VIŠE od tisuću robota "pridružit će se" u idućoj godini brojnim dostavljačima koji rade za kineske e-trgovine poput Alibabe, Meituana i JD.coma s obzirom na to da je pandemija potaknula potražnju za beskontaktnim uslugama.
Spomenute online tvrtke očekuju da će do 2022. raspolagati s više od 2000 robota, što je otprilike četiri puta više nego sad, kažu njihovi direktori ohrabreni činjenicom da se troškovi izrade robota smanjuju.
Milijuni dostavljača i kurira i dalje u Kini isporučuju pakete za naknadu manju od 3 juana (0.47 američkih dolara), no tehnološke kompanije još od 2013. istražuju mogućnost korištenja bespilotnih letjelica ili robota nalik kutijama na kotačima zbog krize s radnom snagom koja se pogoršala uslijed pandemije.
Službeni Peking je tvrtkama koje ulažu iznimne napore da bi zadovoljile sve veću potražnju za proizvodima i da bi ispoštovale rokove, naložio da osiguraju pauzu za odmor dostavljačima. "Pandemija covida bila nam je velik poticaj" za uvođenje više robota, rekao je Xia Huaxia, vodeći znanstvenik u Meituanu.
Kineski div za dostavu hrane u veljači 2020. pokrenuo je vlastiti robotski servis, puno prije planiranog lansiranja krajem godine jer se u međuvremenu dogodila masovna zaraza koronavirusom u Pekingu.
I JD.com je uslugu robotske dostave pokrenuo prije roka, rekao je Reutersu Kong Qi, glavni znanstvenik odjela samostalne dostave ove e-trgovine.
Pokretanje te usluge bilo je planirano za lipanj 2020. u Pekingu, no usluga je uvedena četiri mjeseca ranije, u veljači u Wuhanu, koji je tada bio žarište koronavirusa i u potpunom lockdownu.
"Željeli bismo da osoblje i vozila uspješnije obavljaju posao, a ne da robotska vozila zamjenjuju ljude. Dostavljače bismo robotima nastojali zamijeniti isključivo zato da bismo ih poštedjeli najdosadnijeg dijela posla", rekao je.
Dobre i loše strane
No zaposlenici koji dostavljaju robu u prednosti su nad robotima koji su ipak ograničeni. Primjerice, ne mogu se uspeti stepenicama, a istodobno je njihovo korištenje dopušteno samo na određenim područjima, poput stambenih naselja i školskih kampusa zbog ograničenja brzine i uvjeta na cestama.
Treba istaknuti i da se roboti obično koriste za isporuku proizvoda manje podložnih vremenu trajanja, što se ne odnosi na dostavu hrane.
"Učinkovitost je niska kad je riječ o dostavi u uredske prostore, gdje zaposleni naručuju puno hrane i paketa, a kapacitet vozila je ograničen", komentirala je 25-godišnja Zhang Ji preuzimajući paket koji joj je dostavilo samostalno vozilo blizu njezina ureda u Pekingu.
No zagovornici robota ističu njihove dugoročne prednosti, poput nižih troškova isporuke od transportnog centra do krajnje destinacije.
Istraživači sa Sveučilišta u Michiganu su utvrdili da bi potpuno ili djelomično automatizirana robotska vozila mogla smanjiti troškove dostave za 10 do 40 posto u gradovima.
Alibabin mehanički dostavljač je do rujna ove godine isporučio više od milijun narudžbi za više od 200.000 potrošača, rekli su iz tvrtke, koja upravlja s preko 200 robota te ih do ožujka iduće godine planira imati oko 1000, a u predstojeće tri godine čak 10.000.
Troškovi izrade robota sve manji
Troškovi izrade robota se smanjuju uglavnom zbog nižih cijena lidar senzora koji pomažu u mjerenju udaljenosti i 3D prikaza slika oko robota, rekao je potpredsjednik u Alibabi zadužen za samostalnu dostavu, Wang Gang.
Po podacima Alibabe i JD.coma, troškovi izrade njihovih robota manji su od 250.000 juana (38.662 dolara) po komadu i nastavljaju se smanjivati.
JD.com, koji trenutačno posjeduje oko 200 robota, do kraja 2021. njihov broj planira povećati na 1000.
Xia Huaxia iz Meituana kaže da proizvodnja robotskih vozila u njihovoj tvrtki ove godine iznosi oko 400.000 juana (61.940 dolara), u odnosu na 600.000 (92.900 dolara) koliko je iznosila prošle godine.
Dodaje da bi do 2025. godine Meituanov robot trebao stajati manje od 200.000 juana, nakon što u ovoj industriji zaživi masovna proizvodnja od preko 10.000 robota. Meituan trenutačno raspolaže s oko 100 robota.