Prvi hrvatski terenac - samo medijska obmana?
PRVI hrvatski terenac - vijest koja je danas uzburkala emocije mnogih u Hrvatskoj. Izvor ove bombastične vijesti je tvrtka Matral, koja je danas predstavila "prvo hrvatsko terensko vozilo".
Hrvatski mediji danas su javili kako će osnovni model prvog domaćeg terenca stajati 12.800 eura, dok će skuplji MX-5 stajati 21.800 eura. Obje izvedbe su pokretane dizelskim motorom, a prema planovima na tržište bi trebalo biti plasirano čak 1.000 vozila s otprilike jednakim udjelom svakog od modela.
MAC MX-3, Foto: RTL
"U veljači smo dobili odobrenje ministarstva za pojedinačnu prizvodnju, a kroz vrijeme ćemo što više dijelova pokušati nabavljati od domaćih proizvođača, poput stakla, akumulatora, ili presvlaka. Uostalom, puno se proizvoda, pa tako i automobila, ne proizvodi u zemlji čiji su proizvod" - rekao je Darko Malek, direktor prodaje Matrala za Jutarnji List. U tvrtki smatraju da bi ovaj model trebale prvenstveno birati hrvatske tvrtke koje trebaju terensko vozilo jednostavne izvedbe i niskih troškova vlasništva.
MAC MX-5, Foto: RTL
Vatreno krštenje vozila će imati na predstojećem ZG Auto Show-u gdje će struka i posjetitelji imati priliku podrobnije se upoznati s "hrvatskim terencima". Do tada preostaju brojna nagađanja i dobre želje u uspjeh projekta na kojem će raditi brojne hrvatske tvrtke, prvenstveno kao dobavljači dijelova, a kasnije možda i kao učesnici u montaži samih vozila.
Rus s hrvatskom putovnicom
Kako smo slične vijesti već imali prilike čuti na ovim prostorima, odlučili smo provjeriti na različitim izvorima kakva je pozadina svega.
Istina, Matral koji stoji iza projekta ne skriva rusko porijeklo vozila naglašavajući kako će se terenac proizvoditi u ruskoj tvornici UAZ, a da je za motore izabran poljski proizvođač Andoria. Međutim, po čemu je onda to hrvatsko vozilo? Stakla i akumulator nisu dovoljni, jer da jesu onda bi i Yugo s Boshovom elektronikom bio zapadnoeuropski proizvod.
Konkretno, "hrvatski terenci" s Mazdinom nomenklaturom (MX3 i MX5 su modeli iz Mazdinog programa) stoje u UAZ-ovoj ponudi već neko vrijeme. Čak štoviše, UAZ-ov model Hunter (naslovna fotografija), koji je ništa drugo doli obnovljeni model iz vremena "hladnog rata" (jedno od službenih vozila bivše JNA bio je upravo UAZ) nudi osim u benzinskim inačicama i u izvedbi s dizelskim motorom. Dobavljač je, pogađate, poljska Andoria. Najveća razlika je u tome da 2.4 -litarski turbo-dizelski motor nešto prljavijeg ispuha (Euro II) i manje snage (90 KS i 186 Nm), ali i osjetno niže cijene od oko 2.400 eura.
UAZ 31519 2.4 TD (103 KS) na auto-showu u Pragu 2005. g
No, 2005. godine UAZ je na auto-salonu predstavio i snažniju inačicu sa 75 kW/103 KS i 230 Nm, istovjetnu hrvatskoj. Potonji udovoljava Euro III standardu ispušnih plinova. Na službenim stranicama Andorie stoje isti podaci, u ponudi je 4CTi motor u dvije izvedbe snage (2.4/66 kW i 205 Nm, 2.4/75 kW/230 Nm).
Osim Huntera u ponudi je i model Patriot, vrlo sličan hrvatskom modelu MX-5, a nudi se, kao i Hunter, i u benzinskoj inačici s 2.7 benzincem s 128 KS i 217 Nm.
UAZ 3163 Patriot iliti po naški MAC MX-5
Stoga, usprkos želji da Hrvatska konačno pokrene kakvu-takvu auto-industriju teško se složiti s konstatacijom da je nekad "ozloglašeni" (zbog primjeraka iz sastava JNA, op.a.) terenac danas nosioc titule prvog hrvatskog vozila.
No ipak, hrabrost i upornost da hrvatski proizvođači na bilo koji način participiraju u auto-industriji definitivno će naići na odobravanja.
Što se konkretnog vozila tiče, pitanje je jesu li hrvatski kupci spremni platiti 12.800 eura za takvo vozilo. Istina, konkurent je jedan, a ime mu je Lada Niva. Nivi reklama nije potrebna. Stoga ćemo samo reći da se ista nudi po cijeni od oko 8.000 eura, a ugradnja plinske instalacije stoji desetak tisuća kuna. Na vama je da izračunate i donesete odluku.
M.N.

bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati