KAKO do zaposlenja u Hrvatskim autocestama? Ako je vjerovati našim izvorima, dva su osnovna načina. Preko veze ili putem "plave kuverte". Cijena? Prava sitnica: od tisuću do deset tisuća eura, ovisno o željenom položaju.
Vrlo je zanimljiv podatak da je u HAC-u prošle godine zaposleno oko 300 ljudi, a većina njih su posao dobili bez javnog natječaja. Hrvatske autoceste danas upošljavaju gotovo 3000 ljudi, što je, prema nekim podacima, čak tisuću više nego što je potrebno za rad. Najveća buka oko zapošljavanja digla se krajem prošle godine u Imotskom, kad su imotski branitelji prosvjedovali protiv nezakonitog zapošljavanja i najavili podnošenje kaznenih prijava Uskoku, Državnom odvjetništvu i Inspekciji rada. Neslužbeno se među Imoćanima moglo čuti kako posao u HAC-u košta između tisuću i deset tisuća eura, a na nepravilnosti u ovoj je državnoj firmi često upozoravao i saborski zastupnik SDP-a Ivica Pančić.
"Na sva bolja mjesta dolazi se prema političkim vezama i poznanstvima"
"Čuo sam šuškanja u firmi da se ljudi zapošljavaju preko veze, kao i da neki plaćaju za posao, ali ne mogu to sa sigurnošću potvrditi", rekao nam je predsjednik Nezavisnog sindikata HAC-a Anđelko Kasunić, dok je puno konkretniji bio Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata.
"Na sva malo bolja radna mjesta dolazi se prema političkim vezama i poznanstvima. Ali ne vjerujem da je HAC u tome iznimka, svako je državno poduzeće slično", tvrdi Stanić, koji za zapošljavanje preko veze izravno proziva direktora Sektora za održavanje Stjepana Klarića. Naime, prema Stanićevim riječima, Klarić i njegov zamjenik Željko Krapljan tijekom prošle godine nasilno su smijenili između 10 i 15 direktora tehničkih jedinica te na njihova mjesta doveli svoje prijatelje i stranačke kolege iz redova HDZ-a. "Na taj je način zaposlen i brat Stjepana Klarića", tvrdi Stanić, a naši izvori unutar HAC-a otkrili su nam i primjer Ive Vukovića, voditelja tehničke jedinice Županja koji je zaposlen na tu poziciju bez prethodnog natječaja iako nema potrebne kvalifikacije. Nadalje, tvrdi Stanić, Vuković je samo jedan od mnogih koji su zaposleni u HAC-u nakon što su umirovljeni u Hrvatskoj vojsci i od države dobili otpremninu - samo da bi se opet zaposlili u državnoj firmi.
Prozvani direktor Klarić najavio prijavu Uskoku
Vuković nije želio komentirati optužbe da je u HAC doveden preko veze, ali za njega se zauzeo prozvani direktor Klarić. "Ivo Vuković danas je jedan od najboljih voditelja tehničkih jedinica. Uostalom, nisam sklopio ugovor s njim, već Uprava društva", rekao je Klarić u razgovoru za Index i dodao da ga pojedinci prozivaju bez ikakvih argumenata te nam je otkrio da se s Mijatom Stanićem već nalazi na sudu zbog povrede časti.
"Te optužbe su smiješne i jadne. Uostalom, kakvi su to ljudi ako nešto znaju, a neće me prijaviti? Postoji sektor koji se bavi zapošljavanjem, a ja s tim sektorom nemam apsolutno ništa", rekao nam je Klarić te nam se nešto kasnije opet telefonski javio da nas izvijesti kako će cijeli slučaj i sve optužbe koje se njega tiču sutra prijaviti Uskoku. "Neka to istraže ljudi koji se trebaju time baviti, možda se netko doista skriva iza mene, a da toga nisam ni svjestan", tvrdi prozvani direktor Sektora za održavanje HAC-a.
Cjenik za zapošljavanje
Naši izvor unutar Hrvatskih autocesta, koji je želio ostati anoniman, također nas uvjerava kako je jednako učestalo i zapošljavanje preko "plave kuverte". Cjenik je, navodno, vrlo jasno formiran, a isplaćena svota se, tvrdi naš izvor, dijeli po sljedećoj formuli: 20 posto dobiva posrednik, koji ugovara posao i prima mito potrebno da se dobije posao, dok ostalih 80 posto na dva jednaka dijela dijele Stjepan Klarić i Ivica Mlinarević, jedan od članova Uprave HAC-a, do čijeg komentara nismo uspjeli doći.
"Ako želite posao u HAC-u, samo se morate javiti Mati Šarčeviću ili Josipu Pocrniću. Šarčević je zaposlen na poziciji suradnika, a Pocrnić na poziciji na vozača, obojica neograničeno koriste službena vozila na koje nemaju pravo, na posao gotovo da i ne dolaze, a kad dođu ništa ne rade te se hvale jakim vezama u Vladi i HDZ-u", tvrdi naš izvor te dodaje kako je na taj način u Imotskom kao vozač zaposlen Mate Dragičević, koji neometano radi u HAC-u iako za taj posao nije zdravstveno sposoban te uopće nije smio biti zaposlen. Također, isti izvor nas uvjerava kako se jedna osoba koju poznaje pokušala zaposliti preko "plave kuverte" prilikom čega je Šarčević od te osobe tražio 10.000 eura. Nakon što mu je rečeno da je to previše, odgovorio je da će se "posavjetovati s direktorima" i istog se dana navodno javio s novom ponudom. Cijena je, tvrdi naš izvor, spuštena na "samo" 9.000 eura.
Usporedbe radi, najniže radničke plaće u HAC-u kotiraju oko 5,000 kuna mjesečno, dok direktorske plaće iznose između 15 i 20 tisuća kuna mjesečno. Kad se u obzir uzme broj (prekobrojno) zaposlenih, to su vrlo velikodušni troškovi za firmu koja je u vječitom dugu i koja je u jednom trenutku bila oko milijardu kuna "u crvenom", dok istovremeno mora otplaćivati i kredite koji iznose više desetaka milijuna kuna.
Stanić: Presitan je to novac da bi se "velike ribe" zbog njega kompromitirale
"Čuo sam da firmom kruže takve glasine, isto kao što sam čuo da se u njima spominje ime Mate Šarčevića, zbog čega mu mnogi navodno zamjeraju. No, ne mogu vam potvrditi da je netko platio za posao u HAC-u jer tome nikad nisam osobno svjedočio", kaže Mijat Stanić te dodaje kako mu taj scenarij zapravo ne zvuči vjerojatno jer je to "presitan novac".
"To su ljudi koji imaju puno veće apetite i sumnjam da bi se kompromitirali zbog deset tisuća eura. No, tko zna, znate i sami da je takve optužbe gotovo nemoguće dokazati", zaključuje Stanić.
Petar Vidov
Foto: Arhiva