Dubrovački vijećnici odlučili su otpisati dug tvrtki Kaptol ulaganja, koja je upravljala garažom na Ilijinoj glavici, od čak 750.000 eura, odnosno 5.65 milijuna kuna. Tvrtka je propala i izbrisana je iz sudskog registra, a Grad se nema kako naplatiti.
Kako su krajem listopada odlučili dubrovački gradski vijećnici, firmi je otpisan dug koji je nastao zbog neplaćanja komunalne naknade (347.418.11 eura), naknade za uređenje voda (73.715.77 eura) i spomeničke rente (302.441.97 eura). Odlučili su to vijećnici HDZ-a sa svojim partnerima, vijećnicima DDS-a i DUSTRA-e.
Radi se o tvrtki čiji je direktor, između ostalih, bio Rikard Fuchs, sin HDZ-ovog ministra obrazovanja i znanosti Radovana Fuchsa.
Sve je počelo sa Šuicom
Izgradnju same garaže od početka prate brojne afere, koje se povezuju uglavnom s tadašnjom gradonačelnicom, HDZ-ovom Dubravkom Šuicom. Radi se o potpredsjednici Europske komisije, koja je kad je ušla u politiku, imala stan od 60 kvadrata i Renault 9.
Sada je napredovala do imovine vrijedne pet milijuna eura, pa tako ima vilu na Pločama u Dubrovniku, kuću u Cavtatu, kuću na Pelješcu, stan u Zagrebu, stan u Lapadu, vikendicu u Risovcu, pokraj Blidinjskoga jezera u Hercegovini, te jahtu i tri automobila.
Ona je 1. travnja 2005. svečano potpisala ugovor o gradnji javne garaže i sportske dvorane Osnovne škole Marin Držić u Dubrovniku, vrijedne 18 milijuna eura, a Steven Turner, član uprave Midia, obvezao se dovršiti objekte u roku od 18 mjeseci od izdavanja građevinske dozvole. Cilj je bio da garaža nakon 30 godina u potpunosti pripadne Gradu Dubrovniku.
Tih godina u Dubrovniku je glavna priča bila kako je nepoznata tvrtka dobila posao stoljeća.
Tvrtka je osnovana svega par mjeseci prije s osnovnim ulogom od dvadeset tisuća kuna. Grad Dubrovnik je odmah nakon potpisivanja ugovora s tom privatnom tvrtkom taj ugovor proglasio poslovnom tajnom, što je bio apsolutni presedan u novijoj povijesti lokalne samouprave u Hrvatskoj.
Tadašnja gradonačelnica Šuica prijavljena je USKOK-u jer je svojedobno Grad Dubrovnik privatnoj tvrtki Garaža Dubrovnik hipotekom jamčio za zemljište na kojem se gradi i koje ima oznaku spomenika kulture, i to na iznos od 12.5 milijuna eura.
Garaža Dubrovnik za gradnju je uzela kredit kod PBZ banke, a Grad Dubrovnik bio je jamac, što je kasnije dovelo do velikih problema.
Priča oko tvrtki koje su upravljale garažom jako je zamršena, no za ovu temu važno je da Midia stoji iza tvrtke Garaža Dubrovnik d.o.o., čiji je direktor bio Petar Thur, poznat po djelovanju upravo ispred Midia grupe.
Garaža Dubrovnik zatim je s Gradom Dubrovnikom osnovala tvrtku Ragusa Parking isključivo radi upravljanja garažom. Šuica je potpisala ugovor prema kojem se Grad obvezao pokriti sve gubitke, a eventualne dobitke podijeliti s Midia grupom, odnosno Garažom Dubrovnik. To se kasnije pokazalo kobnim.
Garažu Dubrovnik naslijedila su Kaptol ulaganja, osnovana 2009. godine, čiji je direktor, a jedno vrijeme i član Uprave, šest godina bio spomenuti Rikard Fuchs. Kasnije ga je naslijedio odvjetnik Silvije Juričić.
Grad se nije imao otkud naplatiti
Kako smo vidjeli u objašnjenju ovog akta, Upravni odjel za komunalne djelatnosti i mjesnu samoupravu Grada Dubrovnika pokrenuo je postupak prisilne naplate prvo opomenama, a zatim i ovrhom.
Navodi se da je Fina utvrdila nemogućnost izvršenja osnove za plaćanje, a nadležni gradski odjel je radi pokretanja pljenidbe nekretnine u lipnju 2019. tražio podatak o tome je li predmetno društvo upisano kao vlasnik nekretnina na području Općinskog suda u Dubrovniku, Općinskog suda u Šibeniku i Općinskog građanskog suda u Zagrebu.
Grad Dubrovnik tražio je i od Središnjeg ureda Državne geodetske uprave podatak o tome ima li ova firma nekretninu u Hrvatskoj. Odgovor je na sve upite bio negativan.
"S obzirom da je predmetno društvo pravomoćnim rješenjem trgovačkog suda brisano iz sudskog registra, ispunjeni su uvjeti da se tražbina komunalne naknade otpiše kao nenaplativa, a analogno se ista odredba primjenjuje i na otpis nenaplativih potraživanja naknade za uređenje voda i spomeničke rente", stoji u obrazloženju akta.
Grad Dubrovnik bez odgovora, isto kao i Šuica
Pitali smo Grad Dubrovnik zašto ovo društvo nije plaćalo komunalnu naknadu i prije 2018. godine.
Između ostalog, zanimalo nas je i koje su se garancije i jamstva tražili od ovog društva na ime plaćanja naknada s obzirom na stanje nelikvidnosti, što se moglo provjeriti u javno dostupnim podacima. Društvo je već u bilo u postupku predstečajne nagodbe, opterećeno tužbama i dugovima, a nije uopće podnijelo financijske izvještaje za 2017. godinu.
Od Grada Dubrovnika nismo dobili odgovor. Na sjednici je gradonačelnik Mato Franković pojasnio kako Grad Dubrovnik to ne može naplatiti, te kako nema smisla da se ta stavka ostavlja u bilanci. Većina gradskih vijećnika odlučila je glasati za otpis duga. Vijećnik Maro Kristić rekao je na sjednici Gradskog vijeća da za odluku neće glasati iz mentalne higijene i da su "ovo tragovi najvećeg kriminala u novijoj povijesti Dubrovnika".
Vijećnik Đuro Capor govorio je o Dubravki Šuici.
"Nisam siguran da smo napravili sve da se naplati i istraži ovaj slučaj, a pokrivalo se nekoga, nekoga koga smo poslali u Bruxelles na plaću od 30.000 eura. Hoće li gospođa Šuica svojim novcima nadoknaditi građanima taj dug?" zapitao se Capor, prenosi Dubrovački vjesnik. Index je kontaktirao Šuicu da prokomentira ovu odluku gradskih vijećnika, ali i navode vijećnika Capora. Nije se javila do zaključenja ovog teksta.
Kristić: Nemam dvojbe da je ovaj projekt najveća pljačka u povijesti Dubrovnika
Maro Kristić za Index je prokomentirao otpis duga. Pitali smo ga na što misli kad kaže da je to najveća pljačka u povijesti grada.
"Nemam nikakve dvojbe oko toga da je projekt javne garaže na Ilijinoj Glavici najveća pljačka u povijesti Dubrovnika. Ovaj model javno-privatnog partnerstva, koji je započet pod pokroviteljstvom same vrhuške HDZ-a i njihove tadašnje dubrovačke gradonačelnice, a sadašnje potpredsjednice Europske komisije, u javnosti je predstavljan kao najveći gradski komunalni projekt u tom vremenu od kojeg će građani imati samo koristi.
Na kraju je Grad izgubio svoj dio upravljačkih prava, očekivane milijunske prihode od komunalne naknade, naknade za zaštitu voda i spomeničke rente te svoj udio u dobiti od poslovanja garaže. Na kraju ćemo možda, nakon 30 godina, dobiti natrag ruševinu, u čiju će obnovu trebati uložiti više nego u gradnju potpuno nove garaže, ako u međuvremenu opet netko ne preotme ovaj objekt", objasnio je.
"Znalo se da se dug ne može naplatiti, u ovu priču išlo se namjerno"
Pitali smo ga o kolikoj šteti je riječ za Grad Dubrovnik prema njegovoj procjeni.
"O kolikoj šteti po Grad je ovdje riječ je teško reći, ali sam siguran da premašuje iznos od 30 milijuna eura, a za te novce mogli smo izgraditi po jednu veliku javnu garažu u svakom gradskom naselju i u cijelosti riješiti jedan od najvećih gradskih komunalnih problema.
Što se tiče duga koji je otpisan u visini od 750.000 eura, smatram kako se od samog početka znalo da se taj iznos nikada neće naplatiti. Kako drugačije protumačiti činjenicu da Grad retroaktivno donosi rješenja o obvezi plaćanja komunalne naknade, naknade za zaštitu voda i spomeničku rentu znajući da je tvrtka koja je obveznik plaćanja već tada bila prezadužena i na putu u stečaj, bez ikakve imovine i sredstava na računu iz kojih bi se taj dug mogao namiriti. To se može napraviti samo namjerno jer toliki amateri koji bi to napravili slučajno ne postoje", rekao je.
"Svi kasniji pokušaji prisilne naplate duga su jalovi pokušaji prikrivanja kriminala za koje se znalo da su osuđeni na neuspjeh. Za naknadu za zaštitu voda i komunalnu naknadu zna se da je obveza plaćanja istih uvedena 2017. odnosno 2018. godine, ali ostaje enigma zašto se nije obračunavala komunalna naknada koja se morala plaćati od početka, odnosno otkako je objekt pušten u rad.
Samo na ovoj stavci Grad je izgubio par milijuna eura, a čudno je kako za takvo postupanje nitko nije preuzeo odgovornost, a javnost nikada nije dobila bilo kakvo obrazloženje", rekao je.
Jedna od najvećih afera u povijesti Dubrovnika
Na dražbi 2018. garaža je prodana je za 170.9 milijuna kuna tvrtki Travel Boutique Croatia d.o.o., koja je bila ovrhovoditelj u ovršnom postupku protiv ovršenika Garaža ulaganja d.o.o. Garažom Dubrovnik sad upravlja austrijska firma Best in Parking.
Cijeli projekt izgradnje spada u jednu od najvećih afera u povijesti Dubrovnika.
Naveli smo da je Šuica kazneno prijavljena USKOK-u, no prijava protiv nje je odbačena jer njen potpis nije bio na ugovoru. Inače, sam projekt izgradnje je kasnio, a na upite oko korupcije i pogodovanja Šuica je odgovarala da sad vidi kako je to neozbiljna tvrtka.
Jutarnji je podsjetio kako je Šuica prije toga govorila da se radi "o vrlo ozbiljnoj tvrtki koja će, osim garaže, nakon 30 godina Osnovnoj školi Marin Držić sagraditi i školsku dvoranu jer je škola za gradnju garaže ustupila više od 7000 kvadrata zemljišta".
Govorilo se o bankrotu Grada
Nakon potpisivanja ugovora Midia grupu u javnosti se počelo povezivati s HDZ-om. i to zato što je u Hrvatskoj direktor tvrtke Petar Thur, prijatelj i partner Miomira Žužula, bivšeg ministra i člana HDZ-a.
Spomenuli smo da je Midia uzela kredit kod PBZ banke, za koji je Grad Dubrovnik jamac. Budući da Midia nije vraćala kredit, sve je završilo na arbitražnom sudu. PBZ je od Grada Dubrovnika potraživao 140 milijuna kuna, a Midia grupa 106 milijuna kuna.
Naime, kako smo spomenuli, Šuica je potpisala ugovor prema kojem se Grad obvezao pokriti sve gubitke, a već od prve godine bilo je jasno da garaža generira velike gubitke za Ragusu Parking. Godinama se u dubrovačkom javnom prostoru govorilo da Grad Dubrovnik zbog tog ugovora može bankrotirati.
Arbitražni sud odbio je tužbu Midia grupe, ali i donio odluku da Grad Dubrovnik nije dužan PBZ banki plaćati kredit koji je podigla Midia grupa.