufthanse i međunarodne udruge zračnih prijevoznika Star Alliance.
Iz Ureda za odnose s javnošću Croatia Airlinesa tvrde kako je točno da je Mišetić član nadzornog odbora kompanije Lufthansa City Line, no da za to članstvo ne dobiva nikakvu naknadu, kao ni za članstvo u udruzi Star Alliance, u kojoj kao glavni direktor CA predstavlja hrvatsku kompaniju. No sindikat upozorava kako ne vjeruje tvrdnjama koje dolaze iz ureda Ivana Mišetića, jer je Uprava i ranije, a posebno ovih dana, u više navrata istupala u javnost sa tvrdnjama koje ne odgovaraju istini, zbog čega dovode u pitanje i ovaj odgovor Ureda za odnose s medijima.
Zbog toga su za danas poslijepodne najavili konferenciju za novinare na kojoj će u javnost izaći sa činjenicama koje će, kako tvrde, demantirati priopćenje Uprave.