HRVATSKA će za 999 milijuna eura kupiti 12 polovnih francuskih borbenih aviona Rafale F3-R. Kakvi su to avioni i što na odabir kaže Igor Tabak, vojni analitičar portala Obris - obrana i sigurnost?
> Gdje je sve korišten Rafale i što sve može?
"Francuski borbeni avioni Rafale definitivno su izvrsne i moderne letjelice. Iako nisu kompletno građeni prema američkim pristupima 'nevidljivosti', oni ipak imaju iznimno mali radarski potpis i vrlo naprednu elektroniku te širok raspon raspoloživog naoružanja. Borbeno su isprobani u niz navrata, s kopna i nosača zrakoplova", rekao je Tabak za Index.
"Novine su prije osam dana objavile većinu ovog što je danas trijumfalno objavila vlada"
"No svi podaci koje se do sada u nas čulo vrlo su okvirni - što i ne čudi budući da tek predstoji formiranje ugovora i zaključivanje posla. Što se transparentnosti posla tiče, teško je ne primijetiti kako su još 20. svibnja dnevne novine pozivom na 'upućene izvore' objavile većinu svega ovoga što je danas trijumfalno objavila vlada RH", govori nam Tabak.
"Uglavnom, odabir poželjne ponude tu je zapravo tek početak posla - i uvođenje ovog naprednog borbenog sustava bit će izniman pothvat za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Dok danas treba biti zadovoljan činjenicom kako je ipak donesena odluka i napravljen daljnji korak u rješavanju obnove materijalne osnovice Eskadrile lovačkih aviona HRZ, itekako mnogo posla tu tek predstoji", zaključuje analitičar.
Što sve znamo o Rafaleima?
Rafale u svom zadnjem operativnom standardu F3-R, za koji se na natječaju odlučila Hrvatska, potpuno je kompatibilan s NATO-ovim standardima.
Rafale F3-R je dvomotorni avion generacije 4.5 koji ima mogućnost superkrstarenja pri brzini od 1.4 Macha (letenje nadzvučnom brzinom bez korištenja naknadnog dogorijevanja goriva radi štednje). Stručnjaci smatraju da je njegova najveća prednost pred ostalim avionima u natječaju mogućnost obavljanja širokog spektra borbenih zadaća istovremeno, bez obzira na vremenske uvjete i doba dana.
Zrakoplovi Rafale imaju revolucionarni integrirani sustav Spectra, koji pilotu omogućava iznimno veliku svijest o situaciji, a uključuje upozorenja o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, uporabi protumjera i aktivnom ometanju neprijateljskih frekvencija. Prema dostupnim informacijama, Spectra koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza izravnim, ali teško zamjetljivim ometanjem radara odašiljanjem lažnih podataka. Stručnjaci ocjenjuju da Rafale ima najmanji radarski odraz od svih ranije ponuđenih aviona (američki F-16 Block 70, švedski JAS 39 Gripen C/D i izraelski F-16 Barak), što ga čini djelomično nevidljivim.
Rafale ima sposobnost nošenja širokog raspona pametnih bombi za udare danju i noću te koristi elektrooptički laserski označivač cilja za udare laserski vođenim bombama Damocles. Uz to, Rafale može ponijeti integrirani radarski samonavođeni projektil Meteor koji se smatra najboljom raketom na tržištu.
Korišten je u Afganistanu, Iraku, Libiji, Siriji i Maliju
Standardno naoružanje Rafalea uključuje i rakete zrak-zrak Mica, dok avion za napade na kopnene ciljeve može koristi krstareće rakete Scalp EG i AASM Hammer. Za protubrodske misije mogu se koristiti rakete AM39 Exocet, a predviđeno je i korištenje raketa ASMP za nuklearne udare. Zrakoplov je naoružan i topom kalibra 30 milimetara, a sveukupno ima 14 podvjesnih točaka koje mogu ponijeti 9.5 tona naoružanja.
Rafale pokreću dva motora tipa Snecma M88, koji osiguravaju najveću brzinu od 2223 kilometra na sat (1.8 Macha na velikim visinama), borbeni dolet od 1852 kilometra i neborbeni dolet od 3700 kilometara s priključena tri vanjska spremnika. Brzina penjanja iznosi 304 metra u sekundi, a najveća visina leta je 16.8 kilometara, ističe proizvođač.
Prvi Rafalei F3-R uspješno testirani 2018.
Osim naprednog napadno-navigacijskog sustava, radara AESA najnovije generacije uz visoku integraciju senzora i sustava samozaštite, Rafale se može pohvaliti izbacivim sjedištima koja osiguravaju pilotu da iskoči iz aviona dok je na zemlji i ne pokreće se. Također, pilot ima mogućnost upravljanja putem konfiguracije HOTAS, zbog koje ne treba micati ruke s upravljačke palice i ručice gasa.
Prvi Rafalei F3-R uspješno su testirani u prosincu 2018. iako je prvi Rafale u svojoj prvotnoj verziji poletio još 1986. Petnaest godina kasnije Rafale je i službeno uveden u uporabu u francusku vojsku, koja je njegov primarni korisnik u ratnom i mornaričkom zrakoplovstvu. Tvrtka Dassault je dosad proizvela 201 Rafale u različitim verzijama, a pored Francuske koriste ga ratna zrakoplovstva Egipta, Katara, Indije i Grčke. Dosad je korišten u sukobima u Afganistanu, Libiji, Maliju, Iraku i Siriji.
*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa, kako bi smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost Indexovih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima, niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.