Eurobasket: Zašto je Hrvatska napravila promotivno samoubojstvo?
Foto: Hina, HKS, Overtime
ODLUČILI smo napraviti ovu analizu nakon nekoliko komentara koji su došli iz organizacije Eurobasketa u Hrvatskoj kako "Hrvatska nije imala dovoljno vremena za organizaciju Eurobasketa i za napraviti pravu atmosferu oko Eurobasketa". Ta tvrdnja je jednostavno kriva i u nastavku ćemo argumentirano pokazati zašto je kriva.
Odlična vijest je stigla prije 361 dana
Bio je 8. rujna 2014., kada je FIBA Europe odlučila napraviti povijesni potez. Zbog političke situacije u Ukrajini, domaćinstvo Eurobasket 2015 dodijeljeno je Francuskoj (jedna skupina i završnica Eurobasketa), Njemačkoj (jedna skupina), Latviji (jedna skupina) i Hrvatskoj (jedna skupina). Čelnici europske košarke odlučili su i pomoći domaćini te im omogućili da odaberu jednog suparnika u skupini. Hrvatska je odabrala Sloveniju, što je tada izgledao kao odličan potez. Slovenija je prije samo godinu dana organizirala ponajbolji Eurobasket u povijesti europske košarke, uspjeli su napraviti pozitivnu atmosferu oko košarke i imali su odličan organizacijski tim prvenstva.
To je bilo točno 361 dan prije prvog podbacivanja u zagrebačkoj Areni.
Samo da se prisjetimo, u tom trenutku hrvatska košarka još uvijek živi na sjećanjima na najvećeg Dražena Petrovića (i nadamo se da uvijek hoće), kao i na odličnom rezultatu s Eurobasketa 2013 (4. mjesto uz novu, pozitivnu energiju).
Svaki košarkaški zaljubljenik u Hrvatskoj je osjetio kako domaćinstvo Eurobasketa 2015 može okrenuti stvari za košarku u Hrvatskoj. Klinci više ne idu na haklove, kao u 1980-ima i 90-ima; klubovi su u jako lošem stanju, a košarka je izgubila svoje (barem) drugu poziciju u društvu.
I tako smo dobili domaćinstvo svog drugog Eurobasketa (prvi je bio 1989., a cijeli turnir je trajao samo pet dana uz osam reprezentacija sudionica).
“Ima dovoljno vremena” pristup životu
Listopad je prošao, niti riječi o Eurobasketu, čak niti u košarkaškim krugovima.
Studeni je prošao isto kao i listopad, a zatim je došao prosinac. Znate kako je, blagdani…
Došao je početak 2015. godine, a Hrvatska je još uvijek bila na početnoj točki.
Jako važno za naglasiti – ovaj Eurobasket nije samo jedan košarkaški turnir nego prilika da se ponovno zapali košarkaška iskra. Prilika da se probudi uspavane zaljubljenike u košarku.
Siječanj – ništa se nije dogodilo.
Napravili smo prvi korak prema organizacijskom odboru Eurobasketa u Hrvatskoj, odnosno prema tvrtki Eurobasket 2015. Skupili smo glave, osmislili prijedlog aktivnosti, napravili prezentaciju i dobili termin sastanaka. Nekoliko sastanaka. Pokazalo se kako nismo na istoj valnoj duljini kao ljudi koji donose odluke. Nismo imali (i nikad nećemo imati) isti pogled na organizaciju, promociju, pričanje priča i ostalo kao oni. Isto je bilo s drugim timova/tvrtkama koje su htjele pomoći i raditi na Eurobasketu.
Odlučili smo uploadati prezentaciju napravljenu za organizacijski odbor Eurobasketa 2015 (napravljena u siječnju 2015.) s nekoliko promotivnih ideja (objavili smo otprilike 40% predloženih aktivnosti). Samo da biste dobili sliku. Ne kažemo da su predložene ideje dobre. Ne kažemo niti da bi predložene ideje upalile. Samo kažemo "Ovo smo donijeli za stol i bilo je dovoljno vremena za implementaciju ovih ideja ili bilo kojih drugih ideja bilo koje druge tvrtke koja je bila zainteresirana raditi". I bilo je sponzora koji su bili zainteresirani pokriti troškove. Čelni ljudi su rekli – Ne.”
Trebalo je više od dva mjeseca kako bismo došli od prve prezentacije do posljednjeg “Ne slažemo se s vašim idejama”.
Pomislili smo “OK, barem znaju da ideje postoje i uzet će nekoga. Već je ožujak, još samo šest mjeseci do početka Eurobasketa”.
Frenkie je posjećivao škole
Maskota Frenkie je počeo posjećivati osnovne škole i poneku košarkašku utakmicu.
Travanj je prošao. Isto kao i svibanj.
U travnju, veći dio ulaznica za utakmice skupina u Latviji, Francuskoj i Njemačkoj je već bio rasprodan, a francuski organizacijski odbor je izvijestio kako je prodano 80 tisuća ulaznica. Njihove hrvatske kolege su izvijestile o “50% ulaznica koje su rezervirane” (ne prodane, nego rezervirane što god to značilo u tom trenutku).
Tijekom finala regionalne ABA lige (Cedevita – Crvena zvezda) Eurobasket se niti jednom nije spomenuo na utakmicama u Zagrebu.
Turniri u uličnoj košarci kao glavna aktivnost
Stigao je i lipanj, počelo je ljeto. S njim su počeli i turniri u uličnoj (3-na-3) košarci. Odlično, napokon će ljudi čuti za taj Eurobasket u Hrvatskoj.
Izgleda da niti turniri u uličnoj košarci nisu mogli proći bez problema. Ovo je jedan od komentara na službenoj Facebook stranici Hrvatskog košarkaškog saveza.
Tonči Anzulović, voditelj sportskog dijela natjecanja na hrvatskom Eurobasketu, izvijestio je o Eurobasket promociji kroz turnire ulične košarci na konferenciji za medije održanoj 24. kolovoza:
"Napravili smo promociju košarke i EuroBasketa po cijeloj Lijepoj našoj i van granica (Ljubuški, Mostar). Dosad smo imali devet turnira ‘3 na 3’. Krenuli smo iz Šibenika i Zadra, nakon toga su uslijedili Rijeka i Pula, kao i Slavonski Brod i Osijek. Otišli smo i do BiH, posjetili smo košarkaške ljubitelje u Mostaru i Ljubuškom, nakon toga smo odradili i dio u Drnišu te zadnji vikend Split i Karlovac. Na svim tim turnirima je bio veliki interes, što igrača što publike. U Puli smo laički procijenili da je oko terena prošlo 5 tisuća ljudi. Na svim ostalim turnirima bilo je između 2,5 tisuće i 3,5 tisuće ljudi. Variralo je između 15 i 25 prijavljenih ekipa, tako je bilo u Drnišu.
Mislim da smo napravili odličnu promociju košarke. Vidjeli smo da veliki broj djece, mladih i rekreativaca voli ‘3 na 3’ i da je to bila jedna prava promocija košarke. Jako smo zadovoljni ovim što smo odradili. Ovaj vikend, ispred Arena centra imamo turnir za područje grada Zagreba i dan kasnije, na Trgu bana Jelačića Master završni turnir pobjednika koji su se plasirali na taj turnir. To će biti samo jedna uvertira u cijelu priču EuroBasketa. Houra, Rimac i Giriček bit će jedna trojka protiv koje će se igrači imati priliku boriti".
Digitalna komunikacija? Digitalna što?
Nova, lijepo napravljena internet stranica HKS-a objavljena je otprilike 18. srpnja. Odluka je bila (pretpostavljamo) interna, da se Eurobasket ne komunicira kao zasebna internet stranica nego kao rubrika HKS-ove stranice. OK.
Ono što se nije dogodilo je promocija te Eurobasket rubrike. Čak i zagriženi korisnici (poput nas) nisu je posjetili sve do ove analize. Npr. jedan dan nakon pobjede protiv Estonije u Zagrebu tamo nema niti izvještaja sa susreta, niti statistika, kao niti izjava, analiza ili bilo čega sličnog.
Ako želite primjerice saznati više o dvoranama u kojima se igra Eurobasket otišli biste na ovu podstranicu:
Ono što je nevjerojatno je činjenica da ako kliknete na neku od dvorana ili grad odvest će vas na Wikipedia linkove (BiH verzija i engleska verzija Wikipedije).
Za svaku od tih "destinacija" postoji i službena internet stranica. (Ako koga zanima - Linkovi)
"Kupi kartu, ja plaćam pivo"
FIBA je kreirala Facebook event (?!?!) nazvan Eurobasket 2015 u Hrvatskoj 22. lipnja (točno 74 dana prije prve utakmice u Zagrebu)
OK, sad barem imate komunikacijski kanal, iako se radi o samo Facebook eventu. Sad trebamo zanimljiv sadržaj kako bi privukli ljude (za ovu fantastičnu skupinu u kojoj su Hrvatska, Slovenija – prvi susjedi, Makedonija – vrlo prijateljski odnosi i država koja je blizu, Grčka – košarkaška nacija, Gruzija – iznimno talentirana momčad s velikim potencijalom, Nizozemska – odlični turisti).
I sadržaj smo dobili. I to kakav. Netko je snimio najboljeg hrvatskog pojedinca, NBA igrača (Brooklyn Nets), Bojana Bogdanovića kako poziva “Kupi kartu, ja plaćam pivo”. (pogledajte ovdje). Ne šalimo se. Zar se nije moglo bolje kreativnije i kvalitetnije upotrijebiti tog odličnog, pozitivnog dečka, koji je usput i jedan od najboljih europskih igrača u NBA ligi? Možemo biti sretni što nas Netsi ne tuže za nagrđivanje branda (još jednom, pogledajte ovdje).
Sredina je srpnja, manje od dva mjeseca prije početka Eurobasketa. Jumbo plakati? Letci? Komunikacija na društvenim mrežama? TV kampanja? Radio kampanja? Guerilla aktivnosti? PR kampanja? Ništa. Jedno veliko ništa.
Nije istuacija – nemamo budžet pa pokušavamo s BTL aktivnostima. Jednostavno je – ništa.
Sponzori
Spomenuli smo budžet. Barem imate potpisane sponzorske ugovore, jel’ da?
Prvi sponzor je potpisan 16. travnja – Pivovarna Laško (slovenska kompanija). Drugi sponzorski ugovor je predstavljen 7. lipnja – osiguravajuća tvrtka Triglav Osiguranje (slovenska kompanija).
Ivan Šuker, novi predsjednik Hrvatskog košarkaškog saveza (predsjednik od 28. lipnja) rekao je 1. srpnja: "Sada je imperativ prikupiti sponzore za EuroBasket".
To je točno 295 dana nakon što je Hrvatska dobila domaćinstvo jedne skupine Eurobasketa.
To je sve bez spominjanja Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, kao i Hrvatske lutrije, kao sponzora Eurobasketa iako je to politička odluka, a ne aktivnost organizacijskog odbora.
“Gdje se igra Eurobasket?”
Znate da je voda došla do grla kada glavni igrači u intervjuima govore kako ljudi bliski njima ne znaju da je Hrvatska domaćin Eurobasketa. (Bojan Bogdanović i Luka Žorić su dali slične izjave u intervjuima za SN otkrivši kako ih ljudi pitaju za ulaznice ali da ne znaju gdje se utakmice igraju)
Bilo je tužno vidjeti informaciju u novinama 6. kolovoza "Danas stižu plakati". To je bilo manje od mjesec dana prije Eurobasketa. Dan nakon, plakati su bili postavljeni, ali tako da kod jednog od plakata gornji dio prelazi preko donjeg dijela pa se ne vidi pročitati glavna poruka.
Nekoliko dana kasnije vidjeli smo isti plakat na drugoj poziciji i shvatili da se ne radi o grešci pri lijepljenju.
Zastave Eurobasketa (kod NSB-a, na srednjem mostu u Zagrebu) su dobra aktivnost koja upada u oči i ima upadljive boje. Ali…
Zastave su dizajnirane tako da vas uvede u Eurobasket raspoloženje ako već znate za Eurobasket. Npr., odlične su za grčkog navijača koji stiže u Zagreb na Eurobasket da bi “osjetio duh Eurobasketa” i prije dolaska u Arenu.
Međutim, Hrvati uopće ne znaju za Eurobasket. Boje Eurobasketa i natpis “Eurobasket 2015” nisu tu da bi bili poziv na akciju (kupovinu karata, zanimanje za više informacija i sl.) ili da bi dale početne informacije (datumi utakmica, gdje se igra, koje su reprezentcije i slično). Ako osoba, koja ne zna za Eurobasket, vidi zastavu, dobiva potpuno istu informaciju kao da umjesto "Eurobasket 2015" na zastavi piše "Spasimo mačke".
Službeni hotel Eurobasketa i hokejaški dres
U nedjelju 30. kolovoza KHL Medveščak je ponovno napravio odličnu promociju jer je za domaće utakmice svojih hokejaša na hotelu Panorama postavio veliki hokejaški dres. Velika je ironija to što je Panorama službeni hotel Eurobasketa. To je točno šest dana prije otvaranja Eurobasketa i utakmice Hrvatska – Slovenija.
Pozitivni branding je bilo oblijepljivanje autobusa hrvatske reprezentacije i stavljanje lika Dražena Petrovića.
Stara fotografija i bez Dirka
Ništa ne može nadmašiti kvalitetu. To je bila glavna poruka hrvatskih košarkaška nakon nekoliko pripremnih utakmica i pobjeda. Prva pripremna utakmica u Areni Zagreb se probližavama (14. kolovoza, samo dan prije Velike Gospe) i to je bila odlična prilika za okupiti navijače u Areni. Dirk Nowitzki je dolazio u Zagreb! Jedan od najboljih europskih košarkaša ikada je dolazio igrati u Zagreb protiv Hrvatske.
Sve što smo dobili je bilo ovo…
Bez Dirka, bez poziva na dolazak (CTA), a glavna poruka je zvučala kao informacija iz ZG Holdinga da puštaju grijanje u Areni Zagreb. Hrvatska je mogla igrati i protiv Angole, a plakati bi bili isti. To je sve bez spominjanja da je glavna fotografija još sa SP-a 2014. godine. Zar nije održano niti jedno fotografiranje prije Eurobasketa u svojoj zemlji.
Deset dana kasnije, utakmice s BiH, Estonijom i Izraelom. Na plakatima najava turnira. Je li vam ovo poznato?
Mogu li pobjede spasiti košarku?
Posljednje pripremne utakmice bi trebale biti “fina glazura” za vodstvo reprezentacije, kao i za kemiju između navijača i igrača. Utakmica Hrvatske protiv Estonije je otvorila zagrebački pripremni turnir u srijedu 26. kolovoza.
Ovo je Arena Zagreb tijekom te utakmice. Pozitivni izvještaji su rekli “skoro 2000 posjetitelja”. OK, utakmica je bila u srijedu u 18.00 sati, ali to nije odredila FIBA. Hrvatska je organizirala turnir!
Kruno Simon, jedan od najvažnijih igrača Hrvatske je komentirao: “Očekivao sam više ljudi, nadam se da će nas doći podržati za vrijeme Eurobasketa.”
Isto vrijeme je određeno za četvrtak, kada su igrali Hrvatska i BiH.
Ovo je Arena Zagreb tijekom te utakmica (početak također u 18:00) pred otprilike 2500 posjetitelja.
Slovenija – Srbija su igrali isti dan (četvrtak 27. kolovoza) s početkom u 20.05 pred otprilike 9000 posjetitelja.
Slovenski navijači su došli iako nema njihove najveće zvijezde (Goran Dragić), kao niti braće Lorbek, Vidmara ili umirovljenih zvijezda poput Nachbara. Slovenski navijači su došli i usprokos iznenađujućem porazu u četvrtfinalu "domaćeg" Eurobasketa 2013. od Francuske.
Slovenski navijači su došli jer imaju poveznicu sa svojom momčadi.
Ovo je atmosfera u dvorani Stožice u Ljubljani tijekom te utakmice.
Zanimljiva informacija – Hrvatska igra sve utakmice, osim Gruzije, u Zagrebu (u “svojoj” skupini Eurobasketa) s početkom u 21:00. Nije li onda imalo više smisla staviti da Hrvatska tijekom posljednjeg pripremnog turnira igra u 21.00?
Igrali smo u 21.00 protiv Izraela u petak 28. kolovoza i gle čuda došlo je skoro duplo više ljudi nego protekla dva dana, oko 4000 posjetitelja. Zanimljivo…
Odlična prilika? Hvala, ali nismo zainteresirani
TV prava na Eurobasket ima HTV te su i službeni medijski partner hrvatskog dijela Eurobasketa. Usprkos tome nisu uspjeli izbjeći situaciju (20. kolovoza) u kojoj se pitaju i kritiziraju Eurobasket zbog jako malog broja ljudi koji uopće zna za Eurobasket u Zagrebu. Poduži prilog još jednom je ponudio ispriku "kako Hrvatska nije imala dovoljno vremena za organizaciju…" Mi pokazujemo da to nije točno, ali OK, ne možemo očekivati da ih "pokopaju" 15 dana uoči prvenstva.
Tijekom priloga, Ivan Šuker, predsjednik HKS-a, kaže: “Eurobasket se prenosi u cijeloj EU i pogotovo našoj regiji. Moje je mišljenje da su zbog toga, neke hrvatske kompanije trebale pokazati veći interes za sponzoriranjem Eurobasketa". Gospodin Šuker je iskusan čovjek koji zna zašto nešto kaže u određenom trenutku.
Kompanije zasigurno nisu zaključile: "Aha, znači imamo priliku za super promociju, uz veliki broj posjetitelja Arene, odličnu organizciju i dosta prilika za aktivaciju sponzorstava. Hvala, ali nismo zainteresirani".
Reći kako su kompanije "trebale pokazati veći interes", upravo pokazuje što organizacijski odbor Eurobasketa u Hrvatskoj nije uspio napraviti u protekla 361 dana, otkako smo saznali da smo domaćini Eurobasketa.
Većina medija je pokušala upozoriti HKS i organizacijski odbor prvenstva da nema prave atmosfere, da malo ljudi zna za Eurobasket i da je to jako daleko od željene situacije.
Grad Zagreb, kao glavni partner HKS-a u organizaciji Eurobasketa, 19. kolovoza je obznanio kako organizira fan zonu na Trgu bana Jelačića. To ne bi bio problem da ne postoji glavna fan zona pokraj Arene. I da ne znamo koliko će biti gledatelja jer ulaznice nisu rasprodane. I da Trg nije 8 kilometara od Arene…
Kakvo zakucavanje našeg Tapira!
Otvoreni radio, kao jedan od najslušanijih hrvatskih radio postaja i službeni medijski partner Eurobasketa, započeo je zanimljiv natječaj. Nećemo ulaziti u predložena imena poput Tapira, Lavova i Kondora…
Za primjer, Slovenci su svoju košarkašku reprezentaciju nazvali "junaki" (hrv. junaci ili heroji). Slovenski navijači su prihvatili naziv od predstavljanja i sve je prošlo odlično. Prirodno je nazvati svoju momčad nekako, zar ne? Da, ali…
Imena se daju u potpuno drugoj fazi promocije.U fazi kada postoji povezanost navijača i momčadi. Kada navijači imaju "entuzijazam i pozitivno ushićenje" oko reprezentacije, onda je njihova emocionalna razina prema reprezentaciji i pogled na igrače potpuno drugačije.
U toj fazi nećete biti ismijani od strane navijača, kao što se dogodilo u ovom slučaju.
Ovo su komentari ispod članka, a reakcije na društvenim mrežama su vrlo slične.
Nažalost, to se pokazalo i kod osobne komunikacije košarkaša. Damjan Rudež je objavio zanimljivi TV spot na svojoj Facebook stranici, ali je prvi komentar bio "Čestitam na reklami, ali trebalo je sve to ranije napraviti i početi s promocijom".
Izabrali smo vas. Sad, nemojte doći!
Jedna od “slika” koja može opisati organizacijske probleme je slika s prodajom ulaznica. Slovenski navijači žele doći na prvu utakmicu Hrvatska – Slovenija. Voljni su kupiti između 5000 i 6000 ulaznica. Na kraju krajeva, mi smo ih odabrali da budu u našoj skupini! Trebali bismo se nadati da će doći u što većem broju, zar ne? Znate ono, piju pivo, kupuju suvenire, razgledavanje grada, prijevoz, itd.
Organizacijski odbor je nesiguran oko kupnje ulaznice od strane hrvatskih navijača i što rade? Gase online prodaju ulaznica za taj susret. Da… Za taj susret niste mogli (i ne možete) kupiti ulaznice preko interneta jer smo se uplašili da će slovenski navijači kupiti veći broj ulaznica i da će Hrvatska igrati u Zagrebu na gostujućem terenu.
Prvi čovjek organizacijskog odbora Eurobasketa u Hrvatskoj, Boris Jakimenko, na konferenciji za medije 24.kolovoza je rekao: "Za tu utakmicu u Sloveniji je u prodaju bilo pušteno 3100 ulaznica i to isključivo preko agencije. Ostale ulaznice prodane su na prodajnim mjestima u Hrvatskoj tako da sam siguran da biti barem dvostruko više hrvatskih nego slovenskih navijača".
"Moram naglasiti kako je najveća navala na ulaznice bila u danima nakon što je naša U19 reprezentacija osvojila srebro, te nakon nedavnih pobjeda seniorske reprezentacije u pripremnim utakmicama, tako da su naši igrači i izbornici najzaslužniji za prodaju karata", rekao je Jakimenko. Odličan opis promotivnih aktivnosti…
Još jedna zanimljiva informacija je izrečena na toj konferenciji za medije (24. kolovoza, točno 12 dana prije početka Eurobasketa), a vezana je uz volontere.
"Kad su volonteri u pitanju, spomenimo da je od 152 prijavljena volontera, angažirano njih 110 koji su zadovoljili određene kriterije, još je potrebno oko 30-ak volontera".
Poziv za volontiranje je objavljen na HKS-ovoj Facebook stranici 28. travnja i do 24. kolovoza su se prijavile 152 osobe? U skoro četiri mjeseca?
Za to vrijeme, 12 dana prije početka Eurobasketa, nedostaje još otprilike 30 volontera? Kad oni stignu biti uključeni u organizaciju i naviknuti na svoje zadaće?
Želite kupiti ulaznice? Pokušajte
Ovaj dio je manje ili vbiše izvan domene organizacijskog odbora, ali navijačima i gledateljima kupovina ulaznice ulazi u "iskustvo Eurobasketa". Zbog toga bi organizacijski odbor trebao gledati i na to. Radi se o njihovom prihodu.
Ako ste zainteresirani za kupnju ulaznica za npr. utakmicu Hrvatska – Gruzija, kao što smo mi bili, otišli biste na www.eventim.hr
Označili smo plavim pravokutnicima pozicije na naslovnici koje su vezane uz Eurobasket.
Hrvatska ima sljedeći raspored na Eurobasketu: 1. Slovenija, 2. Grčka, 3. Makedonija, 4. Nizozemska, 5. Gruzija.
Naslovnica prikazuje utakmice Hrvatska – Makedonija i Hrvatska – Nizozemska.
OK, nema Hrvatska – Gruzija. Kliknuli smo na Događanja u glavnom izborniku i pokazao se ovaj izbor:
U segmentu Sport može se odabrati: Hokej, Sportska događanja i Tenis.
Nema Eurobasketa? Odlično, nije istaknut čak niti kod službenih partnera.
Kliknuli smo na Sportska događanja (kad već nije hokej ili tenis).
Sljedeći popis događanja se otvorio:
Nema hrvatskih utakmica na popisu, samo Eurobasket nastupa Slovenije (na eventim-hr-u smo, ne na eventim.si).
OK, upotrijebit ćemo tražilicu (gore desno) pa smo upisali “Hrvatska Gruzija”.
Napokon smo dobili ovu listu i na zadnjem je mjestu za utakmicu koju smo htjeli pogledati. Ako korisnik ne zna da je engleski naziv za Gruzija “Georgia” i da je službena kratica GEO, problemi ne bi završili tu.
Iskustvo korištenja (od 1 do 5): 1,5
Popisani primjeri su samo vrh ledenog brijega kako bi pokazali koliko loš posao je odrađen kroz cijelu godinu.
Objavljujemo ovu analizu danas (nekoliko dana prije prve utakmice) iz tri razloga:
1. Ne želimo biti generali nakon bitke.
2. Netko mora nešto glasno reći jer tvrdnje poput “Hrvatska nije imala dovoljno vremena za bolju organizaciju Eurobasketa i podizanja atmosfere oko prvenstva” jednostavno nisu točne.
3. Želimo da se svi zaljubljenici u košarku (među kojima i mi) u sljedećih 20 dana skoncentriraju na događanja na terenu. Hrvatska reprezentacija ima veliki potencijal i zaslužuje bolju logistiku.
Nije nam žao što organizacijski odbor nije odabrao nas da radimo na promociji Eurobasketa. Žao nam je što nisu odabrali nikog tko bi odradio posao.
Žao nam je jer je propuštena velika prilika. Prilika da probudimo sport koji u Hrvatskoj spava dubokim snom više od desetljeća. A ne bi bilo potrebno mnogo.
Na krilima dobre promocije, uključivanja navijača i potencijalno dobrog rezultata naše reprezentacije, mogla se vratiti vjera u košarku. Košarka je ponovno mogla biti popularna.
I to je glavni zaključak ovog članka, propuštena prilika da se probudi taj entuzijazam za košarkom u ljudima koji je vole, ali su zaboravili na to.
Pregled promotivnih aktivnosti u Hrvatskoj uoči Eurobasketa 2015:
(ovo nije službeni popis ili pregled datuma već popis Overtimea prema prikupljenim informacijama)
Offline – jumbo plakati – postavljeni 7. kolovoza, citylight kampanja koja je počela vjerojatno u isto vrijeme kao jumbo plakati, radio kampanja – počela otprilike 15. kolovoza, TV kampanja (od strane HTV-a) – počela 27. kolovoza, turniri ulične košarke (lipanj do kolovoz).
Online – Facebook event kreiran 22. lipnja, Facebook komunikacija (preko Facebook stranice HKS-a koja ima 3900 fanova) počela je otprilike u svibnju 2015.
Što nije napravljeno?
1. Digitalna komunikacija – rubrika Eurobasket na internet stranici HKS-a, komunikacija kroz HKS-ovu Facebook stranicu i službeni Facebook event su puno premalo.
2. Spajanje navijača i reprezentacije – Nije bilo: Kids’ daya, javnih pojavljivanja igrača i stručnog stožera, nije bilo prilike da 9-godišnjak upozna Darija Šarića, postane njegov fan, ode u Arenu sa svojim tatom i zatim upiše školu košarke u svojoj osnovnoj školi.
3. Media hype – Album sličica je bila jedina aktivnost koja je mogla iole upoznati javnost s igračima. Sličice su promovirane u kolovozu, manje od mjesec dana prije Eurobasketa. Gdje su priče o legendama hrvatske košarke, promotivni TV spotovi, posebni prilozi u print medijima, gostovanja na radio postajama, itd.?
4. BTL aktivnosti – Guerilla marketing nije vezan za teroriste, a BTL ne znači Bude To Lagano. Puno toga se može postići s malim budžetom.
5. Sve drugo što nije napravljeno.
Zaključak
1. Bilo je dovoljno vremena da se napravi odlična marketinška kampanja i komunikacijska strategija. Pogledajte ostale države domaćine. Ne pokušavajte se opravdati izjavama poput "Francuzi su navikli kupovati ulaznice u travnju, a Hrvati kupuju ulaznice 5 minuta prije utakmice".
2. Nije bitan broj gledatelja. Mi se nadamo da će svaka utakmica tijekom Eurobasketa u Hrvatskoj biti rasprodana, ali ne radi se o tome. Eurobasket je bio prilika za oživjeti košarku u Hrvatskoj i to nije napravljeno. Hrvati su gladni košarke i željni vidjeti hrvatsku košarku na zdravim nogama. Zbog toga se nadamo da je ta glad dovoljna da barem 10+ tisuća navijača posjeti Arenu Zagreb tijekom tih pet utakmica u rujnu.
3. Gdje su sponzori? Dva veća sponzora nisu iz države domaćina nego iz države koja je organizirala prethodni Eurobasket i koja se kandidirala za domaćina jedne od grupa slijedećeg Eurobasketa. Gdje su kreativne ideje za aktivaciju sponzorstva? Zašto nijedan službeni sponzor FIBA-e nije rekao “Da” kampanji povezanoj s hrvatskim dijelom Eurobasketa?
4. Zašto ljudi ne znaju za Eurobasket? Eurobasket je za većinu europskih zemalja (nakon Svjetskog prvenstva u rukometu) drugo najveće sportsko natjecanje u 2015.godini. Zašto ljudi u Hrvatskoj ne znaju za Eurobasket?
5. Ovo je 2015., ne 1989. Imamo samo Facebook event. Čak ni Facebook stranicu. Na Instagramu i Twitteru nema nikakvih aktivnosti. Sličice i album su izdani i promovirani 20-ak dana prije Eurobasketa. Mediji pokušavaju stvoriti pozitivno ozračje na bazi same košarke, rezultata i izjava, a bez pomoći organizacijskog odbora u vidu ideja, priča ili zanimljivog sadržaja razvijenog u suradnji ili za medijske partnere.
6. Zašto Eurobasket nije predstavljen kao ‘hrvatski’, a ne ‘zagrebački’? Hrvatski navijači su na Eurobasket 2013. u Sloveniju putovali iz Dubrovnika, Splita, Zadra, Slavonskog broda i ostalih dijelova Hrvatske. Zašto ta činjenica nije iskorištena? Navijači iz npr. Zadra i Splita su ljuti jer im se čini kako se samo ljudi koji žive u Zagrebu poziva da dođu pogledati utakmice.
7. Budžet – Svaka od predloženih aktivnosti je mogla biti pokrivena od strane sponzora ili partnera poput HTV-a. Ovdje nije stvar u novcu… Ovdje je problem u priči, strasti, emocijama prema hrvatskoj reprezentaciji i košarci. Ovdje je stvar u volji. Odnosno izostanku svega toga.
Zapamtite – domaćinstvo Eurobasketa nije organiziranje pet utakmice hrvatske reprezentacije u Zagrebu. Domaćinstvo Eurobasketa je bila prilika za vratiti košarku na staze stare slave.
*Analizu donosimo uz dozvolu autora u suradnji s "Overtime" promocijom
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati